شناسهٔ خبر: 57548863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۷ آذر

صندوق بین‌المللی پول: سرمایه‌گذاران به اقتصاد ایران اعتماد پیدا کرده‌اند

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

صاحب‌خبر -

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 آذر 1352، برگزاری مراسم هفته سیستان و بلوچستان

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر هنگام گشایش مراسم هفته سیستان و بلوچستان تاکید کرد که هدف‌های تحول و پیشرفت و توسعه در سطح مملکت به مرحله عمل درخواهد آمد و هیچ نقطه‌ای از کشور عنوان نورچشمی ندارد.

هفته سیستان و بلوچستان که نخستین برنامه مربوط به برگزاری هفته استان‌ها به شمار می‌رود، به مدت یک هفته برگزار می‌شود و طی آن برنامه‌های معینی در معرفی این استان «گذشته، حال و آینده» آن کوشش خواهد شد.

هویدا هنگام گشایش هفته سیستان و بلوچستان از هدف‌های این واقعه تجلیل کرد و گفت: این واقعه فرصتی است که فرد فرد افراد این مملکت در جریان کارهای که در هر یک از استان ها انجام می‌شود و خواهد شد، قرار گیرند.

هویدا گفت: شروع برنامه هفته استان‌ها از سیستان و بلوچستان موید این حقیقت است که این استان دورافتاده در دید دولت همان اهمیتی را دارد که استان مرکزی یا استانهای دیگر دارند. شخصا در آینده نزدیک از این استان بازدید می کنم.

نخست وزیر پس از برشمردن اقدامات دولت در سیستان و بلوچستان از برنامه های آینده در این استان سخن گفت و افزود: از امسال مقدمات ساختمانی دو سد بزرگ پیشین و باهوکلات که به امر شاهنشاه طرح‌ریزی شده شروع می‌شود و ساختمان این دو سد امکان توسعه قطب های کشاورزی را در این استان می‌دهد و مردم سیستان و بلوچستان باید در شهرک‌هایی که نقشه نمونه آنها در این کنفرانس ارائه شده، زندگی کنند.

استان سیستان و بلوچستان از لحاظ معادن غنی است و این بررسی‌ها به دولت امکان می‌دهد که سیاست صنعتی شدن و رشد کشاورزی را در این منطقه دنبال کند.

17 آذر 1362؛ مهلت یک ماهه واحدهای تولیدی لوازم خانگی برای چاپ و نصب نرخ تولیدات

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای خطاب به واحدهای تولیدی لوزام خانگی اعلام کرد، در اجرای بخشنامه 62072 مورخ 62.8.28 مهندس موسوی، نخست وزیر به منظور آگاهی مصرف‌کنندگان از نرخ واقعی و ایجاد تسهیلات لازم در امر کنترل قیمت‌ها، کلیه واحدهای تولیدی لوازم خانگی اعم از خصوصی و دولتی ملی شده که دارای پروانه تاسیس از وزارت صنایع بوده و از نظر تامین ارز و ارائه خدمات تحت پوشش معاونت‌های صنایع فلزی و برق و الکترونیک وزارت صنایع می‌باشند مکلفند از تاریخ درج این اطلاعیه در جراید حداکثر ظرف مدت یک ماه، قیمت محصولات تولیدی خود را همراه با مشخصات کامل آنها شامل نام واحد تولیدی، مدل، مشخصات محصول، سال تولید و محل تولید به‌صورت چاپ روی کارتن و بسته‌بندی و الصاق کارت یا نرخ برچسب روی محصولات تولیدی به نحو قابل رویت برای مصرف‌کنندگان اقدام نمایند.

بدیهی است قیمت‌های مورد عمل برای آن دسته از واحدهای تولیدی که به‌طور مشخص نسبت به تعیین قیمت آنها اقدام شده است برابر آخرین برگ اعلام قیمت این سازمان است و در سایر موارد برابر پایین‌ترین قیمت فروش محصولات در سال 1361 و با سال‌جاری خواهد بود.

17 آذر 1372؛کمبود ارزاق عمومی در جمهوری آذربایجان

گرانی، کمبود ارزاق عمومی و مواد سوختی در جمهوری آذربایجان و پیامدهای ناشی از حملات 6ساله ارامنه به خاک این کشور مردم مسلمان آذربایجان را در تنگنا قرار داده است.

مردم این جمهوری با کمبود شدید برق، گاز، آب و موادسوختی روبرو هستند و برای گرم کردن منازل و پخت و پز به استفاده از بخاری‌های هیزم‌سوز، کرسی و تنور روی آورده‌اند.

براساس این گزارش، قیمت ارزاق عمومی در این جمهوری در روزهای جاری به شدت افزایش یافته و هر کیلوگرم روغن نباتی به قیمت 5 هزار روبل، قند و شکر 2 هزار روبل، سیب‌زمینی 300 روبل، پنیر 4500 روبل و گوشت قرمز 3 هزار روبل به فروش می‌رسد.

