شناسهٔ خبر: 57573429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

کمربندی گرگان چشم به راه اعتبارات/ انتظاری که ۱۳ ساله شد

گرگان- حدود ۱۳ سال پیش کلنگ احداث کمربندی گرگان به زمین زده شد اما این پروژه هم اکنون در پیچ و خم اعتبارات سرگردان بوده و نیاز است به آن توجه ویژه ای شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کمربندی یکی از نیازهای اصلی هر شهر است تا با تردد وسایل نقلیه در آن از ترافیک درون شهری جلوگیری شود.

گرگان هم دارای یک جاده کمربندی است که در مسیر محور مواصلاتی تهران - مشهد قرار دارد اما با توسعه شهر یک معبر درون شهری محسوب می‌شود لذا حدود ۱۳ سال پیش کلنگ احداث کمربندی جدید با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی به زمین زده شد.

کمربندی جدید گرگان، پروژه‌ای در قالب دو قطعه به طول ۱۵.۵ و ۱۰ کیلومتر بوده که اعتبار آن هم ملی است؛ قطعه اول کمربندی پیشرفت ۸۵ درصدی داشته و معضل اصلی قطعه دوم تملک اراضی کشاورزی و باغی است که در مسیر پروژه قرار دارد.

علی رغم حوادث تلخی که در بزرگراه شهید کلانتری (کمربندی فعلی) رخ می‌دهد اما اقدام جدی را برای تکمیل کمربندی جدید شاهد نیستیم.

متأسفانه در گفتگو با مسئولان، حرف‌ها تکراری و صرفاً «بایدها» مطرح می‌شود و عملکرد قابل دفاعی در این خصوص ندارند؛ رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی چندی پیش وعده داده که قطعه اول کمربندی به زودی تکمیل خواهد شد اما تاکنون اتفاقی و تحرکی را در پروژه نمی‌بینیم.

پیگیر اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیاردی برای تملک اراضی هستیم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: نشست‌های مختلفی با وزیر مسکن و شهرسازی سابق در رابطه با کمربندی گرگان انجام و مقرر شد تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی مسیر احداث پروژه اختصاص پیدا کند که پیگیر تخصیص این اعتبار هستیم.

کمربندی گرگان چشم به راه اعتبارات/ انتظاری که ۱۳ ساله شد

غلامرضا منتظری افزود: در دوره‌های قبل به مالکان پیشنهاد شده بود در ازای فروش ملک خود اسناد اوراق دریافت کنند که افراد حاضر به انجام این کار نشدند.

منتظری افزود: پیشنهاد شد سیستم کنترل عبور و مرور برای دریافت ورودی در کمربندی جدید گرگان نصب شود اما این پیشنهاد به جمع بندی نهایی نرسید و در حال حاضر این پروژه صرفاً جنبه رفاه عمومی دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید میز پیشرفت و تحول در گرگان تشکیل و چند مسئله اساسی شهر در آن مطرح شود تا با همکاری مدیران، نمایندگان مردم و با بهره مندی از اعتبارات ملی بتوانیم مسائل را حل و فصل کنیم.

وی با صراحت گفت که اگر از ظرفیت‌های ملی استفاده نشود نمی‌توان با منابع استانی پروژه‌هایی مانند کمربندی، شهربازی و تله کابین گرگان را به پایان رساند.

وجود معارض در قطعه اول

با توجه به اینکه احداث این محور توسط شرکت ساخت و توسعه زیرینایی است لذا در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی آن با مسئول این شرکت در گلستان گفتگو کردیم، علی اصغر رفیعی نژاد به خبرنگار مهر گفت: در قطعه اول کمربندی که ورودی آن جاده گرگان به فاضل آباد و خروجی آن محور گرگان به آق قلا است، باید چهار رمپ ورودی و خروجی ساخته و همچنین دو دوربرگردان و دو زیرگذر نیمه کاره آن تکمیل شود.

رفیعی نژاد در رابطه با معارضان قطعه اول کمربندی و زمین‌هایی که با طرح تداخل دارند، هم توضیح داد: حدود دو هکتار زمین برای ورود و خروج و ایجاد دوربرگردان نیاز داریم که بخشی از آن خریداری شده است.

کمربندی گرگان چشم به راه اعتبارات/ انتظاری که ۱۳ ساله شد

وی گفت: عملیات تکمیل یک دوربرگردان در قطعه اول کمربندی تا یک هفته دیگر آغاز خواهد شد و زیرگذرهایی که آب در آن جمع می‌شود را اصلاح کرده و آب را هدایت خواهیم کرد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان ادامه داد: پیمانکار پروژه کمربندی گرگان به دلیل عدم صرفه اقتصادی، از ادامه کار امتناع کرد زیرا قرارداد وی قدیمی و مربوط به سال ۹۷ بود؛ با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی باقیمانده قطعه اول به پیمانکار جدید سپرده شود.

