شناسهٔ خبر: 57545415 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خیز شاگردان درستکار برای تلافی کارشکنی امریکا

روزنامه جوان

تلاش فدراسیون و حتی خط و نشان‌های رئیس آن برای امریکایی‌ها ثمری در پی نداشت و دست‌آخر تیم ملی کشتی آزاد ایران با ترکیبی ناقص برای حضور در جام جهانی راهی آیووا شد!

صاحب‌خبر -

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد طی دو روز نوزدهم و بیستم آذرماه با حضور شش تیم برتر دنیا در ایالت آیووا و به میزبانی امریکا برگزار می‌شود. این مسابقات در دو گروه A و B پیگیری می‌شود که امریکا به عنوان میزبان به همراه گرجستان و مغولستان در گروه A و همچنین ایران، ژاپن و منتخب جهان در گروه B آن قرار دارند.
حضور در رقابت‌های جهانی برای آزادکاران ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه تیم ملی کشتی آزاد برای برخورداری از مجوز حضور در مسابقات بین‌قاره‌ای بزرگسالان و مسابقات جهانی صربستان به عنوان میدان کسب سهمیه المپیک باید در جام جهانی امریکا شرکت کند. به همین دلیل هم فدراسیون کشتی از ماه‌ها قبل برای دریافت ویزا اقدام کرده بود. اما به‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده توسط فدراسیون کشتی ایران و حضور ملی‌پوشان در امارات جهت ارائه مدارک به سفارت امریکا در این کشور، ویزای ملی‌پوشان ایران تا عصر سه‌شنبه صادر نشده بود. کارشکنی که تأثیر مخربی در روحیه دوبنده‌پوشان تیم ملی کشتی آزاد ایران گذاشته بود! اما در نهایت قبل از پایان ساعات اداری سه‌شنبه، سفارت امریکا در امارات ویزای تیم ملی کشتی آزاد ایران را جهت حضور در جام جهانی امریکا صادر کرد، اما نه به‌طور کامل!

سال گذشته نیز امریکا با وجود آنکه خود از ایران برای حضور در اردویی مشترک و تورنمنتی دوستانه دعوت به عمل آورده بود از صدور ویزای رئیس فدراسیون کشتی ایران سرباز زد و دبیر نیز در واکنش به این مسئله تأکید کرد یا همه تیم اعزام می‌شوند یا هیچ‌یک!
این‌بار، اما داستان کاملاً متفاوت است. ایران تورنمنتی رسمی را در پیش دارد و امریکا به عنوان میزبان موظف است طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی برای تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها ویزا صادر کند. ضمن اینکه دبیر هم دیگر نمی‌تواند مانند مرتبه قبل با امریکایی‌ها مقابله به مثل کند و از اعزام تیم سر باز بزند، چراکه عدم حضور در این رقابت‌ها می‌تواند محرومیت از حضور در مسابقات آسیایی و همچنین جهانی سال آینده را که انتخابی المپیک نیز هست به دنبال داشته باشد. مسئله مهمی که رئیس فدراسیون کشتی ایران را ناچار کرد برخلاف مرتبه قبل به اعزام ناقص تیم رضایت دهد!

