شناسهٔ خبر: 57548948 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

از تدوین سند مدیریت تنش آبی کشور تا شتاب تولید گاز در پارس جنوبی

تدوین سند مدیریت تنش آبی کشور، برای فروش نفت به برنامه نیاز داریم،منابع نفتی ایران رو به پایان نیست و تولید گاز در پارس جنوبی شتاب گرفت از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، تدوین سند مدیریت تنش آبی کشور، برای فروش نفت به برنامه نیاز داریم، هدف اوپک‌پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید تغییری نکرد، تولید گاز در فاز ۱۱ به‌زودی آغاز می‌شود، منابع نفتی ایران رو به پایان نیست و تولید گاز در پارس جنوبی شتاب گرفت از مهترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با سرمایه مردمی

رضا نکویی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در پی درخواست تعدادی از متقاضیان استفاده از تسهیلات قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت مهلت ارائه درخواست اولیه و بارگذاری مدارک و مستندات در درگاه ملی مجوزها (G ۴ B.ir یا mojavez.ir) را به‌مدت یک ماه (پایان آذرماه) و برای آخرین بار تمدید کرد.

وی با بیان اینکه قانون اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و آئین‌نامه اجرایی آن در اواخر سال گذشته ابلاغ شد، افزود: متقاضیان مشمول فراخوان وزارت نفت با پذیرفتن شرایط این قانون(جزئیات فراخوان در سامانه petrorefinery.mop.ir) و اخذ مجوز می‌توانند از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

نکویی ادامه داد: شرکت‌های مجری این طرح باید حداقل ۱۵ درصد از منابع لازم برای اجرای طرح را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و مراحل تأمین مالی، از طریق آورده خود تأمین کنند.

تدوین سند مدیریت تنش آبی کشور

هاشم امینی معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای کشور با اشاره به کاهش ذخایر منابع آبی کشور، از پیش‌بینی برنامه‌های مقابله با تنش آبی در شهرها و آبرسانی سیار در روستاهای کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۲۵۷ تصفیه‌خانه فاضلاب در دست بهره‌برداری است.

وی از پیش‌بینی برنامه‌های مختلف برای مقابله با تنش آبی سال جاری و سال آینده خبر داد و گفت: این مهم شامل طرح‌های اضطراری، طرح‌های اولویت‌دار، تدوین سند مدیریت تنش آبی سالانه، تدوین برنامه جامع چهار ساله و برگزاری جلسات فنی و کارشناسی با شرکت‌های آبفا و آب منطقه‌ای می‌شود.

معاون شرکت آبفای کشور با اشاره به برنامه‌ریزی برای پیشبرد ۸۰ پروژه اضطراری در تأمین آب شرب، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۸۷ شهر در معرض تنش آب شرب هستند که از این بین ۸۷ شهر در وضعیت اضطراری قرار دارند؛ اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های اضطراری تأمین آب شرب برابر با ۱۰۸ هزار میلیارد ریال است.

برای فروش نفت به برنامه نیاز داریم / نباید منتظر محدودیت بازار بود

محمد علی خطیبی، نمابنده اسبق ایران در اوپک گفت: در بازار هر چه محدودیت افزایش پیدا کند به فروش بیشتر نفت ما کمک می‌کند.ما نباید منتظر افزایش محدودیت‌ها برای فروش بیشتر نفت باشیم بلکه باید برای این شرایط باید برنامه داشته باشیم.

پیشنهادهای جدید برای تعیین نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: در تلاشیم تا قیمت گاز پتروشیمی‌ها نه تنها افزایش پیدا نکند، بلکه به قیمت منطقی نیز برسد؛ زیرا در شرایط فعلی قانون اجرا نمی‌شود. اکنون سقف قیمتی ما ۵ هزار تومان است در حالی که همین قیمت در آمریکا یعنی ۲۲ سنت وجود دارد به همین دلیل پتروشیمی‌های متانولی دچار مشکل هستند، زیرا قیمت فروش محصول کمتر از قیمت تمام شده است به عنوان مثل در کشور چین که عمده فروش ما به این کشور انجام می‌شود قیمت متانول طوری است که قیمت تمام شده محصول را جبران نمی‌کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که به صورت مقطعی از قیمت فروش محصول به قیمت خوراک برسیم؛ از دیگر مباحثی که با وزارت نفت در میان گذاشتیم بحث پلکانی را مطرح کردیم که اگر سرمایه گذاری نباشد می‌تواند پتروشیمی‌های متانولی را نجات دهد. همچنین برای قیمت گذاری ما قیمتی را پیشنهاد نداده‌ایم بلکه راهکار جدیدی پیشنهاد شده این است که قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها براساس هاب اروپا تعیین نشود و ۷۵ درصد میانگین مصرف داخل به علاوه صادرات و واردات و ۲۵ درصد هاب آمریکا باشد و هاب اروپا حذف شود زیرا اروپا تولید کننده انرژی نیست.

