شناسهٔ خبر: 57565364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توافق انگلیس، ژاپن و ایتالیا برای توسعه جنگنده‌های نسل جدید

سه کشور انگلیس، ایتالیا و ژاپن توافق کرده‌اند در چارچوب یک برنامه دفاعی، جنگنده‌های جدید نسل ششم را تولید کنند.

صاحب‌خبر -

دفتر نخست وزیری انگلیس امروز (جمعه) اعلام کرد که به همراه ژاپن و ایتالیا برای راه اندازی برنامه جهانی هوای رزمی (GCAP) در راستای توسعه مشترک نسل جدید جنگنده‌ها تا سال ۲۰۳۵ توافق کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام می‌کند: «انگلیس با ایتالیا و ژاپن برای سازگاری و پاسخگویی به تهدیدات امنیتی آینده، از طریق یک ائتلاف بین‌المللی هوافضای بین‌المللی همکاری خواهد کرد. برنامه جهانی رزم هوایی (GCAP) یک مشارکت جدید بین انگلیس، ژاپن و ایتالیا است».

در بیانیه آمده است که این کشور‌ها آماده هستند تا مرحله توسعه را در سال ۲۰۲۴ آغاز کنند. انتظار می‌رود این هواپیما با جنگنده‌های دیگر کشور‌های ناتو سازگار باشد.

گفتنی است، حمله روسیه به اوکراین زنگ خطر را برای امنیت و دفاع اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان به صدا درآورده است. گزارش‌های یک سال گذشته به وضوح نشان می‌دهد که به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی، قابلیت‌های دفاعی اروپا با تهدیدات بالقوه مطابقت ندارد.

گزارش‌های آژانس دفاع اروپا قبلاً در این مورد هشدار داده بود، اما تا پیش از شروع جنگ، هیچ احساس فوریتی برای افزایش هزینه‌های دفاعی احساس نمی‌شد. از فوریه گذشته، بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه کشور‌های اروپایی بودجه دفاعی خود را افزایش داده و به دنبال تجهیزات پیشرفته‌تر هستند. پیش از این، آژانس دفاع اروپا اعلام کرده بود اعضای اتحادیه قرار است تا سال ۲۰۲۵ بودجه نظامی را تا ۷۰ میلیارد یورو افزایش دهند.

نظر شما