شناسهٔ خبر: 57573680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

متحدان واشنگتن در آغوش پکن!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نوزدهم آذرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عاملان ترور و خشونت به عدالت سپرده می‌شوند» نوشت: آمریکا و برخی کشورهای غربی بار دیگر در ادامه سیاست خود در حمایت از ناامنی و آشوب در ایران دست به اقدامات سیاسی زدند.

محسن شکاری یکی از آشوبگرانی که در خیابان ستارخان با قمه کشی مبادرت به مجروح کردن مأموران حافظ امنیت، ایجاد رعب و وحشت و بستن خیابان‌ها کرده بود با حکم دستگاه قضائی محکوم به اعدام شد و حکم وی صبح پنجشنبه به مرحله اجرا درآمد، این خبر باعث شد تا دشمنان ایران آن را بهانه‌ای جدید برای اظهارات ضدایرانی قرار دهند، بیانیه سیاسی و تحریم‌های نمایشی برخی افراد از جمله اقدامات آنها بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود ضمن این ادعا که اعدام محسن شکاری برای ما تکان‌دهنده بود در اظهارات مداخله‌جویانه گفت: ما به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.

علاوه‌بر این، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در مسئولیت اصلی خود یعنی باج‌گیری از ایران در مذاکرات ناکام مانده است در پیامی توئیتری مدعی شد: اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای ساختگی، پیشروی در تلاش‌های این رژیم برای سرکوب عقاید مخالف است، ما به همکاری و هماهنگی با متحدان شرکایمان برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط ایران ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این باره اعلام موضع کرد تا حمایت کامل آمریکا از جریان آشوب را نشان دهد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: اعدام غیرعادلانه و بی‌رحمانه محسن شکاری تلاشی برای ترساندن مردم شجاع ایران است. با خانواده او ابراز همدردی می‌کنیم. ما رژیم ایران را به خاطر خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار می‌بندد، پاسخگو می‌کنیم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: از اعدام محسن شکاری در شوک هستیم که اولین مورد مرتبط با اعتراضات در ایران بود. ما با وزرای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی در این باره بحث خواهیم کرد.

بورل افزود: اتحادیه اروپا با اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.

علاوه‌بر این، وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزیلند، جمهوری کره و سوئد در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض حقوق زنان متهم کردند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز سفیر ایران در این کشور را فراخواند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در پی اجرای این حکم، در صفحه توئیتر خود مدعی شد: محسن شکاری به‌دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای نابکارانه محکوم و اعدام شد اما تهدید اعدام میل مردم برای دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس روز پنجشنبه در توئیتی با بیان اینکه از خبر اولین اعدام یکی از معترضین در ایران خشمگین هستم، مدعی شد که دنیا نباید خشونتی که ایران علیه مردم خودش به کار می‌برد را نادیده بگیرد و انگلیس با هرگونه مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت خارجه این کشور کاردار ایران در لندن را احضار کرده است.

در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه نسبت به امور داخلی ایران، دولت کانادا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کرد.

تحریم‌ها علیه ایران شامل ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود. دولت انگلیس نیز اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه ۳۰ نفر در سراسر جهان، از جمله مقامات روسی و ایرانی به‌دلیل مسئول بودن در قبال اقداماتی از جمله آنچه «شکنجه، خشونت جنسی و سرکوب خشونت‌بار اعتراضات خیابانی» عنوان کرده، اعمال کرده است.

یک روز پیش از این اقدامات و جاری شدن حکم یکی از محاربان نیز کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قطعنامه‌ای را در حمایت از ناآرامی‌ها در کشورمان به تصویب رساند تا نشان دهد جریان‌های مختلف این کشور فارغ از بهانه‌جویی اخیر از اغتشاشگران حمایت می‌کند.

به پایگاه خبری هیل، کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه یک قطعنامه فراحزبی در حمایت از آنچه اعتراضات در ایران عنوان کرده است، به تصویب رساند. این قطعنامه از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات و نهادهای ایرانی به بهانه این ناآرامی‌ها وضع کند.

