شناسهٔ خبر: 57548526 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پلیس آلمان چگونه با کودتا برخورد کرد؟/ عملیات گسترده برای پاکسازی براندازان

احتمالاً وقتی صحبت از کودتا و روی کار آمدن نظامیان در ساختار قدرت به میان می‌آید همه حواس‌ها به کشورهای کمتر توسعه‌یافته جلب می‌شود. در خاورمیانه، ترکیه، پاکستان و عراق کشورهایی هستند که بارها شاهد به قدرت رسیدن نظامیان بوده‌اند.

صاحب‌خبر -

در آفریقا هم دخالت ژنرال‌ها در قدرت پررنگ است و هر از گاهی وقوع اتفاقاتی از این دست سر و صدای زیادی به پا می‌کند. اما شاید اروپا دورترین جایی باشد که وقوع کودتا در آن به ذهن ما خطور کند. بهشت برینی که غول رسانه‌ای از دنیای غرب و قاره سبز به ما مخابره کرده حتی اجازه چنین تصوری هم به ما نمی‌دهد؛ اما این‌گونه نیست.

بازداشت ۲۵ عنصر راست‌افراطی
بر این اساس، روز گذشته رسانه‌ها اخباری از خنثی شدن طرح یک کودتا در کشور آلمان، در قلب دنیای مدرن را مخابره کردند. بنا بر گزارش رسانه‌های آلمانی، گروهی ۲۵نفره متشکل از عناصر راست‌افراطی «جنبش رایشبورگر یا شهروندان رایش» و نظامیان پیشین با تشکیل سازمانی قصد حمله به ساختمان پارلمان آلمان و سرنگونی دولت را داشتند. سازمان یاد شده تحت رهبری فردی ۷۱ساله با نام «شاهزاده هاینریش سیزدهم» قصد انجام این کودتا را داشته است. پلیس آلمان عملیات گسترده برای پاک‌سازی گروه‌های برانداز در سراسر این کشور را آغاز کرده و ۳هزار نیروی پلیس به ۱۳۷مخفیگاه گروه‌های راست‌ افراطی در ۱۱ ایالت هجوم می‌برند. گفته می‌شود دو گروه راست‌افراطی «sovereigncitizen» و «Reichsbürger» سازمانی تروریستی تشکیل داده‌ و هدف آن را حمله به پارلمان و سرنگونی دولت آلمان اعلام کرده‌اند.
به گفته دادستانی آلمان «رایشبورگر»‌ها از نوامبر سال گذشته مشغول برنامه‌ریزی برای یک کودتای خشونت‌بار و به دست گرفتن قدرت در آلمان بوده‌اند با این باور که تنها از راه «نظامی و خشونت با نمایندگان حکومت» از جمله قتل می‌توانند به اهدافشان برسند. این جنبش از مدت‌ها پیش به دلیل اعمال خشونت و تئوری‌های توطئه‌ نژادپرستانه زیر نظر پلیس آلمان بوده است. رایشبورگرها افرادی هستند که جمهوری فدرال آلمان و ساختارهای دموکراتیک آن را به رسمیت نمی‌شناسند. آن‌ها جمهوری کنونی آلمان را قبول ندارند و می‌خواهند نظامی شبیه به امپراتوری آلمان در ۱۸۷۱ معروف به رایش دوم را حاکم کنند. آن‌ها اغلب از پرداخت مالیات امتناع می‌ورزند و با مقامات در تضاد هستند. هاینریش سیزدهم
(زاده ۴ دسامبر ۱۹۵۱ در بودینگن) خود یک نجیب‌زاده آلمانی و از اعضای خاندان شاهزاده رویس است. او به عنوان یک کارآفرین املاک و مستغلات در فرانکفورت آم‌ماین زندگی می‌کند. بیش از ۱۳۰محل سکونت، محل کار و دیگر اماکن مشکوک در عملیات پلیس در دست بازرسی است. به گزارش روزنامه اشپیگل آلمان، افراط گرایان باور داشتند برخی از نیروهای امنیتی با آن‌ها اعلام همبستگی و کودتا خواهند کرد. دادستان فدرال آلمان اعلام کرد: این گروه قصد داشتند یک دولت نظامی موقت تشکیل داده و با مذاکره با قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم، یک نظم جدید در آلمان پدید آورند. همچنین بر اساس اطلاعات بدست آمده، اعضای این گروه قصد داشتند با کمک یک گروه مسلح کوچک، به ساختمان بوندستاگ (پارلمان آلمان) حمله کنند. بسیاری از بازداشت‌شدگان کارکنان ارتش آلمان هستند.

اتهام‌زنی به روسیه
در میان ۲۲ عضو و سه حامی بازداشت‌شده این گروه تروریستی، یک شهروند زن روسیه هم وجود دارد. همچنین دو شهروند دیگر نیز در اتریش و ایتالیا بازداشت شدند. دفتر دادستان فدرال آلمان اعلام کرد این شهروند روسیه به میانجی‌گری میان رهبران این گروه و نمایندگان روسیه متهم شده، با این حال هنوز سندی مبنی بر حمایت مقامات دولت مسکو از اقدامات این زن در دسترس نیست. کرملین اما اعلام کرده در کودتای آلمان هیچ نقشی نداشته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد زمینه‌چینی برای کودتا در آلمان، مسئله داخلی این کشور بوده و حتی برلین هم هرگونه «مداخله روسیه» را رد کرده است.
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان هم گفته دولت با تمام توان قانون در برابر چنین تلاش‌هایی علیه دولت پاسخ خواهد داد و گفت تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد برنامه‌های کودتا تا چه حد پیشرفت کرده است. فایزر گفته دولت اجازه چنین تحرکاتی را به گروه «رایشبورگر» نمی‌دهد. گفته شده هاینریش به عنوان شاهزاده‌ای که قرار بوده پس از شورش بر مسند بنشیند، معتقد بوده آلمان از زمان جنگ جهانی دوم یک کشور تابعه بوده که توسط متحدان غربی اداره می‌شود.

خبرنگار: هدایت جاوید

نظر شما