این نرخ‌ها نسبت به 6 ماهه اول سال‌جاری 3 تا 8 برابر افزایش نشان می‌دهد و این در حالی است که سطح دستمزد کارگران و کارمندان در جمهوری آذربایجان حداکثر حدود 30 هزار روبل است.

هر روبل روسیه در حال حاضر در بازار شهرهای مرزی اردبیل معادل یک ریال ارزش دارد.

براساس آمارهای رسمی شرکت نفت جمهوری آذربایجان، تولید نفت در این شهر در آبان‌ماه سال‌جاری معادل 100 هزار تن و تولید گاز طبیعی 252 هزار تن کاهش یافته است.

17 آذر 1382؛ سرمایه‌گذاران به اقتصاد ایران اعتماد پیدا کرده‌اند

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد، استقبال از اوراق قرضه ارزی ایران نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد ایران است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی که اخیرا تحت‌عنوان «دسترسی به بازارهای سرمایه بین‌المللی» منتشر کرده به بررسی وضعیت کشورهایی پرداخته که برای اولین بار اقدام به انتشار اوراق قرضه کرده‌اند.

کارشناسان صندوق بین‌المللی پول معتقدند، وقتی ایران حجم اوراق قرضه خود را 12.5 میلیون یورو افزایش داد، این نشان‌دهنده موفقیت این کشور بود.

در این گزارش آمده است، با وجود ممنوع بودن خرید اوراق ایرانی توسط شهروندان آمریکا در زمان انتشار اوراق، ایران با 300 میلیون یورو پذیره‌نویسی اضافه مواجه شد و علاوه‌بر این، قرارداد سررسید اوراق در ابتدا سه ساله بود که به پنج سال افزایش یافت و خود موفقیتی دیگر برای ایران بود.

در این گزارش درخصوص جزئیات فروش اوراق قرضه ارزی ایران آمده است، یکی از شاخصه‌های اوراق قرضه ارزی ایران انتشار آن در سطح جغرافیایی وسیع بود؛ به طوریکه سرمایه‌گذاران اروپایی 42 درصد از این اوراق را خریداری و پنج درصد نیز توسط سرمایه‌گذاران آسیایی خریداری شده است.

بنابراین گزارش 53 درصد مابقی اوراق قرضه ارزی ایران توسط سرمایه‌گذاران خلیج فارس و خاورمیانه خریداری شده است.

اتباع خارجی کالابرگ دریافت می‌کنند

شورای اقتصاد با توزیع کالابرگ بین اتباع خارجی مقیم ایران موافقت کرد.

در جلسه شورای اقتصاد که برگزار شد، درخواست وزارت بازرگانی درخصوص تعیین روش توزیع کالابرگ در مرحله دوازدهم بین اتباع خارجی مقیم ایران مطرح شد و اعضای شورای اقتصاد با توزیع کالابرگ در مرحله دوازدهم بین اتباع خارجی مقیم ایران مطرح شد و اعضای شورای اقتصاد با توزیع کالابرگ در مرحله جدید صرفا بین اتباع خارجی مقیم ایران که کارت هویت از وزارت کشور اخذ نموده باشند و همچنین دانشجویان و طلاب خارجی مقیم ایران موافقت نمود.

17 آذر 1392؛حسن روحانی: بهبود معیشت و رفاه هم حق مسلم ماست

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری همزمان با روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفت.

وی گفت: دولت تدبیر و امید در طول این صد و اندی روز، حداقل یکی از گره‌های اصلی را که مربوط به 10 سال گذشته در روابط خارجی بود، گشود و آن را باز کرد و همزمان با طرح این سخنان از سوی روحانی برخی دانشجویان شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند.

روحانی هم خطاب به دانشجویان گفت که شما می‌دانید در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند. شما دیدید به صهیونیسم چه ضربه‌ای وارد شد.

در این هنگام برخی دانشجویان روحانی را تشویق کردند و برخی دیگر نیز شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. برخی دیگر از دانشجویان شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» سر دادند و روحانی در واکنش به این شعار گفت: «بله؛ حتما این طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد؛ اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت به این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است. نه تنها انرژی هسته‌ای، بلکه فناوری و نه‌تنها فناوری که حتی غنی‌سازی هم حق مسلم ماست؛ اما در کنارش پیشرفت و توسعه حق مسلم ما محسوب می‌شود. همچنین بهبود معیشت مردم و رفاه آنها نیز حق مسلم آنها است. از سوی دیگر باید بگویم شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم‌ ظالمانه هم حق مسلم ما محسوب می‌شود.

دانشجویان نیز در این لحظه «شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند و در مقابل نیز تعدادی دیگر شعار «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر دادند.

 

نظر شما