شناسهٔ خبر: 57564946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پدافند غیرعامل به یک مطالبه عمومی تبدیل شود

نماینده سازمان پدافند غیرعامل در کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری، با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: باید این مهم به خوبی در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، سعید فرقانی اظهار کرد: پدافند غیرعامل به دنبال حفظ جان انسان‌ها است و باید اهمیت آن مورد توجه قرار گیرد.

وی به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی تمهیدات شهرسازی و معماری با رویکرد پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: در بحث سیاست‌های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل، به اصل آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار تاکید شده است.

نماینده سازمان پدافند غیرعامل در کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی و چه آموزش و فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل برای کارشناسان و مدیران دستگاه‌های مختلف کشوری و تخصصی مورد تاکید قرار گرفته است.

فرقانی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای هر امری اتفاق بیافتد نیازمند فرهنگ‌سازی است، افزود: بدون آموزش هیچ امری اتفاق نمی‌افتد و در این راستا هدف اصلی پدافند غیرعامل حفاظت از جان انسان‌ها است و نیاز است اول آموزش و فرهنگ‌سازی در بین مردم، مدیران و کارشناسان در سطوح مختلف اتفاق بیفتد تا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و اگر این مهم مطالبه عمومی شود خیلی از الزامات در حوزه پدافند در دستگاهای مختلف جاری و ساری می‌شود.

وی با بیان اینکه مبحث پدافند بحث پویا و دائمی است، افزود: پدافند به صورت دائم در مورد تهدیداتی صحبت می‌کند که خودشان در بستر علم و فناوری است و به تبع فناوری‌ها هم به صورت دائم در حال تغییر و رشد هستند، بنابراین مبحث پدافند غیرعامل که دفاع در مقابل این تهدیدات فناورانه است مدام در حال تغییر است و در این راستا باید آموزش‌ها هم به روز شود.

نماینده سازمان پدافند غیرعامل در کمیته فنی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، با اشاره به اینکه در شهر زنجان در حوزه پدافند غیرعامل مطالعات شهری خوبی انجام می‌شود، تصریح کرد: مطالعات پدافند غیرعامل شهر زنجان با کارفرمایی شهرداری در حال انجام است و در این مطالعات به نوعی تهدیدات، دارایی‌ها و آسیب‌پذیری‌های شهر زنجان مورد تحلیل قرار گرفته و ریسک‌های مهم شهر احصا شده و راهکارهایی که باید در این شهر پیاده‌سازی شود تا شهر امن و ایمنی برای مردم داشته باشیم پیشنهاد شده است و خوشبختانه در مراحل نهایی تصویب است.

فرقانی همچنین به مطالعات طرح جامع شهری زنجان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته این طرح توسط وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ و مطالعات پدافند غیرعامل به خوبی توسط مشاور انجام شده که می‌تواند برای کشور پایلوت شود.

وی به چالش‌های فرا روی اجرای اصول پدافند شهری اشاره کرد و یاد آور شد: باید قوانین بیشتری در این حوزه ایجاد شود و در این راستا به قوانین کشوری در حوزه شهرسازی و نظام مهندسی نیاز داریم تا بتواند قانون شود و دستگاه‌ها ملزم به اجرا باشند تا مرحله نظارت و پیگیری هم به خوبی انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما