شناسهٔ خبر: 57565927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نماینده مجلس درباره «مسدود کردن حساب بی‌حجاب‌ها» تغییر موضع داد؟

حسین جلالی: من اظهار داشتم کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند باید هزینه بالایی را بپردازند. هزینه قانون‌شکنی بالا می‌رود. بالا رفتن هزینه قانون‌شکنی ممکن است حذف خدمات اجتماعی باشد، ممکن است ممنوعیت از بعضی از مزایا، حق و حقوق و اشتغالات باشد. نمی‌شود که در کشور قانون‌شکنی کنیم و به قانون دهن‌کجی کنیم و کسی به ما نگوید بالای چشممان ابروست. ممکن است قدری به شما بربخورد، اما قانون محترم است.

صاحب‌خبر -

جماران نوشت: دو روز قبل فیلمی از حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و رئیس دفتر مرحوم آیت الله مصباح یزدی منتشر شد که وی طی آن در جمع شماری از زنان متحصن در حرم حضرت معصومه (س) به مخاطبان قول پیگیری اجرای قانون حجاب را داده بود.

او دیروز در گفت و گویی در خصوص تغییر روش دعوت به حجاب، گفته بود، «منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود».

در خصوص این موضوعات گفت وگویی را با وی انجام دادیم که مشروح آن در پی می‌آید:

حضرتعالی در جمع خانم‌های متحصن قم به اجرای طرح حجاب و عفاف اشاره کردید. لطفاً توضیحاتی درباره این طرح بفرمایید.

هیچ کشوری نیست که در حوزه پوشش قانون نداشته باشد. هر کشوری در حوزه پوشش قانونی دارد. ما در حوزه عفاف و حجاب قانون داریم. چیز جدیدی رخ نداده است. هیچ چیز بدتر از بی‌قانونی برای کشور‌ها نیست. بی‌قانونی هرج‌ومرج ایجاد می‌کند. لازم است که ما قانون داشته باشیم، ولو قانون بد باشد. قانون باید باشد. در حوزه عفاف و حجاب قانون داریم و در این زمینه خلأ قانونی نداریم.

اگر افراد احساس می‌کنند، چیز جدیدی رخ داده است؛ بحث روش و شیوه اجرای قانون است. شما باید غذا بخورید، اما ممکن است نوع غذای امروز شما با دیگر روز‌ها متفاوت باشد. اصل غذا خوردن ثابت است. اصل حجاب و عفاف در کشور قانونی و ثابت است، اما شیوه و روش اجرای آن که آیا با گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی است یا با کنترل درونی یا کنترل بیرونی یا شناختی و معرفتی متفاوت است. شیوه‌ها متفاوت است.

کار جدیدی در مجلس در این خصوص صورت نگرفته است. مجلس پیگیر است. مجلس قانون‌گذار است و هر کجا که خلأ قانونی وجود داشته باشد مجلس ورود می‌کند و هر جا که خلأ قانونی نباشد، نظارت می‌کند.

ما چهل و شش دستگاه در این حوزه فراخواندیم و از آن‌ها خواستیم در این حوزه پیشنهاد‌ها خود را ارائه دهند. آیا این دستگاه‌ها به وظایف خودشان در این زمینه عمل کرده‌اند؟ چقدر در این زمینه موفق بوده‌اند؟ حال که دشمن از این فضای آشوب و اغتشاش سوءاستفاده کرده و خواسته قانون‌شکنی را به عنوان یک نافرمانی مدنی به رخ این و آن بکشد، ما باید مراقب باشیم. قانون از ابتدا وجود داشته است طبیعی است در نوع و روش اجرا تغییراتی صورت گیرد که قانون بهتر و اثرگذارتر باشد.

این تغییراتی که می‌فرمایید چیست و چگونه اجرا خواهد شد؟

ممکن است شیوه اجرا در استان کرمان به یک شیوه و در استان اصفهان به شیوه دیگری باشد. مجری تصمیم می‌گیرد که قانون به چه شکلی اجرا شود. ما در زمینه اجرا نیاز به قانون‌گذاری نداریم. این مجری است که تصمیم می‌گیرد روش اجرای قانون از کدام روش بهتر است. مجری هر روشی را که صلاح بداند عمل می‌کند. شیوه اجرای قانون چیزی نیست که در مجلس یا کمیسیون فرهنگی درباره آن تصمیم گرفته شود. شیوه‌ها متفاوت است و حتی ممکن است منطقه‌ای متفاوت باشد و حتی برای هر استان بومی‌سازی شود. شیوه اجرای قانون بستگی به مجریان قانون دارد.

آیا حضرتعالی و کمیسیون فرهنگی با جمع شدن گشت ارشاد موافق هستید و آیا برای آن جایگزینی در نظر گرفته‌اید؟

ما سی سال است که گشت ارشاد نداریم و پلیس امنیت اخلاقی داریم. متأسفانه دشمن چیزی را عنوان می‌کند و ما آن را بار‌ها بر سر زبان جاری کرده و تکرار می‌کنیم. به این دلیل که ما دنبال حل مسأله نیستیم. ما دنبال جوّسازی و فضاسازی هستیم. بیش از بیست سال است که در کشور گشت ارشاد نداریم. آنچه وجود داشت پلیس امنیت اخلاقی بود که معرفتی و شناختی بود. به افراد تذکر داده می‌شد. چندین سال بود که انجام می‌شد و اثرگذار هم بوده است.

آیا جنابعالی به عنوان یک شخصیت فرهنگی معتقد هستید که آیا باید مسئله امر به معروف و حجاب را به دست پلیس بسپاریم؟

به دست پلیس داده نمی‌شود بلکه به دست مجری قانون می‌سپارند. چهل و شش دستگاه است. یک دستگاه نیست. وزارت کشور قرارگاه است. وزارت علوم یک برنامه دارد. وزارت آموزش و پرورش یک برنامه دارد. در حوزه اصناف پوشاک و تولید پوشاک هر کس یک وظیفه‌ای دارد. وظیفه‌ای نیست که به دست پلیس بسپارند.

اما شاهد هستیم که پلیس در این جریان مستقیم وارد شده و تذکر می‌دهد و امر به معروف و نهی از منکر می‌کند.

اگر پلیس شما را به خاطر نبستن کمربند ایمنی جریمه کرد آیا کار اشتباهی کرده است؟ اگر شما با سرعت غیرمجاز حرکت کردید، آیا پلیس نمی‌بایست شما را امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد. پلیس اجرای قانون می‌کند. وقتی شما با سرعت غیرمجاز حرکت می‌کنید پلیس وظیفه دارد که شما را جریمه کند. این یک امر به معروف و نهی از منکر است که جلوی کشتن شما و تصادفات را می‌گیرد. آیا این کار را نباید به دست پلیس بدهیم؟ به دست چه کسی باید سپرد؟

جرائم رانندگی با حجاب متفاوت است. حجاب یک مقوله فرهنگی است!

کمربند ایمنی و رانندگی فرهنگ‌سازی نمی‌خواهد! آیا در همه حوزه‌ها باید تحکمی وارد شد؟ در همه حوزه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. با تبلیغات تلویزیونی و برنامه‌های معرفتی و شناختی فرهنگ‌سازی می‌شود و هر کجا که مردم تخلف کنند، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

آیا جنابعالی فرمودید حساب افراد بی‌حجاب مسدود خواهد شد؟ با واکنش‌های منفی جامعه چگونه برخورد خواهید کرد؟

متأسفانه من و شما دنبال حل مسئله نیستیم بلکه دنبال حاشیه‌سازی هستیم.

من اظهار داشتم کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند باید هزینه بالایی را بپردازند. هزینه قانون‌شکنی بالا می‌رود. بالا رفتن هزینه قانون‌شکنی ممکن است حذف خدمات اجتماعی باشد، ممکن است ممنوعیت از بعضی از مزایا، حق و حقوق و اشتغالات باشد. نمی‌شود که در کشور قانون‌شکنی کنیم و به قانون دهن‌کجی کنیم و کسی به ما نگوید بالای چشممان ابروست. ممکن است قدری به شما بربخورد، اما قانون محترم است.

حضرت امام خمینی زمانی که در نوفل‌لوشاتو حضور داشتند از گوشت گوسفندی که توسط یک قصاب مسلمان و رو به قبله ذبح شده بود، نخوردند و فرمودند کشتن گوسفند در خانه مخالف قانون فرانسه است و من از این گوشت نمی‌خورم و فرمودند اگر من حرمت قانون فرانسوی‌ها را در کشورشان رعایت نکنم آن‌ها نیز در کشور ما قانون‌شکنی می‌کنند. قانون محترم است. اگر شما قبول دارید و اگر مسلمان هستید می‌دانید که پوشش و حجاب و حیا و عفاف جزء قانون است که هست و نباید به قانون بی‌احترامی شود.

قانون یک کشور خط‌کش یک کشور است

اگر با قانون مشکل دارید یا با روش و شیوه اجرای قانون مشکل دارید باید شیوه‌ها را اصلاح کنید. قانون تا قانون است، محترم است. یک قانون تا موقعی که جزو قوانین است حتی فرد خارجی که وارد کشور می‌شود ملزم به رعایت آن است. قانون یک کشور خط‌کش یک کشور است. اگر شما قانون رفت‌وآمد را در اتوبان بردارید بعد از یک ساعت با جمعیت انبوهی از کشته‌ها مواجه خواهید شد. قانون را باید محترم دانست.

برچسب‌ها:

نظر شما