برداشت روزانه گاز ایران از پارس جنوبی بیشتر از قطر است

سجاد خلیلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با وجود سهم کمتر ایران از میدان پارس جنوبی، مقدار تولید روزانه کشور ما بیشتر از همسایه جنوبی است.»

میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. در سال ۱۳۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تأیید شد.

سهم ایران از این میدان ۹۷۰۰ کیلومتری، ۳۷۰۰ کیلومتر است و با ذخایر ۱۴ هزار میلیارد مترمکعب حدود ۸ درصد از ذخایر کل جهان را در خود جای داده است. حجم ذخایر میعانات گازی این میدان ۱۸ میلیارد بشکه برآورد شده است. توسعه این میدان در سال ۱۳۷۶ از سوی ایران آغاز شد. ظرفیت برداشت روزانه ایران از این میدان مشترک هم اکنون ۷۰۵ میلیون مترمکعب است که بیشتر از قطر است.

برداشت تجمعی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی از ابتدای توسعه آن یعنی از سال ۷۶ تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد مترمکعب بوده که با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۰ میلیارد دلاری محقق شده است، ارزش محصولات پارس جنوبی تا ابتدای بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۶۰ میلیارد دلار بوده است.

هدف اوپک‌پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید تغییری نکرد

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک‌پلاس در نشست روز (یکشنبه ،۱۳ آذرماه) با تصمیم ماه اکتبر این ائتلاف مبنی بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ موافقت کردند.

مقرر شد یکصد و هشتاد و پنجمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سی و پنجمین نشست وزیران اوپک و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) به ترتیب سوم و چهارم ژوئن ۲۰۲۳ (۱۳ و ۱۴ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار شود.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید -۱۹ و در دهمین نشست (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) تصمیم گرفت تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کند، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران وتاجیکستان

آئین افتتاحیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به ریاست وزیر نیرو و وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان برگزار شد.

این اجلاس در راستای تحکیم روابط و گسترش همکاری‌های ایران و تاجیکستان به میزبانی وزارت نیرو و ریاست "علی‌اکبر محرابیان" و "دلیر جمعه" وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان صبح امروز در محل تالار ایران وزارت نیرو آغاز به کار کرد. در نخستین روز از کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان ضمن بازدید از شرکت توانیر، مرکز پایش و کنترل آب تهران و نیز آزمایشگاه سنجش کیفیت آب، جلساتی با حضور سندیکا، فدراسیون و بخش خصوصی برگزار می‌شود.

امضا ۱۷ سند همکاری در آخرین سفر مقامات تاجیکستان به ایران

وزیر نیرو در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان گفت: پیشینه تاریخی مشترک دلایلی برای توسعه روابط بین دو کشور بوده که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه روابط اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور پس از انتخابات اولین سفر خود را برای برگزاری جلسه مشترک با رئیس جمهور تاجیک به شهر دوشنبه داشت که در این سفر ۸ سند به امضا رسید و پس از آن اجلاس شانگهای بود که ایران توانست عضو رسمی شانگهای شود.

وزیر نیرو اضافه کرد: تاکنون ۱۴ کمیسیون مشترک برگزار شده و اسناد مختلفی به امضا رسیده که در آخرین سفر مقامات تاجیکی ۱۷ سند همکاری به امضا رسید که در سفر اخیر این تعداد به ۲۵ سند همکاری رسید.

تولید گاز در فاز ۱۱ به‌زودی آغاز می‌شود

محسن خجسته‌مهر روز یکشنبه، در نشست تودیع و معارفه رئیس حراست این شرکت گفت: در آستانه ورود به زمستان با تلاش و همت همکاران و خدمتگزاران در شرکت ملی نفت ایران روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می‌شود و آمادگی حداکثری وجود دارد تا مردم در سراسر ایران از آرامش نسبی در زمستان امسال برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کار توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی با شتاب هرچه تمام‌تر در حال انجام است، افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تولید حداکثری و توسعه شتابان همه میدان‌های مشترک نفت و گاز است.

وی با اشاره به اینکه عملیات متعددی در عسلویه و خلیج فارس در حال اجراست، افزود: حفاری چهار حلقه چاه طرح توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در مرحله نهایی قرار دارد؛ خط لوله دریایی آن تکمیل شده است و به‌زودی برداشت گاز از فاز ۱۱ آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر عملیات پارس جنوبی گفت: خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی نیز در حال تکمیل است.