برای ساخت قطعه دوم ۶۰ هکتار زمین باید تملک شود

رفیعی نژاد گفت: قطعه دوم کمربندی هم از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌گذرد و برای احداث آن باید ۶۰ هکتار زمین تملک شود.

وی افزود: قیمت هر هکتار زمین در آن ناحیه حداقل دو میلیارد تومان بوده که مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد برای تملک این اراضی نیاز است.

زیرگذرهایی که هنگام باران پر از آب می‌شوند را اصلاح خواهیم کرد رفیعی نژاد با بیان اینکه این پروژه، ملی و اعتبارات آن با پروژه بهشهر به قوچان مشترک است، اضافه کرد: در محور اصلی پروژه بهشهر به قوچان مانند محور مینودشت- گالیکش و گالیکش- تنگراه، ۱۴ پیمانکار در حال کار بوده و در حال حاضر مبلغ ۳۲۵ میلیارد از دولت طلب دارند، در حالی که اعتبارات امسال در کل این محور ۱۲۴ میلیارد تومان است.

به گفته وی در صورتی که اعتبار سال جاری تخصیص داده شود باز هم پیمانکاران، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان طلبکار خواهند بود.

رفیعی نژاد تاکید کرد: با وجود همه این مشکلات عملیات اجرایی در محورهای اصلی متوقف نشده است.

وی در خصوص اعتبارات سفر رئیس جمهور به گلستان برای این پروژه گفت: در سفر مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان اعتباربه صورت چهار ساله برای همه پروژه‌های استان در حوزه شرکت ساخت و توسعه زیربنایی مصوب شد، در صورتی که برای تکمیل این پروژه‌ها، اعتباری بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

کمربندی گرگان چشم به راه اعتبارات/ انتظاری که ۱۳ ساله شد

تحقق ۷۵ میلیارد از اعتبارات سفر

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی در گلستان گفت: از کل اعتبارات سفر دولت به گلستان در این حوزه تاکنون مبلغ ۷۵ میلیارد تومان محقق شده و به زودی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان دیگر هم پرداخت می‌شود که با توجه به بدهکاری ۲۱۰ میلیاردی استانی اعتبارات پروژه بهشهر به قوچان، نمی‌توان با این مبالغ انتظار کار ویژه ای را داشت.

رفیعی نژاد تاکید کرد: ما سعی داریم اعتبار ۴۳۰ میلیارد تومانی سفر دولت به گلستان را در موضوعاتی که چالش زا بوده و مشکل ترافیکی وجود دارد هزینه کنیم.

وی به تأمین مالی به روش‌های دیگر برای این پروژه هم اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه حمل و نقل، ماده ۵۶، استفاده از تبصره ۱۹ و استفاده از تبصره چهار قانون بودجه سال جاری از جمله این روش‌ها است.

رفیعی نژاد افزود: برای استفاده از ظرفیت سرمایه گذار چندین بار فراخوان داده شده اما به دلیل اینکه در بخش راه، عایدی ویژه ای وجود ندارد، ورود سرمایه گذار به صورت مستقیم به این پروژه دشوار شده است.

۶۰ میلیارد تومان برای فاز اول نیاز است

فرماندار گرگان هم چندی پیش در رابطه با پروژه کمربندی گرگان گفته بود: این پروژه دارای ردیف ملی به شماره ۶۰۰۲ است و اعتبارات آن ۱۲۴ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۳۵.۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

کمربندی گرگان چشم به راه اعتبارات/ انتظاری که ۱۳ ساله شد

عیسی پایین محلی گفت: برای تکمیل فاز اول این پروژه ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و در سفر دولت سیزدهم به استان گلستان بخشی از اعتبارات مورد نیاز مصوب شده است.

شهرداری هیچ وظیفه مندی قانونی در کمربندی ندارد

بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی که امروز شهروندان گرگانی به ویژه در محور جرجان با آن مواجه هستند در نتیجه محروم بودن مرکز استان از کمربندی است اما شهردار گرگان در رابطه با این مسئله به خبرنگار مهر گفت: شهرداری گرگان در راستای اجرای کمربندی جدید مرکز استان هیچ وظیفه مندی قانونی ندارد زیرا این محور خارج ازمحدوده شهری است.

سید محمدرضا سید النگی ادامه داد: شهرداری با هدف کارگزاری و ایجاد درآمد پایدار، برای اینکه بتواند مجری طرح باشد، با راه و شهرسازی مکاتبه داشته که تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح در کسب درآمد شهرداری کمک کننده خواهد بود، این امر توسط سازمان عمران و سرمایه گذاری شهرداری گرگان قابل انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهمیت تکمیل کمربندی گرگان و پیشگیری از حوادث احتمالی، انتظار است تا متولیان هرچه سریع‌تر نسبت به پیگیری اعتبارات اقدام کرده تا شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

نظر شما