متحدان واشنگتن در آغوش پکن!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امنیت پس از جلسات آزاداندیشی را باید تضمین کنیم» نوشت: جریان سلطه و برانداز پس از مأیوس‌شدن از تأثیر بر جامعه ایرانی، تلاش کرد به نحوی دانشگاه‌ها را با اغتشاشات اخیر همراه کند. این موضوع موجب شد شاهد برخی از اتفاقات مخصوصاً در دانشگاه‌های مهم تهران باشیم.

با این حال ۱۶ آذر امسال با حضور رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر از چهره‌های حکومتی و دولتی در دانشگاه‌ها به پایان رسید تا مهر دیگری بر بی‌ثمر بودن تلاش‌های ضدانقلاب برای همراه کردن دانشگاه‌ها با براندازان باشد.

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اقدامات نهاد برای روشنگری اظهار کرد: تلاش در دانشگاه این است که بتوانیم با همه اقشار اعم از دانشجویان، اساتید، اعضای هیئت علمی، مدرسین دانشگاه، کارمندان و دیگران یک ارتباط سازنده‌ای در جهت ارتقای وضعیت فرهنگی و به شکل ویژه وضعیت دینی و معرفتی دانشگاه را دنبال کنیم که در همین راستا دوره‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های مختلف مثل دانش‌افزایی‌ها و هم‌اندیشی‌هایی با عددهای بسیار بالا در سطح دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به آغاز سنت‌های حسنه‌ای مانند اعتکاف در ایام ماه رجب یا ماه مبارک رمضان از دانشگاه افزود: آغاز این حرکت از دانشگاه‌ها رشد پیدا کرد و تبدیل به یک حرکت اجتماعی عمومی شد در بیش از ۲۰ دوره‌ای که در ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای اساتید و دانشجویان سفرهای زیارتی را تدارک دیدیم، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این برنامه‌ها شرکت کرده‌اند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره کرسی‌های آزاداندیشی خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها مطالبه حضرت آقا در مورد موضوع آزاداندیشی را به شکل‌های مختلف دنبال کرده‌ایم و بعضی از اتفاقات مثبت هم افتاده است؛ مثلاً الان تقریباً دو سال است که در دانشگاه آزاد یک لیگ آزاداندیشی برگزار می‌شود و در آخرین گزارش ۱۲ هزار دانشجو در این برنامه شرکت و با هم رقابت کردند و راجع به موضوعات مختلف آزاداندیشی داشتند.

وی گفت: برای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، قالب‌ها و روش‌هایی طراحی شده که نمونه آن همان مدل دانشگاه آزاد است اما از این مهم‌تر این کار یک فضای روانی هم نیاز دارد که آن نیاز به همراهی دستگاه‌های درون دانشگاه و بیرون دانشگاه است؛ نیاز به یک فهم عمیق‌تر و جدی تری دارد که متوجه باشیم اگر فرصت بدهیم و موضوعات مورد بحث، واکاوی و کنکاش واقع شود و موافق و مخالف نظرات خود را صحبت کنند، به نفع ماست تا اینکه به دلیل برخی از بدسلیقگی‌ها یا ورودها اجازه آن را ندهیم تا افراد احساس امنیت روانی برای حضور در جلسات آزاداندیشی نکنند، در حالی که حرف‌هایشان را ممکن است خیلی از جاهای دیگر در همان دانشگاه از جمله سرکلاس، نشریه‌ها، جلسه‌های مناظره و جاهای دیگر بزنند.

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور یادآور شد: بر اساس آسیب شناسی که ما کردیم این حس که من کاملاً امنیت دارم و اگر در جلسات آزاداندیشی حرفی زدم، تحت تعقیب بخش‌های مختلف از حراست دانشگاه تا مجموعه‌های مختلف قرار نمی‌گیرم و بعد با این موضوعات تحلیل نمی‌شوم، باید ایجاد شود و زیرساخت روانی و فرامتنی آن باید فراهم شود، البته توهین نباید کنید و بی منطق نباید باشید، ولی باید اجازه دهید وقتی که حرفی زدید، پاسخ آن داده شود و یک روال منطقی و معقول وجود داشته باشد، چون بحث آزاداندیشی است.

