شناسهٔ خبر: 57555864 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جی پلاس

روایت کامل ماجرای خشم رونالدو در قطر؛ از درگیری با هم تیمی ها تا نیمکت نشینی

ستاره پرتغالی حواشی زیادی در جام جهانی قطر داشته است که در نهایت منجر به نیمکت نشینی اش شد.

صاحب‌خبر -

جی پلاس، تصمیم فرناندو سانتوس بر نیمکت نشین کردن کریستیانو رونالدو در دیدار پرتغال و سوییس در یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ همه را شگفت زده کرد و به خاطر احتمال وجود اختلاف در تیم پرتغال جنجال به راه انداخت. 

پس از سه گلی که گونسالو راموس، جانشین رونالدو در ترکیب اصلی  به ثمر رساند به سرمربی حق دادند اما آن  آتش شعله ور شده را خاموش نکرد. کریستیانو پس از سوت پایان و پیروزی ۶ بر یک در حالی به سمت نیمکت می رفت که هم تیمی هایش جشن صعود گرفته بودند. ستاره پرتغالی دوباره یک حرکت جنجالی انجام داد. 

پیش از شروع بازی پرتغال و سوییس زمانی که سانتوس وارد زمین شد خبرنگاران پشت سرش راه افتادند اما اعلام شد که سرمربی صحبت نمی کند. بازیکنان برای خواندن سرود آماده شدند که عکاس ها وارد زمین شدند. در تصویری که AFP ثبت کرده است نشان می دهد حداقل ۷۰ عکاس رو به نیمکت ذخیره ها ایستاده اند، جایی که رونالدو و سرمربی قرار داشتند و تنها ۲۰ عکاس از بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی در حال عکس برداری بودند. این تصویر توجه همه را به خود جلب کرد. 

کریستیانو رونالدو

سانتوس تصمیم درستی گرفته بود چون جانشین فاتح پنج لیگ قهرمانان سه گل به ثمر رساند و ستاره بازی شد. رونالدو پس از تعویض در دیدار مقابل کره جنوبی حرکاتی انجام داد چون از تصمیم سرمربی ناراحت شده بود. هواداران از آن رفتار عصبانی شدند و در نظرسنجی آبولا ۷۰ درصد کاربران اعلام کردند ترجیح می دهند مهاجم سابق رئال مادرید و منچستریونایتد در دیدار برابر سوییس روی نیمکت بنشیند. 

در چنین شرایطی رونالدو برابر سویس سعی کرد متفاوت عمل کند. به نوشته کلارین، او تلاش کرد هنگام گلزنی هم تیمی هایش لبخند بزند. همچنین آن شب با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی خواست سر و صدا را بخواباند و توجه اش را روی وضعیت خوب تیم ملی بگذارد. مهاجم پیشین یوونتوس در اینستاگرامش نوشت: "روز باورنکردنی برای پرتغال با نتیجه تاریخی در بهترین تورنمنت جهان فوتبال." 

از سال ۱۹۳۸ در جام جهانی هیچ تیمی در یک هشتم نهایی ۶ گل به ثمر نرسانده بود. رونالدو در ادامه زیر عکسی که شادی ششمین گل تیمش را نشان می داد نوشت: "عملکرد فوق العاده از تیم با استعداد و جوان. تیم ملی ما در حال جشن گرفتن است. رویای ما زنده است! تا پایان! با قدرت پرتغال!" 

این صلح دوامی نداشت چون نامزدش جورجینا رودریگس لحظاتی بعد یک پست جنجالی منتشر کرد. او از این که کریستانو تنها ۲۰ دقیقه بازی کرد ناراحت بود. جورجینا در شبکه های اجتماعی نوشت: "تبریک به پرتغال. در حالی که یازده بازیکن سرود ملی را می خوانند همه توجه ها معطوف به تو (رونالدو) بود. چه بد که نتوانستیم از حضور ۹۰ دقیقه ای بهترین بازیکن جهان در زمین لذت ببریم. هواداران یکصدا نام تو را فریاد می زدند." 

یک روز پس از بازی با سوییس رونالدو فهمید که باید با بازیکنانی که فرصت بازی پیدا نکردند و یا حضور چند دقیقه ای برابر سوییس داشتند تمرین کند. او متوجه شد باید با نیمکت نشینان تمرین کند اما تصمیم گرفت به آن ها ملحق نشود. دوباره کریستیانو جنجال آفرید. 

چرا رونالدو در ترکیب اصلی قرار نگرفت؟ 

سانتوس در آخرین بازی برابر کره جنوبی ستاره پرتغالی را تعویض کرد و کریستیانو عصبانی شد. چند فحش به هوا داد و جملاتی را به سمت سرمربی بیان کرد. سانتوس سپس اعلام کرد از این حرکات خوشش نیامده است. در واقع CR7 تاوان آن رفتار را پرداخت. او در پنجمین حضورش در جام جهانی و پس از چند ماه نیمکت نشینی در منچستریونایتد و درگیری با اریک تن هاگ (سرمربی یونایتد) در تیم ملی هم نیمکت نشین شد. 

