شناسهٔ خبر: 5755331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نماينده سازمان ملل با مقامات سوريه در دمشق ديدار مي کند

صاحب‌خبر - تهران/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 1394/03/24
دفتر استفان دی میستورا روز یکشنبه اعلام کرد نماینده سازمان ملل در امور سوریه قصد دارد در چارچوب تلاش های خود برای پیدا کردن نقطه اشتراک بین طرف های علاقه مند به پایان دادن به جنگ داخلی این کشور، با مقامات ارشد دولت سوریه در دمشق دیدار کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، دی میستورا ماه گذشته با آغاز گفتگوها، اعلام کرد انتظار دارد با 40 نماینده یا بیشتر از جمله مقامات سوری، مخالفان و جامعه مدنی و نمایندگان دولت های منطقه و برخوردار از نفوذ در جنگ سوریه، برای بحث های رو در رو در ژنو دیدار کند.
دفتر نماینده سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: «در جریان این سفر، آقای دی میستورا قصد دارد مسئله حفاظت از غیرنظامیان را با دولت سوریه مطرح کند و یک بار دیگر بر غیرقابل قبول بودن استفاده از بمب های بشکه ای و وظیفه بی چون و چرای هر دولتی، در هر شرایطی، برای حفاظت از غیرنظامیان خود، تاکید کند».
در این بیانیه اعلام نشده است که آیا میستورا با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار خواهد کرد یا خیر.
در این بیانیه همچنین تاریخ دقیق سفر میستورا که همیشه به دلایل امنیتی، محرمانه نگه داشته می شود، مشخص نشده است.
دیپلمات ها اعلام کردند میستورا با فرا خواندن افراد به ژنو، کنترل این روند را در اختیار خواهد داشت و گفتگوها در مکانی بی طرف انجام خواهد شد.
با این حال، گروه مخالف سیاسی اصلی سوری از آمدن برای دیدار با میستورا خودداری و به جای آن، از وی برای دیدار با آنها در استانبول دعوت کرد.
در این بیانیه همچنین با اعلام این که رشته دیدارهای میستورا تا ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت، تایید شده است که جدول زمانی موقت -- با طرحی برای گزارش دادن به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در پایان ماه ژوئن -- تمدید شده است.
در بیانیه سازمان ملل اعلام شده است میستورا همچنین درباره اوضاع انسانی در سوریه و راه های افزایش دسترسی به مناطق تحت محاصره و جنگ زده، بحث خواهد کرد.
براساس این بیانیه، «نماینده ویژه در گفتگوهای خود، قصد دارد یک بار دیگر اعتقاد عمیق خود را به مقامات سوری ابراز کند که نمی توان هیچ راه حلی را برای جنگ سوریه از طریق زور اعمال کرد و این که به یک راه حل سیاسی فراگیر و تحت رهبری و متعلق به سوریه، فورا نیاز است».
چهار سال جنگ سوریه به کشته شدن بیش از 220 هزار نفر، زخمی شدن بیش از یک میلیون نفر، فرار تقریبا چهار میلیون نفر از این کشور به عنوان پناهجو و نیاز 12 میلیون و 200 هزار تن دیگر از جمله پنج میلیون و ششصد هزار کودک به کمک بشردوستانه منجر شده است.
136/137

نظر شما