شناسهٔ خبر: 57573872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری، ۱۹ آذر ۱۴۰۱؛ از بیانیه مشترک سعودی و چین علیه ایران تا توضیح دانشگاه علامه درباره مرگ یک دانشجو

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ادعای آموزش خلبانان ایران در مسکو برای پرواز با سوخو 
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی از «مشارکت دفاعی تمام عیار» ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد. وی گفت: خلبانان ایران از بهار امسال در مسکو نحوه پرواز با جنگنده سوخو را آموزش دیده اند. او گفت: تهران احتمالا از روسیه جت‌های «سوخو ۳۵» را دریافت خواهد کرد و تهران و مسکو در حال بررسی ایجاد خط تولید مشترک پهپاد در روسیه هستند.

وداع تلخ برزیل با جام جهانی
در یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ دیدار کرواسی و برزیل با تساوی یک بر یک به ضربات پنالتی کشیده شد و شاگردان دالیچ در کرواسی در ضربات پنالتی موفق به صعود به نیمه نهایی شدند. دیدار آرژانتین و هلند نیز با تساوی ۲ بر ۲ در وقت قانونی و وقت اضافه به اتمام رسید و بازی به ضربات پنالتی رفت و یاران مسی موفق شدند به نیمه‌نهایی صعود کنند.

قتل مولوی عبدالواحد ریگی امام جمعه اهل سنت خاش
شمس آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان در رابطه با جزییات قتل امام جمعه مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش اظهار کرد: مولوی عبدالواحد امام جمعه مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش روز گذشته در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از درب پشتی مسجد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند. او گفت: جمعه جسد مولوی عبدالواحد در حالی که ۳ گلوله به وی شلیک شده بود کشف شد.

روایت قوه قضاییه از فوقت «شادمان احمدی»
 مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «شادمان احمدی» دارای سوابق متعدد کیفری از جمله شرکت در نزاع دسته جمعی، ضرب و جرح، سرقت، توهین و تمرد بوده و شاکی خصوصی داشته است.بر این اساس او پس از بازداشت و قبل از انتقال به زندان فوت کرده و در روز دستگیری چندین بار اقدام به خودزنی خطرناک کرده بود . قوه قضاییه گفته در بدن متوفی آثار کبودی‌های موازی مشاهده شده اما آثار ضربه‌ای که باعث فوت این فرد شده باشد مشاهده نشده.

رئیس سازمان انرژی اتمی: گاوداری، معدن متروکه و ضایعات‌فروشی را سایت هسته‌ای دانسته اند
رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید مکان‌هایی که بازرسی کرده‌اند، یکی گاوداری، یکی معدن متروکه و یکی ضایعات‌فروشی است که به گفته سرویس‌های بیگانه و منافقین، محل فعالیت هسته‌ای ایران بوده است. در یک ضایعاتی نمونه‌برداری کرده‌اند و این ضایعات از کشورهای مختلف، وارد کشور شده است. کارخانه‌های ذوب‌آهن گوناگونی در کشور داریم که کالای مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف، تهیه و وارد کشور می‌کنند. ممکن است جایی ضایعاتی وارد شده باشد که آلودگی داشته باشد.

احتمال تبدیل ایران به وارد کننده گاز و ‎فرآورده‌های نفتی
جواد اوجی تصریح کرد: با توجه به بررسی‌ها طی هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه‌ها به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. وی محور‌های اصلی کاری کنونی مدیران وزارت نفت را شامل تامین منابع درآمدی کشور، مدیریت ناترازی تولید و تقاضا در بخش گاز، توجه به نیروی انسانی، توسعه زنجیره ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و تداوم سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز برای جلوگیری از افت تولید دانست و افزود: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری تداوم نداشته باشد در آینده باید شاهد واردات گاز و فرآورده‌های نفتی به کشور باشیم.

رئیسی: روسیه الگوی موفق گفتگوی ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی است
رئیس جمهور گفت: روسیه امروز الگوی موفقی از گفتگوی ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی است. تبلور عینی این ظرفیت بی‌بدیل در ارتباط گسترده کلیسای ارتودکس و مفتیان اهل سنت با مراکز دینی و علمی ایران اسلامی نمود یافته است.

بیانیه مشترک سعودی و چین علیه ایران
امروز در پایان نشست سران عربستان و چین بیانیه مشترکی صادر شد. در این بیانیه، طرفین توافقات پیرامون توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی، انرژی، آموزشی و فرهنگی را ذکر کرده اند. در زمینه سیاسی، در رابطه با موضوع ایران، دو طرف بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران توافق کردند و دو طرف از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و رژیم عدم اشاعه را حفظ کند و بر لزوم احترام به اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها تاکید کردند. همچنین پکن از کمک‌های بشردوستانه، امدادی و توسعه‌ای عربستان به مردم یمن قدردانی کرد.

نماینده سقز: طرح جدیدی برای حجاب و عفاف در دستورکار نیست
بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه طرح عفاف و حجاب از دو هفته آینده اجرا خواهد شد، گفت: این نماینده خارج از مجلس شورای اسلامی و در شهر قم اظهارنظری درباره طرح حجاب و عفاف داشته است.او گفت: طرح جدیدی برای حجاب و عفاف در دستور کار مجلس نیست. اصلاً نیازی هم به این کار نیست و مجلس شورای اسلامی در این شرایط وارد این قضایا نخواهد شد.

توضیح دانشگاه علامه درباره مرگ یک دانشجو
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به برخی شایعات و ابهامات مطرح شده درباه خودکشی یکی از دانشجویان این دانشگاه تاکید کرد: دانشجوی متوفی این دانشگاه به هیچ وجه فرد سیاسی نبوده و از امکانات خوابگاهی دانشجویی نیز بهره‌مند بوده است. او هیچ گونه پرونده‌ای در اتفاقات اخیر این دانشگاه نداشته و زندگی دانشجوی متوفی در نمازخانه تنها یک شایعه است. دانشگاه علامه اعلام کرده: او تنها ساعت‌های پایانی زندگی خود را به منظور مقدمه سازی برای خودکشی، در یکی از اتاق‌های زیرین خوابگاه سپری کرده.

کالابرگ الکترونیکی اختیاری است
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با بیان اینکه یارانه نقدی هیچ استانی قطع نخواهد شد، افزود: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

انگلیس: مسکو محموله پهپاد‌های جدیدی را از ایران دریافت کرده
وزارت دفاع انگلیس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که ارتش روسیه احتمالا محموله پهپادهای جدیدی را از ایران دریافت کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد: ذخایر قبلی روسیه از چند صد فروند شاهد-۱۳۱ و ۱۳۶ به پایان رسیده . اکنون انبار تسلیحاتی خود را از نو پر کرده .

امام جمعه سنندج: مغازه‌های بازاریان پلمب نشود
ماموستا رستمی امام جمعه سنندج جمعه (۱۸آذرماه) در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سنندج اظهار کرد: اتحاد و انسجام بین ملت باید خفظ شود و از خشونت علیه یکدیگر بپرهیزید. امام جمعه سنندج بیان کرد: انتظار داریم مغازه‌های بازاریان پلمب نشود تا بتوانند به کسب و کارشان بپردازند.او گفت: امیدواریم با سعه صدر مسئولان همه زندانیان حوادث اخیر آزاد شوند

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما