شناسهٔ خبر: 57565605 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«پاییز حرم» رو نمایی شد

جوان آنلاين

مخاطبانی که در مراسم رونمایی از مستند «پاییز حرم» که در حرم شاهچراغ برگزار شد، حضور داشتند، نسبت به ساخت قسمت دوم «پاییز حرم» با محوریت شهدا و مجروحان این حادثه تروریستی ابراز تمایل کردند. 

صاحب‌خبر -
«در پی حمله تروریستی به حرم مطهر احمدبن‌موسی  (شاهچراغ) توسط گروه تکفیری داعش در شامگاه ۴ آبان‌ماه ۱۳ نفر از خادمان و زائران آن حرم مطهر به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند.» خبر تلخ بود و کوتاه؛ خبری که احساسات ملت ایران را جریحه‌دار کرد و خانواده‌های زیادی را داغدار. حال چهل‌روز است که از این واقعه تلخ و دردناک می‌گذرد؛ چهل روزی که برای خانواده شهدا طولانی‌تر و سخت‌تر گذشته است. 
 
اما همزمان با چهلم شهدای شاهچراغ، مرکز مستند سوره با هدف آگاهی بخشی و نمایش روایتی مردمی از شاهدان عینی حادثه از نخستین اثر ساخته شده درباره این حادثه تروریستی رونمایی کرد؛ مستندی ۳۰ دقیقه‌ای با عنوان «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی و تهیه‌کنندگی مصطفی خیرپور که روایتی ناگفته از حادثه تلخ حمله به زوار حرم حضرت شاه‌چراغ است. 
 
این مستند که حاوی تصاویر تازه و نادیده‌ای از دوربین‌های مداربسته حرم حضرت احمدبن‌موسی و روایت‌هایی تلخ و ناگفته از شاهدان عینی ماجرای حمله تروریستی شاهچراغ در گفتگو با خادمان و زائران است، تاکنون چندین بار از رسانه ملی پخش شده و توانسته است عنوان یکی از پُربازدیدترین مستندها را در تلوبیون را به خود اختصاص دهد. 
 
همزمان با پخش سراسری این مستند تلویزیونی، «پاییز حرم» روز پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حرم حضرت احمدبن‌موسی رونمایی شد. 
 
علی خسروی کارگردان «پاییز حرم» درباره این مراسم که با حضور آیت‌الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان، خانواده شهدا و مجروحان حادثه تروریستی شاه‌چراغ، خادمان و... در شهر شیراز برگزار شد، عنوان کرد: پس از نمایش مستند حدود یک ساعت با راویان و مخاطبان اثر که در جلسه حاضر بودند، صحبت کردیم و آن‌ها دوست داشتند قسمت دوم «پاییز حرم» با محوریت شهدا و مجروحان حادثه حرم شاهچراغ ساخته شود. 
 
وی با بیان اینکه مخاطبان با تماشای مستند تحت تاثیر قرار گرفته بودند، بیان کرد: هم کسانی که در زمان وقوع حادثه در حرم حضور داشتند و هم کسانی که برای اولین بار روایت را می‌شنیدند، در حین نمایش مستند تحت تاثیر قرار گرفتند و ما صدای اشک ریختن و حتی بغض کردن افراد را می‌شنیدیم. در حقیقت حسی که من به عنوان کارگردان به دنبال آن بودم تا منتقل شود، اتفاق افتاده بود. 
 
کارگردان «پاییز حرم» ادامه داد: فرق نمایش زنده یک اثر با پخش تلویزیونی آن، این است که می‌توان با عواطف مخاطب از نزدیک روبه‌رو شد و این تجربه‌ای متفاوت است. همچنین یکی از نکات قابل تامل اکران این مستند این بود که در محل حادثه و در کنار حرم شاهچراغ اتفاق افتاد و فضا در درگیر کردن احساسات مخاطب بی‌تاثیر نبوده است. 
 
خسروی تاکید کرد: نمایش این مستند در کنار خانواده شهدا و مجروحان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ اتفاق خوبی بود. من در این ۱۵ سالی که مستند می‌سازم کمتر با اتفاقاتی از این جنس برخورد داشتم و تجربه منحصر به فردی برایم رقم خورد.  
 
وی درباره بازخورد مخاطبان نیز گفت: تماشاچیان معتقد بودند حادثه تروریستی با جزئیات دقیق روایت شده است و این برایم جذاب بود چراکه ما تلاش کردیم که این اتفاق روایت کامل و بی‌نقص داشته باشد. خوشبختانه شاهدان عینی ماجرا و کسانی‌ که از منابع متفاوت حادثه را مرور کرده بودند، زمانی که مستند را دیدند، به این نکته اذعان داشتند که فیلم دارای جزئیات خوب و روایت دقیقی است. 
 
خسروی در پایان خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که توانستم درباره انسان‌های بی‌گناهی که در این حادثه تروریستی زخمی و شهید شدند، اثری خلق کنم. اینگونه حوادث دل هر انسانی را با هر رویکردی به درد می‌آورد و باید به ابعاد مختلف آن پرداخته شود تا مردم نسبت به آنچه در پیرامونشان می‌گذرد، هوشیار باشند‌.

نظر شما