شناسهٔ خبر: 57548831 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بازار مسکن را سروسامان دهید!

دغدغه مهم مردم که، بذرپاش در مجلس به آنها اشاره نکرد

رکود سرمایه‌‌گذاری مولد در بخش مسکن یعنی رکود عمیق و ۸ ساله در بازار ساخت‌وساز و راهکار برون‌رفت از آن دیروز در سخنان وزیر جدید راه مورد اشاره قرار نگرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

اگر‌چه نماینده‌ها و وزیر جدید راه‌وشهرسازی در صحبت‌های خود در جلسه علنی دیروز مجلس به مساله زمین و ضرورت مدیریت صحیح در این زمینه برای مقابله با سوداگری ملکی به نفع ساخت مسکن اشاره کردند اما در سخنان دیروز وزیر جدید راه‌وشهرسازی، به برخی موضوعات مهم و روز بازار مسکن اشاره‌‌ای نشد. 

نخستین موضوعی که وزیر دیروز در تشریح برنامه‌های خود برای دریافت رای اعتماد از مجلس به آن اشاره‌‌ای نکرد، مساله «جهش قیمت مسکن و رشد شدید اجاره‌‌بهای واحدهای مسکونی» است.

هم‌‌اکنون بزرگ‌ترین مشکل متقاضیان و مستاجرها در بازار مسکن به این موضوع یعنی جهش شدید قیمت واحدهای مسکونی و ناتوانی طیف گسترده‌‌ای از تقاضای مصرفی برای خرید مسکن مربوط می‌شود.ضمن آنکه هزینه اجاره‌‌نشینی به‌ویژه در پایتخت و شهرهای بزرگ به‌شدت رشد داشته است و حتی بحران اجاره‌‌نشینی هم‌‌اکنون در بسیاری از شهرهای کوچک دامن‌‌گیر مستاجرها شده و تاکنون هیچ برنامه اثربخشی در این زمینه نیز به کار گرفته نشده است. وزیر راه‌وشهرسازی نیز در سخنان خود نه تنها راهکاری در این زمینه ارائه نکرد بلکه اشاره‌‌ای هم به این موضوعات مهم نداشت.

رکود سرمایه‌‌گذاری مولد در بخش مسکن یعنی رکود عمیق و ۸ ساله در بازار ساخت‌وساز و راهکار برون‌رفت از آن نیز دیروز در سخنان وزیر مورد اشاره قرار نگرفت.

این در حالی است که راهکار تبدیل شبه‌رونق غیرمولد در بازار ملک یعنی سوداگری در بازار زمین، به رونق مولد ملکی با استفاده از این زمین‌‌ها، نیز ارائه نشد. بررسی‌‌های کارشناسی نشان می‌دهد، در حالی که وزیر جدید راه‌وشهرسازی عملا اعلام کرده کلید تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن در وزارتخانه نیست، اما می‌تواند به عنوان سکاندار بخش مسکن از مسیر ایجاد هزینه برای سوداگری ملکی و پیگیری برای وضع مالیات‌‌های موثر در این زمینه مانند مالیات سالانه املاک راکد و بلااستفاده، از طریق بالا بردن هزینه ملاکی، سوداگری و احتکار، زمینه را برای عرضه این املاک به بازار به نفع ساخت و تامین مسکن فراهم کند.

نظر شما