وی ادامه داد: بحث آزادگویی نیست بلکه منظور این است که من اندیشه، نگاه و نوع تفکر خودم را مورد نقد بگذارم یا از آن دفاع کنم. البته تعداد جلسات هم مناظره و هم تریبون آزاد همین الان هم در سطح دانشگاه‌ها گسترده و زیاد است و ما قبل از این دو سالی که به واسطه کرونا دانشگاه‌ها تعطیل شد، خیلی مسئله و چالش در این حوزه نداشتیم که احساس شود یک انسدادی در دانشگاه‌ها هست و نمی‌شود حرف زد.

متحدان واشنگتن در آغوش پکن!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متحدان واشنگتن در آغوش پکن!» نوشت: پنج ماه پس از اینکه آمریکا اعلام کرد قصد ندارد از خاورمیانه خارج شود و این منطقه را به قدرت دیگری واگذار کند، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین راهی ریاض شده است.

رئیس‌جمهور چین در این سفر سه روزه در سه نشست مختلف در عربستان شرکت کرده یا خواهد کرد. حضور در «اجلاس سران کشورهای عربی خلیج‌فارس و چین» و «اجلاس سران کشورهای عربی و چین» در کنار دیدار با پادشاه و ولیعهد سعودی در سفر رئیس‌جمهور چین برنامه‌ریزی شده است.

روابط پکن-ریاض به‌شدت تحت تأثیر نفت قرار دارد. عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و چین هم به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، دست‌کم یک چهارم از صادرات نفت عربستان را خریداری می‌کند، اما در سال‌های اخیر روابط پکن و ریاض از نفت فراتر رفته است؛ به‌ویژه در حوزه فناوری. رئیس‌جمهور چین در شرایطی در عربستان به سر می‌برد که روابط ریاض و واشنگتن متشنج است.

گفته شده، یکی از محورهای مذاکرات چین و عربستان در این سفر استفاده از یوآن در معاملات نفتی به‌جای دلار آمریکا است. ریاض پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر آمریکا فشارها به اوپک را افزایش دهد، برخی از معاملات نفتی دلاری را متوقف خواهد کرد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، انتظار می‌رود دو کشور در این سفر قراردادهایی به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد دلار امضا کنند. به نوشته این خبرگزاری، چین اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است.

ارزش صادرات عربستان به چین در سال گذشته میلادی بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده و بیش از ۱۸ درصد از کل صادرات این پادشاهی را تشکیل می‌داده است. عربستان همچنین به طور سنتی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین است و بشکه‌های نفت سعودی‌ها حدود ۱۷ درصد از کل واردات نفت چین را تا سال گذشته تشکیل می‌داده است.

فراتر از انرژی، مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های بزرگی که در برنامه اصلاحی ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد، یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی سران دو کشور خواهد بود. یکی از این پروژه‌ها، احداث شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری به نام «نئوم» است که شرکت‌های ساخت‌وساز چینی به دلیل تخصصشان می‌توانند برای اجرای آن مفید باشند.

رئیس‌جمهور چین در حالی در ریاض به سر می‌برد که روابط آمریکا و عربستان سعودی در برهه حساسی قرار دارد. امنیت انرژی، امنیت منطقه‌ای و حقوق بشر سه موضوعی است که روابط ریاض و واشنگتن را متشنج کرده است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و موضع سخت‌گیرانه کشورهای غربی در برابر مسکو زمینه‌ساز تقویت روابط کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی با چین شده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که این سفر، بزرگ‌ترین و بالاترین سطح مناسبات دیپلماتیک بین پکن و جهان عرب از زمان تأسیس جمهوری خلق چین است.

دیپلمات‌های مطلع به رویترز گفته‌اند که انتظار می‌رود هیئت چینی ۳۴ قرارداد با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی در زمینه انرژی، امنیت و سرمایه‌گذاری امضا کند. عربستان سعودی و متحدانش در خلیج‌فارس گفته‌اند به‌رغم تردیدهای آمریکا درباره روابط آنها با روسیه و چین، به تنوع بخشیدن به شراکت‌ها برای تأمین منافع اقتصادی و امنیتی ادامه خواهند داد. به نظر می‌رسد با روند شتابان نزدیکی کشورهای عربی به چین، آغوش متحدان آمریکا برای چین روز به روز گشوده‌تر می‌شود.

متحدان واشنگتن در آغوش پکن!

نظر شما