شناسهٔ خبر: 57557566 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دبیر جشنواره سینما حقیقت: امسال ۲۵ فیلمساز از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند/ ۹ فیلم تمایلی به شرکت نداشتند/ ۳ فیلم هم در اعتراض به شرایط کنونی انصراف دادند

محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره جزئیات ۵ روز فعالیت مستندسازان ایران در پردیس سینمایی ملت و همچنین ماجرای فیلم‌های انصرافی و جایزه ویژه‌ای به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی، توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت درباره جزئیات ۵ روز فعالیت مستندسازان ایران در پردیس سینمایی ملت و همچنین ماجرای فیلم‌های انصرافی و جایزه ویژه‌ای به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی، توضیحاتی ارائه کرد.

او به موضوع فیلم‌های انصرافی اشاره کرد و گفت: هر سال بعد از مراحل اولیه ثبت‌نام آثار و تحویل اولین نسخه فیلم‌ها، با توجه به شرایط مختلف (از جمله مسائل فنی، دلایل حقوقی و حقیقی مرتبط با فیلم و صاحبان اثر) گروهی از حضور در جشنواره انصراف داده یا فیلم‌شان در موعد مقرر به دبیرخانه تحویل داده نمی‌شود. امسال 25 فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.

رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین در تکمیل این موضوع، تأکید کرد:نیاز به شفاف‌سازی می‌بینم که بگویم از میان این تعداد 5 فیلم مشکل حقوقی داشتند، 8 فیلم به دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و 9 تهیه‌کننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که 3 فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامی‌ها از حضور در این دوره انصراف دادند. 16 فیلم بلند، 15 فیلم نیمه بلند و 20 اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین 12 فیلم در بخش شهید آوینی و 9 فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.

دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به این سؤال که موضوع مستندهای این دوره ناآرامی‌های اخیر ایران را در بر گرفته است یا نه گفت: 6 درصد کل آثار متقاضی حضور در جشنواره شدند و درصد آثار منتخب شاید کمتر باشد. در این دوره از جشنواره مستندهای سیاسی اکران می‌شوند اما فراخوان جشنواره ما اول مهر 1401 به اتمام رسیده است و در حوزه مسائل اخیر فیلمی نداشته‌ایم. اگر در این مورد فیلمی ساخته شود احتمالاً در دوره بعدی «سینماحقیقت» اکران شود.

 او درباره تحریم انجمن منتقدان گفت: فعالیت انجمن منتقدان مربوط به خود می‌شود و هر صنفی فعالیت‌های خودش را پیش می‌برد اما درهای جشنواره «سینماحقیقت» به روی تمامی صنوف و انجمن‌ها باز است. باید بگویم که «سینماحقیقت» فعالیت خودش را دارد و این جشنواره در حوزه متنی، نقد و انتشار کار خود را انجام می‌دهد. تحریم این رویداد نیز، قاعده‌ای صنفی است که فکر می‌کنم فعالیتی خارج از صنف است چون انجمن‌ها باید از برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی استقبال کنند تا موجب انسداد فرهنگی نشوند. این روزها فعالیت‌ها بسیار متکثر شده و هرکسی در بخشی فعالیت می‌کند.

حمیدی مقدم در ادامه گفت: با احترام به همه نظرها که نمی‌خواهند به جشنواره ما بیایند، به آنها گفتیم که تا آخرین لحظه تعامل می‌کنیم.

حمیدی مقدم درباره افرادی که این دوره از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امتناع کردند، گفت: من به این حرکت نام تحریم نمی‌گذارم. بلکه نامش را عدم تمایل می‌گذارم، از نظر من تحریم وجود ندارد. چون به هر حال تولید بعدی هم وجود دارد اما فشار بیش از سال 88 و 98 هست. تیم محکمی داشتیم که با قدرت به کار خود ادامه دادند چون مرکز گسترش یک محل سیاسی نیست، بلکه یک محل فرهنگی است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید به ارتقای فرهنگ کمک کند و پرچم جشنواره سرافراز خواهد ماند.

 

این مدیر سینمایی در ادامه درباره ساخت اثر مستند با موضوع ناآرامی‌های اخیر کشور و حمایت مرکز گفت: ما خیلی علاقه‌مندیم تا درباره ناآرامی‌های اخیر مستندسازی شود و درصورت داشتن نگاهی درست و جامع از ساخت چنین آثاری حمایت می‌کنیم. نقد مسائل اجتماعی و نگاه مطالبه‌گرانه‌ باید در آثار مستند وجود داشته باشد و ساختن مستند درباره چنین موضوعاتی قبل از آن که این آثار درگیر مرور زمان شوند مهم است.

حمیدی‌مقدم درباره برگزاری مراسم‌های بزرگداشت و نکوداشت در این دوره از جشنواره نیز مطرح کرد: یک مراسم نکوداشت برای زنده‌یاد نادر طالب‌زاده برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم 

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما