شناسهٔ خبر: 57573195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19 آذر

همسران مقامات عالی از فعالیت‌های انتقاعی محروم شدند

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

صاحب‌خبر -

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 آذر 1352؛ وزیر نفت سعودی: پس از تخلیه مناطق اشغالی جریان نفت از سر گرفته می‌شود

شیخ احمد زکی یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی که دیروز در واشنگتن پخش شد، فاش کرد که وی در ماه آوریل گذشته به دولت آمریکا اخطار کرده بود که حمایت یکجانبه آمریکا از اسرائیل باعث قطع صدور نفت از طرف اعراب به آمریکا خواهد شد.

یمانی اظهار کرد که این اعلام خطر را به صورت یک پیام به مقامات دولت آمریکا تسلیم کرده و در آن تاریخ توضیح داده بود که عربستان سعودی خواستار سیاست متوازن‌تر آمریکا در خاورمیانه است؛ سیاستی که اساس آن به رعایت قطعنامه 242 شورای امنیت قرار داشته باشد و از اصل تخلیه کامل اراضی اشغال‌شده اعراب از طرف اسرائیل حمایت کند.

یمانی اضافه کرد: توسل عربستان سعودی از به کار بردن نفت به‌عنوان یک حربه سیاسی بیزار است. وی تصور نمی‌کند که به محضل حل شدن مسائل خاورمیانه و خروج اسرائیل از اراضی اشغال‌شده اعراب و خصوصا بخش قدیمی و شرقی بیت‌المقدس به کار بردن حربه نفت از طرف اعراب باز هم تکرار شود.

وزیر نفت عربستان سعودی قول داد که پس از حل شدن این مسائل، ریاض بخش عمده احتیاجات نفتی دنیا را اجابت خواهد کرد و شاید حتی تولیدات نفتی خود را به روزی 2 میلیون بشکه افزایش خواهد داد.

یمانی تاکید کرد که اعراب خواستار تخلیه کامل و بی کم و کاست اراضی اشغالی و ازجمله بخش قدیمی بیت‌المقدس هستند و تنها در این صورت است که سطح تولیدات نفتی اعراب به سطح سپتامبر گذشته افزایش خواهد یافت.

همسران مقامات عالی از فعالیت‌های انتفاعی محروم شدند

همسر معاونان و مقامات وزارتخانه هم مثل همسر وزیران از داشتن هرگونه سهام کارخانه‌ها و موسسات انتفاعی ممنوع شدند.

امروز متن اصلاح‌شده بند 10 و 11 دستورالعمل دولت در مورد خودداری از اشتغال کارمندان به امور انتفاعی به شرح زیر از طرف سخنگوی دولت در اختیار مطبوعات گذارده شد:

بند 10 – وزیران، معاونان وزارتخانه‌ها، مدیران کل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت در صورتی که دارای سهام کارخانه‌ها یا شرکت‌ها و موسسات انتفاعی دیگر و یا سهام بیمارستان‌ها یا موسسات آموزشی یا امتیاز این قبیل موسسات باشند، برای تطبیق وضع خود با اوامر ملوکانه نمی‌توانند سهام یا امتیازهای مزبور را به همسر یا فرزندان کبیر یا صغیر خود واگذار کنند.

بند 11 – همسر وزیران، معاون وزارتخانه‌ها، مدیران کل، اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت نیز چنانچه دارای سهام کارخانه‌ها و شرکت‌ها و موسسات انتفاعی و سهام بیمارستان‌ها یا موسسات بازرگانی باشند یا در این قبیل موسسات ذی‌نفع باشند، باید نسبت به واگذاری سهام یا منافع خود به اشخاصی غیر از فرزندان خود اقدام نمایند و در صورتی که مقام مذکور بخواهد همسرش سهام و مزایای مزبور را حفظ نماید، باید از کار خود کناره‌گیری کند.

19 آذر 1362؛ دشمن گرانفروشان باشید

گروهی از دانشجویان دانشکده افسری، اعضای سپاه پاسداران باختران، برادران بسیج ورامین، رامسر، بابل و پایگاه مقاومت کرج، مربیان امور تربیتی رامسر و نور، اعضای کمیته دارویی سپاه، مربیان تربیت بدنی سپاه، جمعی از اعضای نهضت سوادآموزی اراک با آیت‌ا... مشکینی، امام جمعه قم و رئیس مجلس خبرگان دیدار کردند.

