شناسهٔ خبر: 57573539 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

خاطره محمد گلریز از سرود‌های مرحوم اسفندیار قره باغی

گلریز گفت: آقای قره باغی سرود‌های حماسی و انقلابی را با قدرت می‌خوانند و مردم هم در راهپیمایی‌ها آن سرود‌ها را می‌خوانند.

صاحب‌خبر -

محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی، درباره مرحوم قره باغی گفت: از اوایل انقلاب با آقای قره باغی دوست بودیم، مرد بسیار دوست داشتی و خوب و مهربان بودند از لحاظ کاری هم آقای قره باغی تحصیلات آکادمیک داشتند و کاربلد و باسواد بودند.

وی ادامه داد: کار‌هایی که انجام دادند بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است و در روز‌هایی که هنوز طاغوت فعالیت می‌کرد آقای قره باغی سرود‌های حماسی و انقلابی را با قدرت می‌خوانند و مردم هم در راهپیمایی‌ها آن سرود‌ها را می‌خوانند و از اوایل انقلاب همراه مردم انقلابی بودند.

گلریز عنوان کرد: سرود«آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» یکی از معروفترین سرود‌های آقای قره باغی بود که شعر آن را حمید سبزواری سروده‌است و آهنگش را احمدعلی راغب ساخته‌است و یکی از شعار‌های ماندگار شد و هر سال در ۱۳ آبان هرسال این سرود اجرا می‌شد.

خاطره محمد گلریز از

گفتنی است:اسفندیار قره باغی ملقب به «صدای انقلاب»،  ۱۷ آذر ۱۴۰۱ در سن ۷۹ سالگی به دلیل بیماری دارفانی را وداع گفت.

اسفندیار قره باغی اول بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در شهر تبریز محلّه مقصودیه، کوچه قره باغی متولد شد. پدرش قلی خان سالار از مالکین آذربایجان با آشنایی به هفت زبان و از طنز پردازان مشهور بود.

اوّلین اُپرای رادیویی آن مرحوم در سال ۱۳۵۰ (سرود‌ای ایران) است که با همکاری ارکستر بزرگ (رادیو تلویزیون ملی ایران) با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت؛ آهنگساز این سرود مرحوم روح اله خالقی و شعر آن از زنده یاد حسین گل گلاب است.

نظر شما