شناسهٔ خبر: 57564395 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کرد

دومین نشست فرهنگی_اجتماعی ایوان شهر با موضوع «تاریک و روشن‌های نسل z» در ایوان شمس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس؛ دومین نشست فرهنگی_اجتماعی ایوان شهر با موضوع «تاریک و روشن‌های نسل z» در ایوان شمس برگزار شد.

این نشست صبح روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه به همت اداره کل مطالعات اجتماعی فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در سالن اشراق مجموعه ایوان شمس برگزار شد.


ظهور و بروز برخی از کنش‌های اجتماعی پس از فوت مرحومه مهسا امینی، شکل گیری برخی اعتراضات و ناهنجاری‌ها در بستر جامعه و فضای مجازی و نقش نوجوانان در این زمینه، از جمله مسائلی هستند که برای تحلیل و بررسی بیشتر و بهتر آن‌ها باید به مباحث نسل شناسی و تاثیرات رسانه ای آن ورود پیدا کرد.

دکتر سید علی موسوی، پژوهشگر علوم اجتماعی و رسانه، به عنوان کارشناس این نشست تخصصی، برای مخاطبان این همایش که از مدیران و فعالان فرهنگی بودند، از نسلی که در جریانات اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت سخن به میان آورد، نسلی که در عصر ارتباطات پرورش یافته، و دنیای دیجیتال، همبستگی‌های او با باورهای خانوادگی و گذشتگان را منقطع کرده است.

نسلی که به عنوان نسل مدیا شناخته می‌شود و شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌ها برای او الگو ساز هستند، این نسل که متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ میلادی هستند، در طبقه بندی نسلی، به عنوان نسل z شناخته می‌شوند و در رویکردهای فرهنگی آن گونه که باید درک نشده اند. 

دکتر موسوی در این نشست گفت: بدون نسل شناسی نمی‌توان برنامه ریزی فرهنگی کرد و بدون ابزار درست نمی‌توان کار فرهنگی کرد، وی نسل z را نسل ارتباطات دانست و افزود: نسل گذشته، بدون شناخت رسانه و بدون ابزار دیجیتال نمی‌تواند با این نسل ارتباط بگیرید.

موسوی در این نشست که جمعی از فعالان و مدیران فرهنگی اجتماعی هم در آن حضور داشتند، نسل z را نسلی تیتر خوان دانست و اضافه کرد: این نسل، نسلی ست که صبوری کمتری نسبت به گذشته دارد، در کوتاه ترین زمان ممکن ارتباط می‌گیرد و اطلاعات دریافت می‌کند و عدم شناخت او و ابزارهایی که به آن وابستگی دارد، باعث عدم نیازسنجی درست این نسل می‌شود.
همچنین موسوی معتقد است فعالان فرهنگی  برای ارتباط با نسل z, باید از رسانه هراسی اجتناب کنند و به جای پاک کردن صورت مسئله، رسانه و فضای مدیا را به عنوان واقعیت وجود بپذیرند و با سنجیدن ذائقه نسلی و نیازسنجی‌ها، سبد تربیتی این نسل را پر کنند.
در پایان این نشست، دکتر موسوی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه، بر لزوم استمرار این جلسات و هم افزایی بیشتر مدیران و فعالان فرهنگی در این زمینه تاکید کردند.

لازم به ذکر است سلسله برنامه‌های پژوهشی_ اجتماعی ایوان شهر، به میزبانی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هر هفته در مجموعه ایوان شمس برگزار می گردد و پذیرای تمامی علاقه‌مندان موضوعات اجتماعی است.

پایان پیام/

نظر شما