شناسهٔ خبر: 57551025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

کاهش قیمت خودرو در بازار بعد از فروش بورسی خودروسازان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌‎گوید، فرآیند شفاف عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار آزاد را پایین می‌آورد و رانت‌ها به تدریج از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش کالاخبر به نقل از سنا، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بهتر است همزمان با سود معقولی که برای تولیدکنندگان خودرو در نظر گرفته می‌شود، مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بازار آزاد و درب کارخانه با عرضه در بورس کالا، صرف تحقیق و توسعه شرکت و صنعت شود.

به گفته این نماینده مجلس، معمولاً وقتی خودرو وارد بورس کالا می‌شود قیمت‌ها بین قیمت دستوری و قیمت بازار آزاد تعیین می‌شود. بنابراین هم تولیدکننده از ورود خودرو به بورس کالا منتفع شده و هم مصرف‌کننده نهایی با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت بازار آزاد، خودرو خریداری می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید، فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت بازار آزاد را پایین می‌آورد و رانت‌ها به تدریج از بین خواهد رفت.

وی افزود: در عین رفع انحصار در صنعت خودرو، باید بستر را برای ادغام شرکت‌های کوچک و جدید خودروساز فراهم کنیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با تاکید اینکه حمایت از صنایع داخلی اهمیت بسیاری دارد اما این روند باید با رقابت همراه باشد، افزود: اگر بتوان قطعه‌های با کیفیت، قابل عرضه به بازار و همچنین قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی تولید کرد، می‌توان به آینده صنعت خودروسازی در کشور امیدوار بود.

وی در پایان اظهار کرد: با تقویت تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان، شرایطی را فراهم کنیم که تولیدات داخلی با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار بگیرند.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه بخش قطعه‌سازی در صنعت خودرو نیازمند توسعه است، تصریح کرد: از این طریق می‌توان در مسیری قرار گرفت که قطعات قابل رقابتی در کشور تولید کرد.

نظر شما