شناسهٔ خبر: 57544993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار ایلام:

در تولید علم به ثروت عملکرد کندی داشته‌ایم / اختصاص ۱۱ میلیارد به تکمیل زیرساخت‌های پارک ایلام

محمدجواد داودی نصر

استاندار ایلام گفت: عملکرد ما تولید علم به فناوری جای تأمل دارد چرا که از نظر علم رتبه ۱۵ و از نظر فناوری رتبه ۵۳ را داریم.

صاحب‌خبر -

دکتر "حسن بهرام نیا"  در نشست تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام در سال ۱۴۰۱ ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: تولید علم به فناوری جای تأمل دارد. ما از نظر علم رتبه ۱۵ و از نظر فناوری رتبه ۵۳ را داریم.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه نتوانسته‌ایم علم را به ثروت تبدیل کنیم، گفت: بسیاری از پژوهش‌ها و تحقیقات خاک می‌خورند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری عنایت ویژه‌ای به نخبگان و فناوران دارند و دولت نیز اعتبارت خوبی در  قالب پارک علم و فناوری  برای این قشر توانمند در نظر گرفته است.
بهرام‌نیا تصریح کرد: با توجه به اهمیت بالای حوزه پژوهش و تولید دانش بنیان، ۱۱ میلیارد تومان نیز جهت تکمیل زیرساخت‌های پارک علم و فناوری در استان اختصاص یافته است. 
استاندار ایلام افزود: انگیزه بالای پژوهشگران و فناوران، حمایت دولت با پرداخت تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌ها می تواند استان را در مسیر توسعه قرار دهد. 
وی با بیان اینکه پژوهش و فناوری مبنای کار پژوهشگران استان باشد، گفت:خروجی تولید علم به محصول، ایجاد ثروت و ارز آوری برای کشور است. 
استاندار ایلام تصریح کرد: باید فناور محور فکر کنیم. پژوهش و فناوری پیشران تولید و اشتغال است. کارهای خوبی در سطح استان انجام گرفته است. هر چند کم است.
بهرام نیا همچنین در خصوص اولویت های پژوهشی استان، گفت: ۱۲ اولویت پژوهشی در استان مشخص شده است و در شورای برنامه ریزی  با اعتبار یک میلیارد و ۱۹ میلیون تومان تصویب شده است.

فاصله بین تولید علم و فناوری زیاد است
دکتر "طاهر علی‌محمدی" ، رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: نیاز است فاصله بین تولید علم و فناوری کمتر شود. مسیر تولید ما باید با تغییراتی همراه باشد.
رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه در ماهیت علم و فناوری تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: باید بتوانیم دانش را جهانی کنیم‌. در علم بحث مالکیت شخصی وجود ندارد، اما در فناوری کاملا برعکس است. بنابراین ما زمانی می‌توانیم به استقلال برسیم که به تولید فناوری و تولید ثروت دست پیدا کنیم.
علی‌محمدی ادامه داد: علم مفید اقتدار آفرین است. علم مفید نیز به اقتدار می‌انجامد. به دنبال همه‌ی این‌ها مالکیت به دست می‌آید.
وی با اشاره به اینکه ارزش علم به انتشار آن است، تصریح کرد: شاخص فناوری ثبت اختراع است. مالکیت معنوی در علم مطرح نیست. این موضوع دلایل متعددی دارد.
علی‌محمدی ادامه داد: باید تلاش ما این باشد پیکان تولید علم را به سمت فناوری ببریم. ما باید بتوانیم به تولید فعالیت رقابت ناپذیر هم برسیم. این بسیار مهم است. پژوهش باید نیاز محور باشد. امیدواریم با این اتفاقات شاهد پیشرفت کشورمان باشیم.
در پایان این نشست از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان ایلام در سال ۱۴۰۱ تقدیر شد.

انتهای پیام 

نظر شما