شناسهٔ خبر: 57570832 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل مطرح شد

استاندار اردبیل: قطب بندی کنکور سیاستی نادرست است

ایرنا

استاندار اردبیل با بیان اینکه قطب‌بندی کنکور موجب تشدید شرایط نامطلوب آموزشی در استان اردبیل شده است، گفت: سیاست نادرست قطب‌بندی کنکور باعث شده دانش آموزان استان اردبیل نتوانند شرایط مطلوبی در کنکور سراسری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

استاندار اردبیل در جلسه شورای آموزش و پرورش این استان وضعیت آموزشی منطقه را از جهات مختلف نامناسب توصیف کرد و گفت: رسالت فرهنگی دولت سیزدهم ایجاب می‌کند که به آموزش و پرورش نگاه جدی‌تری داشته باشد.

سید حامد عاملی رتبه ۲۵ قبولی کنکور دانش آموزان استان اردبیل را نشانه‌ای از نامطلوب بودن وضعیت آموزشی این استان عنوان کرد و افزود: قطب‌بندی کنکور هم موجب تشدید شرایط نامطلوب آموزشی در این استان شده است چرا که دانش آموزان این استان با قطب بندی جدید شرایط مناسبی برای پذیرش در کنکور ندارند.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان اردبیل قطب‌بندی کنکور را سیاستی نادرست عنوان کرد و ادامه داد: این امر موجب شده است که دانش‌آموزان استان اردبیل نتوانند درخشش خوبی در کنکور داشته باشند.

وی نامناسب بودن وضعیت زیرساخت‌ها و کیفیت آموزشی را موجب پایین آمدن میانگین نمرات درسی دوره دوم دبیرستان در استان اردبیل ارزیابی کرد و گفت: مسئولان استان برای ارتقای تحصیلی اقداماتی را آغاز کرده اند ولی باید فکر اساسی نسبت به اصلاح نظام آموزش و پرورش و فرایند آموزشی انجام شود.

استاندار اردبیل همچنین متوسط سرانه فضاهای آموزشی این استان را بسیار پایین تر از نرخ متوسط کشوری اعلام کرد و افزود: دانشگاه فرهنگیان اردبیل نیز که با ۱۳ رشته فعالیت خود را آغاز کرده بود رو به زوال است یه طوری که هم اکنون با ۵ رشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی خواستار تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه ای به امکانات کارگاهی شد و گفت: ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی باید متناسب با رشته‌ها تامین شود.

سید غنی نظری نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر نیز در این جلسه خواستار برچیده شدن تبعیض آموزشی در کشور شد و گفت: چرا دانش آموزان منطقه ای از کشور باید در فضایی تحصیل بکنند که بخاری نفتی نیز به زحمت فضای آنجا را گرم می‌کند در حالی که مدارسی در قلب پایتخت در حال برگزاری اردوهایی آموزشی خارج از کشور هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مداخله برخی شوراها و مراجع در امر قانونگذاری مجلس را کاری نادرست خواند و با انتقاد از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعییین شرایط پذیرش کنکور گفت: این مر باید به خود دولت واگذار شود و قانون مورد نیاز هم در مجلس به تصویب برسد چرا که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به زیان دانش آموزان مناطق محروم تمام شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس با اشاره به ارتقای سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه کشور از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد اظهار کرد: این افزایش سه درصدی در استان اردبیل دیده نمی‌شود و اقدامی متناسب با آن انجام نشده است.

آموزش و پرورش در همه ابعاد مظلوم واقع شده است

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این حلسه گفت: آموزش و پرورش در همه ابعاد مظلوم واقع شده است و به همین علت هرچقدر به این حوزه توجه شود، باز کم است.

وی خواستار توجه جدی به معیشت معلمان شد و افزود: اگر معلم به لحاظ معیشتی تامین شود نمی تواند دانش آموز را از لحاظ علمی و آموزشی تربیت کند و به نیازهای او پاسخ دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار جذب فرزندان فرهنگیان پس از بازنشستگی والدین آنها در نظام آموزش و پرورش شد و بیان کرد در طرح رتبه‌بندی اخیر که در حال اجراست اقدامات لازم و بایسته انجام نشده است.

جذب در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی هم با قدردانی از اجرای طرح رتبه بندی و پرداخت پاداش معلمان بازنشسته به رغم وجود برخی محدودیت‌های مالی گفت: مجلس در قانون بودجه سال آینده و در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه ای به ارتقای وضعیت آموزش و پرورش خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل جذب افراد خارج از دانشگاه فرهنگیان را موجب وارد آمدن آسیب جدی بر پیکره نظام آموزش و پرورش ارزیابی کرد و افزود: پس از این جذب در آموزش و پرورش باید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی همچنین تعطیل شدن آموزش حضوری در ایام شیوع کرونا را موجب اسیب دیدن و ضربه جدی در نظام آموزش و پرورش و فرایند تحصیل دانش آموزان دانست و اضافه کرد: برای جبران این وضعیت باید کار هدفمند و برنامه ریزی شده انجام شود.

اسماعیلی تاکید کرد آموزش و پرورش نباید مغفول واقع شود چرا که ساختن تمدن اسلامی نیاز به نیروهایی دارد که هم اکنون در مدارس در حال تحصیل هستند و باید بر اساس آموزه های دینی تربیت شوند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به امر مهارت‌آموزی در مدارس گفت: ما باید به هر کدام از دانش‌آموزان یک مهارت شغلی و حرفه ای را یاد دهیم و لوازم آن باید در اختیار مدارس قرار گیرد.

معلمان در برنامه هفتم توسعه باید همانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دیده شوند

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اردبیل با انتقاد از کم‌توجهی به مقوله معیشت فرهنگیان گفت: کار به جایی رسیده که معلم برای جبران هزینه‌های زندگی خود به شغل دوم نظیر فعالیت در تاکسی اینترنتی یا مشاور املاک روی آورده و این در شأن معلم نیست.

وی خواستار توجه ویژه به معیشت معلمان در برنامه هفتم توسعه شد و افزود: در این برنامه معلمان در تعیین حقوق و سطح‌بندی شغلی باید همانند اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شوند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه منطقه‌بندی کنکور را سیاستی نادرست خواند و بیان کرد: در منطقه بندی پذیرش کنکور، استان اردبیل با مشکل جدی مواجه شده و یکی از دلایل پایین آمدن درصد قبولی و سطح رتبه داوطلبان کنکور در استان اردبیل نیز همین امر است که نیاز به بازنگری دارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر شاهد ناعدالتی در بحث توزیع امکانات آموزشی در بین مدارس کشور هستیم که این امر نیز نیاز به بازنگری اساسی دارد و ما اگر در طول سال‌های بعد از دفاع مقدس، از فرصت‌ها و امکانات برای رسیدگی واقعی به آموزش و پرورش استفاده می‌کردیم، امروز وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس استان اردبیل مورد نیاز است، گفت: استفاده از بانوان در مدیریت‌های میانی آموزش و پرورش را ضروری است.

برچسب‌ها:

نظر شما