شناسهٔ خبر: 57573271 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

انگلیس – فرانسه؛ در حد فینال

دومین روز از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2022 قطر امشب برگزار می‌شود تا تکلیف دو تیم صعودکننده دیگر به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها مشخص شود. در اولین بازی شب، تیم شگفتی‌ساز مراکش باید به مصاف پرتغالی برود که بهترین نتیجه را در یک‌هشتم نهایی گرفته است.

صاحب‌خبر -

روزنامه شرق: دومین روز از مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امشب برگزار می‌شود تا تکلیف دو تیم صعودکننده دیگر به نیمه‌نهایی این رقابت‌ها مشخص شود. در اولین بازی شب، تیم شگفتی‌ساز مراکش باید به مصاف پرتغالی برود که بهترین نتیجه را در یک‌هشتم نهایی گرفته است. مراکشی‌ها یک مرحله قبل‌تر توانسته‌اند از سد اسپانیا، یکی از مدعیان قهرمانی این دوره در ضربات پنالتی عبور کنند و خودشان را به جمع هشت تیم برسانند. پرتغال هم در یک دیدار پرگل با نتیجه ۶ بر یک سوئیس را از پیش‌رو برداشت تا خودش را به عنوان یکی از مدعیان مطرح کند. دومین و حساس‌ترین بازی شب که اتفاقا مهم‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی محسوب می‌شود، مربوط به تقابل تیم‌های مدعی فرانسه و انگلیس است. فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها، در مرحله قبلی توانسته لهستان را با نتیجه ۳ بر یک از پیش‌رو بردارد. انگلیس هم با سه گل تیم سنگال را برده تا همین حالا یکی از دیدارهایی که در حد فینال جام جهانی است، در همین مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار شود. حذف هرکدام از این دو تیم به معنی خداحافظی یکی از بزرگ‌ترین‌ تیم‌های حال حاضر فوتبال دنیا با جام جهانی خواهد بود.

مراکش  –  پرتغال

بدون تردید حالا بسیاری در فوتبال دنیا به دیده احترام به مراکشی‌ها نگاه می‌کنند. آنها تیم جذابی با ولید الرکراکی گمنام نشان داده‌اند و در این دوره از جام جهانی فقط یک بار دروازه‌شان باز شده است. مراکش در مرحله گروهی هم‌قطار با بلژیک و کرواسی بود و کمتر کسی تصور می‌کرد حتی بتوانند از گروه صعود کنند ولی آنها نه‌تنها صدرنشین گروهشان شدند، بلکه در یک‌هشتم نهایی هم از سد اسپانیا عبور کردند. آنها 36 سال قبل به مرحله حذفی جام جهانی رسیده‌اند ولی حالا خودشان را در جمع هشت تیم برتر دنیا می‌بینند. این برای اولین بار است که مراکشی‌ها به جمع هشت تیم برتر جام جهانی رسیده‌اند و همان‌قدر که با خط دفاعی خوب دنیا را غافلگیر کرده‌اند، در خط حمله هم عملکردی غافلگیرکننده داشته و با زدن فقط چهار گل، در زمره بدترین‌ تیم‌های حاضر در این مرحله قرار دارند. البته که مراکش برای تقابل با پرتغال انگیزه خاصی دارد، چون رقیب اروپایی‌شان در ادوار جام جهانی فقط یک‌بار برابر نماینده‌ای از آفریقا شکست خورده‌ که همان یک بار هم مقابل همین مراکش در سال 1986 بوده است. پرسش الان اینجاست که آیا آنها می‌توانند چنین عملکردی را تکرار کنند؟ کار بسیار دشواری دارند. رقیب امشب آنها پرتغالی است که حالا حتی با وجود نیمکت‌نشینی کریستیانو رونالدو خوب و پویا فوتبال بازی می‌کنند. رونالدو که احتمالا آخرین جام جهانی‌اش را تجربه می‌کند، حاضر است نیمکت‌نشین بماند ولی شانسی برای رسیدن به دیدار فینال داشته باشد تا بعد از قهرمانی در یورو، کاپ مهم جام جهانی را هم در ویترین افتخاراتش داشته باشد. پرتغال تا به الان دو بار به نیمه‌نهایی رسیده و برای بار سوم بی‌تابی می‌کند. پرتغالی‌ها در کنار انگلیس، بهترین خط حمله جام را پیش از این مرحله با 12 گل زده داشته‌اند و تقابل بهترین خط دفاعی و خط حمله جام در بازی امشب می‌تواند جذاب باشد. مراکش و پرتغال دو بار به مصاف هم رفته‌اند که هردو بازی هم در جام‌ جهانی بوده؛ اولی را سال 1986 مراکش برده و دومی را سال 2018 پرتغال.

انگلیس – فرانسه

این یکی بدون تردید فینالی زودرس است. انگلیس تیمی جوان را راهی این دوره از جام جهانی کرده و یکی از بازیکنان این تیم پیش از شروع جام جهانی چمدانی اضافی به همراه آورده و گفته این چمدان خالی را قرار است با جام قهرمانی پر کند و به انگلیس برگردد. همین موضوع به خوبی انگیزه تیم گرت ساوتگیت برای خلق یک شگفتی بزرگ را به نمایش می‌گذارد. انگلیسی‌ها سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارند ولی مسئله اینجاست که از آن افتخار زمان بسیار زیادی می‌گذرد و حالا هم که قرار است روبه‌روی مدافع عنوان قهرمانی قرار بگیرند، کسی بخت زیادی برای «سه‌شیر» متصور نیست. انگلیس ولی دلخوش به تنها بازی‌اش با فرانسه در جام جهانی است که برنده از آن خارج شده است؛ گو اینکه همان برد هم مربوط به چهار دهه قبل است. انگلیس تا به الان سه بار به نیمه‌نهایی جام جهانی رسیده که یک بارش را قهرمان شده و دو تای دیگر را با ایستادن در رده چهارم به پایان رسانده است. یکی از همین عناوین چهارمی مربوط به دوره قبلی جام جهانی در روسیه است. بااین‌حال اگر انگلیس در جام جهانی 2018 خودش را به جمع چهار تیم پایانی رسانده، فرانسه آن جام را به دست آورده است. «آبی‌های اروپا» چندین سال است که در هر جامی که پا می‌گذارند، بخت اصلی قهرمانی محسوب می‌شوند. این روزها هم که کیلیان امباپه مهارنشدنی را در ترکیب دارند که با پنج گل زده صدرنشین جدول گل زنان جام‌ جهانی و شانس اول آقای‌گلی است. او فعلا با 9 گل زده دومین گل زن برتر این تیم در ادوار جام‌ جهانی بعد از ژوست فونتین 13 گله شده است. فرانسوی‌ها به غیر از دو بار، هر موقع که به یک‌چهارم نهایی رسیده‌اند، توانسته‌اند به نیمه‌نهایی بروند و بعید است در بازی امشب هم به این سادگی اجازه دهند فرصت برایشان از دست برود. انگلیس و فرانسه تا امروز در 30 بازی به مصاف هم رفته‌اند که انگلیس 16 برد داشته، فرانسه 9 مرتبه پیروز شده و چهار بازی بین آنها مساوی شده است.

نظر شما