سپس چهره اش ترند شد زمانی گونسالو راموس ۲۱ ساله که جانشینش شده بود و نخستین بازی ملی اش را در ترکیب اصلی پرتغال تجربه می کرد با یک گل زیبا نتیجه را یک بر صفر کرد. دوربین ابتدا روی چهره رونالدو زوم کرد و سپس ورزشگاه را نشان داد که همه راموس را تحسین می کردند. 

کریستیانو رونالدو

رونالدو در دقیقه ۷۴ زمانی که بازی ۵ بر یک بود وارد زمین شد به جای راموس که هت تریک تاریخی کرده بود. زمان کمی داشت و نمی توانست بازیکن برجسته زمین باشد. برایش عجیب بود. با این حال فرصت ضربه آزاد پیدا کرد که به دیوار دفاعی برخورد کرد و یک گل آفساید به ثمر رساند. سپس رافائل لئائو گل ششم را وارد دروازه سوییس کرد. سوت پایان به صدا در آمد و چهره جدی اش همه چیز را نشان می داد. او به این شکل به رختکن رفت بدون اینکه با هم تیمی هایش جشن صعود بگیرد. 

کریستیانو رونالدو

فرناندو سانتوس چه گفت؟  

سرمربی پرتغال اظهار کرد: "هیچ مشکلی وجود ندارد. ما سال هاست که دوست هستیم. همه چیز حل شده است. او نشان داده است که یک کاپیتان واقعی است." کلمه "حل شده است" نشان می دهد اتفاقی رخ داده است، یعنی یک مشکلی را حل کرده اند. با این حال سانتوس اصرار داشت بگوید که این تغییر جنبه تاکتیکی داشته است. او گفت: "رونالدو و راموس دو بازیکن متفاوت هستند." 

سرمربی پرتغال حضور ستاره سابق رئال مادرید را در دیدار برابر مراکش در یک چهارم نهایی جام جهانی تایید نکرد و گفت: "رونالدو همیشه سعی کرده است به تیم کمک کند اما هنوز تصمیم نگرفته ام در بازی بعدی به میدان خواهد رفت یا نه. باید دید چه می شود." او به تمجید از مهاجم شماره هفت خود پرداخت و اظهار کرد: "او یک الگو برای تمام تیم است چه به عنوان یک بازیکن حرفه ای چه به عنوان کاپیتان. با این حال فوتبال بازی گروهی است و تا پایان یک بازیکن خیلی مهم برای ما به حساب خواهد آمد." 

بی توجهی برنو فرناندس

مشکلات تیم ملی پرتغال با رونالدو از زمانی که ۲۶ بازیکن وارد قطر شدند آغاز نشده بود، به پیش از آن برمی گشت. رونالدو زمانی که هنوز انگلیس بود با پیرس مورگان مصاحبه کرد و اظهارات جنجالی را بر زبان آورد. او گفت: "احساس می کنم به من خیانت شده است. منچستریونایتد تلاش کرد من را بیرون کند. نه تنها سرمربی بلکه بقیه افرادی که حول باشگاه هستند." 

در حالی که رونالدو از شخص خاصی اسم نبرد اما کاملا مشخص بود برخی از هم تیمی هایش منظورش هستند که در میان آن ها برنو فرناندس و دیگو دالوت پرتغالی هم بودند. تصاویر منتشر شده جنجالی پیش از شروع جام جهانی که سلام سرد هافبک پرتغالی را به رونالدو نشان می داد بیانگر این موضوع بود. سپس روبن نوس خواست آرامش را بر قرار کند. بازیکن ولورهمپتون اظهار کرد: "مشکلی در میان بازیکنان وجود ندارد. همه با هم حرف می زنند. تمام تمرکزمان روی جام جهانی است و جو فوق العاده ای برقرار است." 

برناردو سیلوا نیز در این رابطه صحبت کرد و گفت: "چیز عجیبی ندیدم. چنین اتفاق هایی در باشگاه ها رخ می دهد و ربطی به تیم ملی ندارد." شاید جو تیم ملی پرتغال ایده ال نباشد اما روی عملکرد تیم اثر منفی نگذاشته است. پرتغال در مرحله گروهی با کسب دو پیروزی پیاپی به راحتی به عنوان صدرنشین صعود کرد و در یک هشتم نهایی برابر سوییس درخشید و ۶ بر یک پیروز شد. 

کریستیانو اما در یک جنگ کامل به سر می برد. او در مقابل همه قرار دارد. باید دید پرتغال بدون او می تواند به این روند ادامه دهد یا اینکه زمانی که مربی او را روی نیمکت نشانده است مانند دیدار برابر سوییس، به سراغ بهترین گلزن تاریخ تیم ملی پرتغال می رود.

نظر شما