شناسهٔ خبر: 57545493 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری:

رسالت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، آموزش و پژوهش فناوری است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تأکید بر اهمیت دوران بلوغ دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و به غایت کاربردی، رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را آموزش و پژوهش فناوری و تبدیل شدن به نسل جدید دانشگاه فناور جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم روز دانشجو که امروز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، ضمن بیان این مطلب با برشمردن ساحت‌های مختلف اندیشه،علم، فناوری، نوآوری، تولید و عرضه به عنوان مراتبی که به ترتیب، در سیر تبدیل اندیشه به ارزش مؤثر هستند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای را با برخورداری از رشته‌های درسی‌ از قبیل طراحی لباس، جوشکاری و نظایر این‌ها، دارای ساحتی بالاتر از علم، یعنی «فناوری» عنوان و تصریح کرد: ساحت فناوری ساحتی بعد از ساحت علم است که برای آن می‌توان جایگاهی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقی و فناوری را در نظر گرفت.

وی افزود: آموزش فناوری به تربیت تکنیسین می‎‌انجامد، به معنای کسی که آموزش می‌بیند تا با فناوری کار کند و دستاور پژوهش فناوری، پتنت و ثبت اختراع است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با اشاره به این مطلب که ترکیب چند حوزه مهارتی و هنری یک ساحت چندبعدی و درواقع رشته فناوری را ایجاد می‌کند، ابراز امیدواری کرد که دانشگاه فنی و حرفه‌ای بتواند از طریق زیرساخت‌ها، فضاها، قوانین، امکانات ومجوزهایی که از آن‌ها بهره‌مند است فناورانی ماهر به جامعه تحویل بدهد؛ افرادی که فناوری را در محیط‌های عملی این دانشگاه آموزش دیده و تجربه کرده باشند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر دوران بلوغ دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و نه چندان عمیق اما به غایت کاربردی، رسالت دانشگاه فنی و حرفه‌ای را آموزش و پژوهش فناوری و تبدیل شدن به نسل جدید دانشگاه فناور جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

دانشجو بایستی با ذهنی خودآگاه و هوشیار بتواند رویدادها و وقایع را به درستی رصد و صورت‌بندی کند

در آغاز مراسم، دکتر خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن تبریک روز 16 آذر و روز دانشجو به دانشجویان حاضر، این روز را در تاریخ معاصر کشور روزی تاریخ‌ساز ذکر کرد و گفت: 16 آذر روز تولد شعار مرگ بر آمریکا است. وی افزود: ذهن دانشجو از آغاز تا کنون همواره ذهنی جست‌وجوگر و پرسشگر بوده است. ذهنی که حرکت‌های زیادی‌خواهانه استکبار را دریافته و متوجه عداوت‌ها و مانع‌تراشی‌ها در برابر عزم راسخ ملت ایران برای پیشرفت کشور بوده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به طراحی انواع کودتاها به عنوان مصادیق این غرض‌ورزی‌ها و کینه‎‌جویی‌ها، تحمیل جنگ 8 ساله را نمونه بارزی از جنگ‌های عملیاتی و روانی علیه ایران دانست و تصریح کرد: امروز به‌رغم تمام خصومت‌ها و تحریم‌ها، زمان پایان تهدیدات سخت و نظامی برای خاورمیانه فرارسیده است.

دکتر خسرویان خاطرنشان کرد: آنچه امروز اسباب نگرانی است شیوه تفکر و نوع نگاه دانشجو به مسائل جامعه و کشور و چگونگی شکل‌گیری نظام استدلالی او است، زیرا نبرد اندیشه‌ها فصل جدید مبارزات است و ما بایستی چطور اندیشیدن را به دانشجویانمان آموزش دهیم.

وی ادامه داد: ذهن دانشجو بایستی منضبط باشد و این یکی از اساسی‌ترین ملزومات نرم‌افزار خوب اندیشیدن است. دانشجو بایستی با ذهنی خودآگاه و هوشیار بتواند رویدادها و وقایع را به درستی رصد و صورت‌بندی کند. سپس به شناخت اصول یک استدلال نجیب و منطقی در ساختار ذهنش دست یابد و در نهایت مطالبه‌گری کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشجوی ما بایستی بداند که مشکل در همه جای جهان وجود دارد، اما تصویری که غرب از جامعه خود ارائه می‌دهد، تصویری بزک‌شده و بی‌اشکال یا کم‌اشکال است. وی افزود: فناوری توسعه وارداتی نیست و جوامع بایستی راه برون‌رفت از مسائل و مشکلاتشان را خودشان بیابند.

دکتر خسرویان بر تأثیر همت و توان ایران اسلامی در عبور از سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی تأکید کرد و اذعان داشت: نیروی کار دنیا در آینده متعلق به آسیا و آفریقا است و این دو قاره، مأمن ظهور اسلام و تمدن اسلامی خواهد بود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در پایان مراسم، از تعدادی از  دانشجویان ملی‌پوش و قهرمانان دانشگاه فنی و حرفه‌ای تقدیر به عمل آمد. دانشجویان در فضایی صمیمی و از نزدیک با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت‎‌وگو و کردند و مسائل خود را با مسئولین حاضر در میان گذاشتند.

انتهای پیام

نظر شما