شناسهٔ خبر: 57575182 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آذربایجان هم از داوری لطمه خورد

رضا مهماندوست: تکواندو ایران با این جوانان آینده درخشانی دارد

سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان گفت: داوران سطح پائین به مسابقات قهرمانی جهان دعوت شده بودند و خیلی از کشورها از جمله آذربایجان از این موضوع لطمه دیدند.

صاحب‌خبر -

رضا مهماندوست با بیان مطلب فوق به خبرنگار مهر گفت: رقابت‌های قهرمانی جهان بعد از سه سال که به دلیل شرایط شیوع پاندومی کرونا برگزار نشده بود، در سطح فنی بالایی با حضور بهترین‌های دنیا انجام شد و غیر از چند نفر، سایر تکواندوکارانی که به فینال رسیده و مدال کسب کردند، واقعاً بهتر بودند و به حق روی سکوی قهرمانی رفتند.

وی افزود: متأسفانه کمیته داوران فدراسیون جهانی برای قضاوت این از مسابقات قهرمانی جهان از داوران درجه ۲ و ۳ استفاده کرد و در حالی که این سطح از رقابت‌ها که خیلی اهمیت دارد و به آینده یک ورزشکار برای کسب سهمیه المپیک بستگی دارد باید فقط از بهترین داوران و آنها که سطح یک هستند استفاده شود. تیم ما هم از اشتباهات داوری لطمه خورد و تکواندوکار وزن ۵۸- کیلوگرم ما در مبارزه یک چهارم نهایی و پیکار با حریف کره‌ای دو بار روی صورت رقیب تکنیک اجرا کرد که در یک مورد نماینده کره گیج شد و شمارش داشت که در هر دو مورد امتیاز ندادند. که اگر داوری درست انجام می‌شد، نماینده ما به مدال رسیده بود. بازیکن ۶۸- کیلوگرم ما نیز چنین شرایطی داشت و در برابر حریف کره‌ای امتیازاتش را ندادند.

سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان ادامه داد: تیم ایران و چند کشور دیگر هم از قضاوت‌های ضعیف لطمه خوردند. چرا که داوران از تکواندوکار عقب بودند. سرعت اجرای تکنیک در مبارزات بالا بود و باید در لحظه تصمیم می‌گرفتند که این چنین نبود. برخی از داوران هم که از قبل تصمیم گرفته بودند. یعنی دعوت شدن یا نشدن این دست از داوران به همین تصمیمات بستگی دارد. اینکه عملکرد آنها در قبال تکواندوکاران برخی کشورها چگونه باشد تا برای تورنمنت بعدی دعوت شوند.

رضا مهماندوست: تکواندو ایران با این جوانان آینده درخشانی دارد

مهماندوست در مورد تمهیدات خود برای مسابقات جهانی ۲۰۲۳ باکو گفت: ما برای هر رویداد بزرگ، یک برنامه خاص داریم، یعنی فاصله دو تورنمنت مانند جهانی یا المپیک را در نظر گرفته و متناسب با آن برنامه ریزی می‌کنیم که در این بین چند تورنمنت و اردوی مشترک را خواهیم داشت. برای مسابقات جهانی باکو ۶ تورنمنت برون مرزی از جمله بازی‌های اروپایی را خواهیم داشت. در این مدت پروسه تمرینی خود را داریم. ضمن اینکه چند تیم از جمله ازبکستان، کرواسی، شیلی، قزاقستان و.. درخواست حضور در آذربایجان و اردوی مشترک کرده اند. ممکن است خود ما هم در یک اردوی مشترک شرکت کنیم.

وی در خصوص غیبت برخی تکواندوکاران از جمله «رادیک» و یا «میلاد بیگی» در تیم ملی آذربایجان گفت: برخی تکواندوکاران به پایان دوره قهرمانی خود رسیده اند و یا انگیزه اولیه را برای حضور در تیم ملی ندارند. به همین دلیل از تیم خارج می‌شوند و این مسیر طبیعی است و در هر تیم ملی اتفاق می‌افتد. اینکه ما بخواهیم برخی ورزشکاران را به زور در تیم نگه داریم درست نیست و یا تکواندوکار شرایطی دارد که دیگر نمی‌تواند در تیم باشد. فعلاً که روی جوانان سرمایه گذاری می‌کنیم با میانگین سنی ۲۰ سال است. بسیار تیم جوانی داریم و روی آنها کار می‌کنیم.

سرمربی ایرانی تیم ملی آذربایجان با تمجید از عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات جهانی گفت: ایران در این دوره از مسابقات بسیار تیم خوب و جوانی داشت که واقعاً مبارزات سطح بالایی را به نمایش گذاشتند که من پسندیدم. من یک مربی سختگیر و بد پسندم، اما ایران تیم خوبی دیدم که از اشتباهات داوری و البته کم تجربگی و عدم کنترل هیجانات در امتیازات حساس لطمه خورد. تکواندوکار باید بداند که مبارزه تا ثانیه آخر و اعلام زمان پایان از سوی داور ادامه دارد. در کل ایران تیم خوب و با آتیه دارد که باید به خوبی هدایت شود، در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنند و تجربه لازم را به دست آورد. تکواندوکاری که در تورنمنت شرکت می‌کند در واقع نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و در میدان‌های حساس چون المپیک، جهانی و قاره‌ای نتیجه می‌گیرد. مسابقات بزرگ جای نتیجه گرفتن است. برای تک تک این نفرات با آتیه آرزوی موفقیت دارم و ان شاالله در مسابقات آینده نتیجه می‌گیرند.

مهماندوست در پایان در خصوص کادر فنی تیم ایران گفت: صحبت در خصوص این مسائل یعنی دخالت در امور داخلی فدراسیون، هیچ نظر خاصی در مورد آن ندارم. رئیس فدراسیون تکواندو ایران قهرمان جهان و المپیک بوده و به لحاظ فنی و مدیریتی اشراف کامل دارد، در مکزیک حضور داشت و همه مسابقات را از نزدیک تماشا کرد و بهتر از هر کسی می‌داند چگونه عمل کند.

نظر شما