منابع نفتی ایران رو به پایان نیست

فکور مدیر اکتشافات نفت فکور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آینده تنها سه کشور از اکتشافات برخوردار خواهند بود و کشور ایران نیز یکی از آن سه کشور بر اساس مطالعات بین المللی است.

وی ادامه داد: ایران، روسیه و عراق کشورهایی هستند که در آینده از اکتشافات نفت برخوردار بوده و بر اساس مطالعات انجام شده این ادعا که منابع ایران رو به پایان است، صحیح نیست.

فکور افزود: ایران با پتانسیل ترین اکتشافات را به خود اختصاص داده به طوری که حجم هیدروکربوری معادل ۱۶ میلیون بشکه است که از بعد صنایع و سرمایه‌گذاری خوشایند است.

وی تاکید کرد: مجموع مناقصات انجام شده ۸ هزار میلیارد تومان و۳۶۰ میلیون یورو بوده و قراردادهای جاری ۲۷۷۳ میلیارد دلار و ۲۱۳ میلیون یورو بوده است.

پتروشیمی‌ها قربانی افزایش مصرف گاز

به احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: طی روزهای گذشته کاهش ۵ میلیون متر مکعبی گاز ابلاغ شد که این کاهش بر عهده «ام پی سی» ها بود و برای پتروشیمی‌های مختلف محدودیت‌های گازی به وجود آورد.

وی ادامه داد: البته این شرایط محدود به پتروشیمی‌ها نمی‌شود و صنایعی چون فولاد و سیمان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که تدابیری مانند استفاده از سوخت مازوت برای آنها در نظر گرفته شده است.

مهدوی اضافه کرد: اگر چه سال گذشته محدودیت گازی از زود تر آغاز شد اما به نظر می‌رسد که مصرف گاز در سال جاری بیشتر از مدت مشابه باشد و دست کم با افزایش ۵ درصدی مصرف گاز در عرصه‌های مختلف روبرو هستیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به عدم النفع ۳۸۰ میلیون دلاری در سال گذشته اضافه کرد: اکنون نمی‌توان پیش بینی بر میزان ضرر و زیان سال جاری ارائه کرد، زیرا عواملی نظیر؛ برودت هوا و میزان کسری گاز ممکن است متغیر باشد به همین دلیل نمی‌توان آمار و ارقامی از ضرر و زیان را برآورد کرد.

مهدوی ابهری اضافه کرد: معمولاً سعی بر آن است که پتروشیمی‌ها با ظرفیت کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و با توجه به آنکه امسال میزان مصرف گاز افزایش پیدا کرده باید دید چه میزان محدودیت برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته می‌شود سپس در رابطه با این موضوع اظهار نظر کرد، چرا که زمان اورهال پتروشیمی‌ها زمستان بوده اما در صورت افزایش بی رویه محدودیت‌ها امکان تعطیلی برخی از پتروشیمی‌ها نیز وجود دارد.

تولید گاز در پارس جنوبی شتاب گرفت / ضرورت مصرف بهینه در بخش خانگی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، احمد باهوش در این باره گفت: کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی با همه توان و تجهیزات برای تولید گاز مورد نیاز کشور در آماده‌باش کامل هستند و با برنامه‌ریزی دقیق و منظم برای چرخش اقتصاد، آسایش و رفاه مردم حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی مجتمع گاز پارس جنوبی در مسیر توسعه ایران افزود: این مجموعه اکنون با تولید روزانه بیش از ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های خود به‌درستی می‌تواند افق روشنی برای اقتصاد کشور، تأمین حداکثری گاز در عبور از روزهای سرد سال و توسعه و تأثیرگذاری آن بر درخشش، عمران و آبادانی کشور باشد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون با همت و تلاش جهادی متخصصان و کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی بیش از ۱۲۳ میلیارد مترمکعب گاز به خطوط سراسری انتقال داده شده و امید داریم مردم کشور با صرفه‌جویی و کاهش مصرف گاز، با توجه به روزهای سردی که در پیش داریم، متخصصان و کارکنان شرکت ملی گاز ایران و پالایشگاه‌های پارس جنوبی را یاری رسانند تا در زمستان پیش‌رو، روزهای گرمی را برای مردم به ارمغان آوریم.

باهوش اظهار کرد: با انجام اقدام‌های شاخص و نوآور و تکیه بر دانش بومی توانسته‌ایم از آغاز امسال (یکم فروردین ۱۴۰۱) تاکنون بیش از ۱۴۳ میلیارد مترمکعب گاز از سکوها فرآورش کنیم.

نظر شما