در شرایطی که زمزمه‌های عدم اعزام تیم ملی کشتی آزاد ایران به جام جهانی امریکا از سوی برخی مسئولان فدراسیون شنیده می‌شد، سفارت امریکا برای صدور ویزای ملی‌پوشان کشتی ایران دست به کار شد، اما در بین ویزا‌های صادر شده نام سه کشتی‌گیر دیده نمی‌شد؛ علیرضا کریمی، امیرعلی آذرپیرا، علی‌اکبر فضلی. البته این سه آزادکار تنها نفرات جامانده نبودند و امریکایی‌ها علاوه بر این سه کشتی‌گیر، ویزای احسان امینی و اباذر اسلامی به عنوان مربی و همچنین ابراهیم مهربان به عنوان سرپرست و محمد مصلایی‌پور به عنوان داور را صادر نکردند تا ایران تیم حاضر در گروه B جام جهانی امریکا با ترکیبی ناقص راهی ایالت آیووا شود. البته محمدابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی مدعی شده بود فدراسیون به دلیل کارشکنی امریکایی‌ها در صدور ویزا، اعزام تیم به جام جهانی امریکا را منوط به تصمیم شورای برون‌مرزی کرده است، اما بعد از صدور ویزای رضا مومنی (۵۷ کیلوگرم)، ابراهیم الهی (۶۱ کیلوگرم)، رحمان عموزاده و محمدرضا باقری (۶۵ کیلوگرم)، امیرمحمد یزدانی (۷۰ کیلوگرم)، محمدصادق فیروزپور (۷۴ کیلوگرم)، محمد نخودی و علی سوادگوی (۷۹ کیلوگرم)، کامران قاسمپور و امیرحسین فیروزپور (۹۲ کیلوگرم) و امیررضا معصومی، کشتی‌گیر وزن ۱۲۵ کیلوگرم ایران همراه پژمان درستکار (سرمربی)، مصطفی آقاجانی (مربی) و محمدجواد یزدانی (سرپرست) در آخرین ساعات اداری سه‌شنبه، شورای برون‌مرزی اعلام کرد ممانعتی برای اعزام تیم وجود ندارد و دست‌آخر تیم ملی کشتی آزاد ایران با ترکیبی ناقص برای حضور در جام جهانی راهی امریکا و ایالت آیووا شد.

نکته جالب اینجاست که امریکایی‌ها سال گذشته برای کامران قاسمپور، کشتی‌گیر وزن ۹۲ کیلوگرم ایران و مجید داستان ویزا صادر نکرده بودند، اما این‌بار مشکلی با صدور ویزای قاسمپور نداشتند، ولی همچنان به عدم صدور ویزای محمد مصلایی‌پور به عنوان داور و احسان امینی به عنوان مربی اصرار دارند و شرایط را برای حضور آن‌ها در این کشور مهیا نکرده‌اند!
البته یکی از نفراتی که سال گذشته موفق به دریافت ویزا نشد علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون بود که گفته می‌شد حضور او در یک تورنمنت دوستانه هیچ ضرورتی ندارد. دبیر، اما این‌بار اقدامی برای دریافت ویزا نکرد تا تیم با مشکلی مواجه نشود، ولی باز هم امریکایی‌ها با صدور ویزای هفت نفر از آن‌هایی که فدراسیون کشتی در لیست اعزامی‌های خود به ایالت آیووا گنجانده بود موافقت نکرد! مسئله‌ای که اگرچه می‌تواند تأثیری منفی در روحیه دوبنده‌پوشان اعزامی ایران به جام جهانی کشتی داشته باشد، اما از سوی دیگر می‌تواند انگیزه آن‌ها را روی تشک برای تلافی کارشکنی میزبان بیشتر کند.

اما پیش از اعزام تیم ملی کشتی آزاد به امریکا، رئیس فدراسیون جلسه‌ای با اعضای تیم در خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده برگزار کرد. در این جلسه دوستانه که حکم بدرقه تیم را هم داشت، دبیر به ملی‌پوشان اعزامی تأکید کرد تمام تلاش خود را بکنند تا نماینده‌ای شایسته برای ۸۵ میلیون ایرانی باشند: «تمام تلاش خود را بکنید که نمایندگان شایسته‌ای برای مردم کشورتان باشید. سطح جام جهانی بالاست. منتخب جهان و ژاپن تیم‌های خوبی هستند، ولی شما توان شکست آن‌ها را دارید و باید با تمام وجود روی تشک بجنگید و با برنامه کار کنید تا آن‌ها را شکست دهید. افتخار‌آفرینی شما در مسابقات باعث افزایش روحیه جامعه می‌شود و باید با قدرت در مسیری که هستید پیش بروید تا پرچم پرافتخار ایران عزیزمان را به اهتزاز درآورید. در این راه احتمال رویارویی با امریکا هم وجود دارد. یک رویارویی سخت که باید برای موفقیت در آن سخت تلاش کنید و باعث خوشحالی مردم عزیز کشورمان شوید.»

نظر شما