شناسهٔ خبر: 57566461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ابوترابی‌فرد، امام جمعه تهران: اعتماد گروه‌های جامعه به یکدیگر کاهش یافته است

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: نقش عنصر اخلاق سیاسی در گسترش سرمایه اجتماعی بسیار تعیین کننده است. نقش اخلاق سیاسی مدیران در ارتقا اعتماد عمومی بسیار موثر است. اعتماد مردم دستاورد عمق تعهدات عملی مسئولان به اصول حکمرانی و قواعد اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: امروز ثروت ملی را یا مصرف می‌کنیم یا راه قاچاق را برایش فراهم می‌کنیم. مجلس و دولت محترم با مردم صحبت کنید، اولا دنیای مردم را آباد کنید ثانیا آخرت مردم را آباد کنید.

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌ این هفته با اشاره به نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر گفت: انسانی در هرم قدرت قرار می‌گیرد که دارای تقوا باشد. یعنی مردم و جامعه، قدرت سیاسی خطر آفرین است، مراقب باشید. قدرت مسیر حرکت انسان را مورد تهدید قرار می‌دهد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: یکی از موارد کنترل قدرت در مدیران جامعه خصوصا در جامعه اسلامی تقوا و علم است و در ولایت فقیه محور تقوا است. حضرت علی به مالک اشتر گفت قرآن را محور قرار بده.

وی ادامه داد: در قرآن سه اصل شایسته‌سالاری،  علم و وحی فصل الخطاب است‌.حضرت علی به مالک بیان کرد مالک مراقب باش نفس اماره خطرناک است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: در منطق دین مراقبه از کنترل هوی و هوس آمده است. قرآن افراد جامعه را به دو دسته تقسیم می‌کند، کسی که هوا و هوس در او حاکمیت می‌کند ایمان در مدیریت او نقشی ندارد. گروه دوم که خوش حال این انسان است، در یک قله‌ای از معرفت قرار دارند. زیرا خدا شناس است و در محضر خدا است. همانطور که امام عالی‌قدر فرمود مردم عالم محضر خداست و در محضر خدا معصیت نکنید.

وی با بیان این که همه باید با معرفت در محضر خدا قرار داشته باشند، گفت: مسئولین باید معرفت و علم داشته باشد. تصمیم سازی باید بر اساس مبنای علمی، توحیدی و معرفتی باشد. اخلاق سیاسی باید در کنار قانون باشد. عامل اخلاق سیاسی نقش تعیین کننده در سلامت و پویایی جامعه دارد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: همان طور که در جمهوری اسلامی ایران باید قانون محور باشد، عملکرد مسئولان باید منطبق با موازین و اصول اخلاق اسلامی باشد .

وی تاکید کرد: نقش عنصر اخلاق سیاسی در گسترش سرمایه اجتماعی بسیار تعیین کننده است. نقش اخلاق سیاسی مدیران در ارتقا اعتماد عمومی بسیار موثر است. اعتماد مردم دستاورد عمق تعهدات عملی مسئولان به اصول حکمرانی و قواعد اسلامی است.

ابوترابی فرد بیان کرد: این که مقام معظم رهبری به دیدار چهره به چهره با مردم تاکید دارند، نشان از این مهم دارد . اخلاق اعتمادآفرین است باید مدیران و مسئولان در همه سطوح اخلاق، ادب و تواضع را به عنوان یک تکلیف الهی مد نظر قرار دهید.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه‌های خود بیان کرد: مهم‌ترین خصایص انسان متقی و جامعه آراسته به تقوا دوری از اسراف است. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای شورای عالی فرهنگی به مقوله اسراف تاکید کردند.‌ اسراف در حامل‌های انرژی و آب نهادینه شده‌است که یکی از مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور است.

وی یادآور شد: در دوره کاهش دما قرار داریم و طبق آمار مقامات رسمی کشور مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به ۶۰۳ میلیون مکعب در روز رسیده است. این در حالی است که در اواخر دی ماه ۱۴۰۰ در حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب بود و این رشد معناداری است.

ابوترابی فرد افزود: در سال ۲۰۲۱ میلادی سهم ایران در سطح تولید گاز در دنیا ۶/۴  بوده است و رتبه دوم ذخایر گازی در جهان را دارد اما مصرف ما ۶ درصد است یعنی آنچه که تولید می‌کنیم، مصرف می‌کنیم. در سال گذشته از اول آذر تا ۳۰ اسفند سال گذشته، تولید روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است و مصرف در حدود ۴ ماه ۵۴۰ میلیون متر مکعب بود اما امسال در عرض چندماه به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. در سال ۱۴۰۰ ما روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب ناترازی گاز داشتیم، این چه وضع مصرف در کشور ماست؟

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: تیرماه ۸۹ مقام معظم رهبری سیاست‌های تغییر الگوی مصرف را ابلاغ می‌کنند تا مدیران اجرایی کنند نه این‌که چاپ کنند. متوسط رشد مصرف گاز طبیعی در ۱۰ سال گذشته ۶/۴ درصد بوده است، سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف برای این ابلاغ اصلاح الگوی مصرف برای خلق ثروت انجام شود.

وی ادامه داد: امروز ثروت ملی را یا مصرف می‌کنیم یا راه قاچاق را برایش فراهم می‌کنیم. مجلس و دولت محترم با مردم صحبت کنید، اولا دنیای مردم را آباد کنید ثانیا آخرت مردم را آباد کنید.

ابوترابی فرد  با اشاره به سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی مفهمومی در ادبیات سیاسی جهان است،  سطح اعتماد،  آگاهی و مشارکت سه رکن اصلی سرمایه اجتماعی است و هر خانواده این سه رکن را داشته‌ باشند در سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارند.

وی افزود: هر مقدار اعتماد و مشارکت افزایش پیدا کند دو شاخصه اصلی سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کرده است. سطح اعتماد حکایت از سطح مشارکت دارد و سطح مشارکت تعیین کننده سرمایه اجتماعی است.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: بالاترین سطح سرمایه اجتماعی اعتماد است، نخستین حوزه در سطح افزایش سرمایه اجتماعی خانواده است. پدر و مادران باید سطح سرمایه اجتماعی را افزایش دهید.

وی بیان کرد: در زمانی که سرمایه اجتماعی مطرح نبود اسلام صله رحم را تاکید کرد در دوران کووید ۱۹ این سرمایه اجتماعی آسیب دیده که باید ترمیم جدی شود. یکی از مهم‌ترین ارکان سرمایه اجتماعی که حفظ نهاد خانواده است،  در ایران و جهان که آسیب دیده است و ماهم مصون نیستیم. افراد و گرو‌ه‌های جامعه اعتمادشان به یکدیگر کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما