شناسهٔ خبر: 57545136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش هفته بیست و نهم اوراق بدهی دولتی

رشد معاملات اوراق پس از دوهفته سکوت

اقتصادنیوز: پس از دوهفته صفر در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی سرانجام بانک ها مجاب به خرید اوراق شده و 560 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند. این در حالی بود که بورسی ها هیچ مشارکتی در این هفته نداشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، روند اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه صعودی شده و سکوت دو ماهه بانک ها در این بازار را شکست. در این بازار که دولت به منظور تامین کسری بودجه خود اقدام به فروش اوراق بدهی دولتی می کند تلاش دولت آن است که مشتریان خود یعنی بانک ها و بورسی ها را در این معاملات ترغیب به خرید کند.

در همین راستا با رشد نرخ سود و ارتقای این شاخص در بازار اولیه حجم خرید اوراق توسط بانک ها را بالا برده و در ادامه پس از دو هفته سکوت اوراق بدهی دولتی توانست درآمد خود از این مسیر را رشد دهد.

فروش اوراق بدهی دولتی پس از دوهفته سکوت

پس از آنکه دولت در دو هفته متوالی نتوانسته بود هیچ اوراقی را به مشتریان خود بفروشد در هفته منتهی به نیمه آذرماه 554 میلیارد تومان  اوراق به مشتریان خود فروخت.

بررسی ها نشان می دهد تمام سهم خرید اوراق در این هفته را بانک ها داشته و خرید بورسی ها در این بازار برابر با صفر بوده است.

یکی از مهم ترین دلایل رشد خرید اوراق در این بازار ارتقای نرخ سود اوراق عرضه شده در بازار بوده است.

سطح بی سابقه نرخ سوداوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته بیست و نهم اوراق بدهی دولتی دو دسته اوراق به مشتریان عرضه شد. اراد 120 با نرخ سود 22.95 درصد و اراد 121 با نرخ سود 22.49 درصد.

بررسی ها نشان می دهد این سهم از نرخ سود دراین بازار بی سابقه بوده که کارشناسان دلیل این اتفاق را انعطاف وزارت اقتصادو  دارایی در خصوص فروش اوراق بدهی می دانند.

اوراق بدهی دولتی

 

 

 

نظر شما