وی ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری و جدیت و کوشا بودن در کارها به مساله احتکار و گرانفروشی اشاره کرد و گفت: همه باید دشمن گرانفروشان باشید و با آنان مبارزه کنید.

شما وظیفه دارید محتکران را شناسایی کنید. اگر دیدید یک انبار پر از کالاهای موردنیاز مردم است و در آن بسته است و در فرصت مناسب درش باز می‌شود و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود، حتما به مسوولان اطلاع دهید و مسوولان هم باید قاطعانه با آنها برخورد کنند.

19 آذر 1382؛ بیانیه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای گسترش روابط با ایران

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا دیروز ضمن تاکید بر آمادگی این اتحادیه برای گسترش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران از «خاویر سولانا» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی خواست که اوایل سال میلادی آینده برای پیشبرد گفت‌و‌گوی دو طرف از تهران دیدن کند.

شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست دو روزه این شورا در بروکسل اعلام کرد، «شورای وزیران در نشست خود بر آمادگی اتحادیه اروپا برای بررسی راه‌های تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با ایران تاکید کرد.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این بیانیه همچنین از تعهد ایران به «پیروی کامل و سریع» از درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که شورای وزیران از خاویر سولانا درخواست کرد «اوایل سال 2004 به‌منظور بحث درباره چگونگی پیشبرد گفت‌و‌گو با ایران در تمام زمینه‌ها، به ایران سفر کند.»

آیین‌نامه واردات خودرو تغییر می‌کند

وزیر بازرگانی گفت: آیین‌نامه جدید «ثبت‌سفارش خودرو» در این وزارتخانه در حال تدوین است و به‌زودی برای تصویب به هیات دولت ارائه خواهد شد.

محمد شریعتمداری افزود: با تصویب این آیین‌نامه شرکت‌های واردکننده خودرو می‌توانند از سال 83 خودروهای با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی وارد کشور کنند.

وی گفت: شرکت‌های واردکننده خودرو با ارائه مدارک خود به موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و دریافت مجوزهای لازم از این موسسه و ثبت سفارش در وزارت بازرگانی مطابق با آیین‌نامه جدید امکان واردات خودرو را خواهند داشت.

وی افزود: برای شروع واردات خودرو تا سقف 44 میلیون ریال با اعمال نرخ 170 درصدی، مالیات و سود بازرگانی دریافت و با افزایش ارزش بیش از این مبلغ به ازای هر 22 میلیون ریال 10 درصد افزون‌ بر 170 درصد اولیه دریافت می‌شود که این کار در راستای حمایت تعرفه‌ای جدی از صنعت خودرو در کشور است.

وزیر بازرگانی گفت: با برقراری مالیات و سود بازرگانی بر خودروهای وارداتی امکان ورود خودروهای مشابه خودروهای داخلی بسیار محدود خواهد شد.

لیست ارزان‌شده قیمت مسکن در تهران

عده‌ای از مسوولان و کارشناسان مسکن آینده بازار مسکن را با «کاهش قیمت» پیش‌بینی می‌کنند اما ازسوی دیگر برخی از آنها «ثبات قیمت» را برای ماه‌های آتی در بازار مسکن عنوان می‌کنند.

موافقت‌های اخیر در مذاکرات ژنو بر رکودی که در بازار مسکن حاکم است، تاثیرگذار خواهد بود و به همین دلیل بازار مسکن به سمت رونق پیش خواهد رفت.

ازسوی دیگر برخی از کارشناسان مسکن معتقدند که مذاکرات ژنو بر بازار مسکن تاثیر بسزایی نخواهد داشت و در حال حاضر تنها طرح‌های عمرانی می‌تواند وضعیت حاکم بر معاملات را تغییر دهد و ازسوی موجب کاهش یا افزایش قیمت در بازار مسکن شود.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

اقدسیه

100

5

6.400.000

مهرآباد

105

نوساز

2.450.000

کامرانیه

110

نوساز

7.500.000

مرزداران

110

نوساز

5.400.000

کاشانی

108

نوساز

4.500.000

نیاوران

100

4

6.900.000

شهران

96

نوساز

3.950.000

مشیریه

85

12

2.100.000

یوسف‌آباد

80

نوساز

6.500.000

قیطریه

80

نوساز

7.600.000

جمالزاده

80

نوساز

5.350.000

ستارخان

80

نوساز

4.750.000

پرستار

54

نوساز

3.360.000

 

 

 

نظر شما