شناسهٔ خبر: 57561829 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

لاله‌های نارنجی به‌دنبال انتقام از مسی و یارانش

آرژانتین-هلند؛ مسابقه‌ای که از روز قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همه انتظارش را می‌کشیدند.

صاحب‌خبر -

ایمان گودرزی: قبل از اینکه کسی بداند این جام جهانی آبستن حوادث زیادی است، همه انتظار داشتند هلند و آرژانتین در گروه‌های خود صدرنشین شوند و با پیروزی در نخستین بازی حذفی، در یک‌چهارم ‌نهایی با یکدیگر بازی کنند. با وجود آنکه محاسبات خیلی‌ها درست از آب درنیامد اما آرژانتین و هلند صدرنشین گروه شدند و بازی بعدی خود را بردند. حالا قرار است در یکی از دیدارهای رایج تاریخ جام جهانی با هم روبه‌رو شوند. رقبای آشنایی هستند، این ششمین بازی دو تیم است و تنها حریفی که آرژانتین بیشتر در جام جهانی با آن بازی کرده، آلمان است. این بازی نه تنها یکی از بازی‌های پرتکرار جام جهانی است بلکه تقریباً همه تقابل‌های این دو تیم ماندگار شده‌اند.

اولین بازی در سال ۱۹۷۴ یکی از بهترین بازی‌های تاریخ هلند است. یوهان کرویف در اوج بود و گاهی توقف‌ناپذیر. او دو گل زد و یکی ساخت تا هلند ۴ بر صفر به پیروزی برسد. چهار سال بعد ورق برگشت، دیگر خبری از کرویف نبود و او بعد از آنکه به تیم کمک کرد به جام جهانی برود، با اعلام بازنشستگی دنیا را شوکه کرد. میزبان آن دوره آرژانتین و حاکمیت نظامی‌اش بود.

لاله‌های نارنجی به‌دنبال انتقام از مسی و یارانش

این بار در فینال به هم خوردند. شرایط عجیبی بود و آرژانتین دیر به زمین آمد تا جایی که هلند تهدید کرد بازی نکند. بازی پرجنجال در وقت معمول یک بر یک شد اما درخشش ماریو کمپس در وقت اضافه آرژانتین را به نخستین قهرمانی‌اش رساند. دو تیم ۲۰ سال برای دیدار دوباره در جام جهانی انتظار کشیدند. این بار در یک‌چهارم‌ نهایی تورنمنت ۱۹۹۸ فرانسه. خیلی چیزها تغییر کرده بود، برای آرژانتین دیگو مارادونا آمده و رفته بود. در سمت نارنجی، یک تیم جوان و بااستعداد که بزرگان آینده را در ترکیب داشت. بازی هم پر از هیجان بود. گل پاتریک کلایورت را بعد از پنج دقیقه کلودیو لوپس خنثی کرد. هر دو تیم ۱۰ نفره شدند و در دقیقه ۸۹ دنیس برگکمپ یکی از به یادماندنی‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی را زد و این آخرین گلی بود که در بازی آرژانتین و هلند در جام جهانی به ثمر رسیده است. دو بازی بعدی بدون گل به پایان رسیده. بازی مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۰۶ شاید کم اهمیت‌ترین بازی دو تیم بود که آلبی سلسته و نارنجی‌ها با هم مساوی کردند و با غلبه بر دو تیم دیگر گروه به مرحله بعد رفتند. بازی هشت سال بعد اما خیلی مهم بود. هلند لویی فن‌خال تا نیمه‌نهایی کسالت‌آور و نتیجه‌گرا بازی می‌کرد، آرژانتین هم مأموریت داشت لیونل مسی را به جام برساند. ۱۲۰ دقیقه بازی بدون گل بود و هلند زیر فشار ضربات پنالتی دوام نیاورد، آرژانتین به فینال رسید. فرداشب برگ دیگری از این بازی پرماجرا در ورزشگاه لوسیل رقم می‌خورد. جشنی که امثال کرویف و کمپس در نسخه‌های قبلی آن شرکت کرده بودند، حالا با مسی تمام نشدنی و بازیکنانی مثل کودی گاکپو ادامه پیدا می‌کند. حق داریم اگر انتظار یک بازی به یادماندنی دیگر را داشته باشیم، چیزی که در آینده در فیلم و ویدیوهای جام جهانی بارها و بارها پخش می‌شود. مسی در ۳۵ سالگی توانایی‌هایش را به اثبات رسانده، تاریخ منتظر هر دو تیم است اما فقط یکی می‌تواند این دعوت را قبول کند. اخبار تیمی خولین آلوارس امیدوار است عملکردش تا اینجای کار لیونل اسکالونی را مجاب کند جایی در ترکیب آرژانتین داشته باشد. مهاجم منچسترسیتی در دو بازی اول تیمش در ترکیب اصلی نبود اما مقابل لهستان و استرالیا از ابتدا در زمین بود و در هر دو گل زد. لوتارو مارتینس در بازی با استرالیا به‌عنوان تعویضی به زمین آمد و با فرصت‌های فوق‌العاده‌ای که از دست داد، بعید است به ترکیب اصلی برسد. آنخل دی‌ماریا در بازی یک‌هشتم ‌نهایی غایب بود اما شاید این اقدام احتیاطاً صورت گرفت و او برابر هلند بازی می‌کند بخصوص با مصدومیتی که برای پاپو گومس به وجود آمد. زوج نیکلاس اوتامندی و کریستین رومرو برای اسکالونی اولویت دارند و احتمالاً لیساندرو مارتینس به نیمکت می‌رود. مسی هم که بارها یک تنه آرژانتین را نجات داده، باید در این بازی بهترین شب خود را سپری کند. هلند نگرانی از بابت مصدومیت ندارد و فان‌خال به فرمول برنده دست نمی‌زند بنابراین نباید انتظار تغییرات زیادی داشت. ممفیس دپای دوباره سرعت گرفته و همکاری خطرناکی با گاکپو شکل داده ضمن اینکه داوی کلاسن پشت سرشان است. دنزل دومفرایس هم با اعتماد به نفس کامل به این بازی می‌آید چون مقابل امریکا یک گل زد و دو پاس گل داد که باعث شد فان‌خال در کنفرانس خبری او را ببوسد. سه مدافع هم تغییر نمی‌کنند و یورین تیمبر بیش از ماتیس دلیخت مورد اعتماد است.

ترکیب احتمالی هلند: نوپرت؛ تیمبر، فان‌دایک، آکه؛ دومفرایس، درون، دیونگ، بلیند؛ کلاسن؛ گاکپو، دپای آرژانتین: مارتینس؛ مولینا، رومرو، اوتامندی، آکانیا؛ دی پائول، فرناندس، مک آلیستر؛ دی‌ماریا، مسی، آلوارس

بیشتر بخوانید:

۲۵۸۲۵۴

نظر شما