شناسهٔ خبر: 57550634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر کل بهزیستی لرستان:

بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند

مدیر کل بهزیستی لرستان گفت : بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی استان لرستان هستند .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا ، همایون عمودی زاده در همایشی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین برگزار شد ، با بیان اینکه،  عمده ترین منبع استراتژیک هر جامعه افراد آن اجتماع هستند، تصریح کرد: عدم نامناسب بودن امکانات شهری در ساختمانهای دولتی بخصوص مراکز آموزشی، مراکز درمانی، مراکز تفریحی نشان از عدم توانمندی محیط شهری دارد نه ناتوانی افراد دارای معلولیت و در یک کلام این شهر معلول است. که معلولین را محدود و ناتوان می کند.

وی با ابراز نگرانی از روند رو به رشد پدیده سالمندی با توجه به عدم زیر ساختهای فرهنگی و اجتماعی، گفت: داشتن جامعه ای پویا نیازمند مشارکت تمام اقشار جامعه از جمله معلولان ، جانبازان و سالمندان است. با توجه به اینکه این افراد بعنوان جامعه آماری ناتوانان جسمی در استفاده از فرصت ها و امکانات نا مناسب محیط شهری  بشمار می روند.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه معلولیت پدیده ای است که ممکن است در یک قدمی افراد سالم و توانمند باشد گفت:  بلایای طبیعی ، سوانح و تصادفات ، زلزله و نداشتن دانش کافی در مورد بیماری های عفونی و ژنتیکی عواملی هستند که  منجر به بروز معلولیت می شوند و این امر آمار معلولان را روز به روز بیشتر می کند.

 عمودی زاده با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی لرستان هستند گفت: معلولین بزرگترین اقلیت جامعه هستند که امیدواریم مسئولین و متولیان امر با نگرش مثبت و  ایجاد انگیزه و باور به توانمندی معلولین به حقوق شهروندی این عزیزان توجه کافی داشته باشند و این امر مستلزم ایجاد زیر ساختهای محیطی برای حضور فعال  آنها در اجتماع است.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه، بیش چهل مرکز روزانه توانبخشی و حمایتی در استان فعال است، گفت: بهتر است با درایت و اعمال ضوابط و مقررات و مطابق با قانون جامعه حمایت از حقوق معلولان به صورت جهادی و علمی اقدام کرد.

ویدر ادامه، بهترین هدیه به معلولین را مناسب سازی ادارات، مبلمان و محیط شهری دانست و افزودند: سیاستگذاری غیر عادلانه یک مدیر غیر فراگیر و یک قانون گذار بی توجه به حقوق این افراد می تواند شهر و جامعه را معلول سازد و یک شهر معلول به هیچ عنوان نمی تواند پذیرای آحاد جامعه اعم از سالمندان، جانبازان و معلولین باشد و این بزرگترین درصد اقلیت اجتماعی را از امکانات اجتماعی محروم سازد و جمعیت کثیری را با چالش مواجهه سازد.

عمودی زاده در ادامه با اشاره به اینکه شهر برای مردم است و نه مردم برای شهر اذعان داشت: باید با مشارکت سایر دستگاهها زمینه رفع تبعیض و حضور معلولین را در اجتماع فراهم نمائیم و لذا مسئولین این جمعیت کثیر را در برنامه های خود ببینند و زمینه ساز ظهور و بروز توانمندیها و استعداد این عزیزان باشند.

در پایان این همایش مدیر کل بهزیستی و معاون اجتماعی استانداری با اهدا لوح سپاس از چند نفر از معلولین موفق در حوزه های ورزشی فرهنگی کارآفرینی و خانواده تقدیر کردند و  از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های معلولین ذهنی بازدید کردند.

 

نظر شما