شناسهٔ خبر: 57544696 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تقدیر از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ استان کرمانشاه

طی مراسمی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ استان کرمانشاه تقدیر شد.

صاحب‌خبر -

کیوان کاشفی رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان کرمانشاه، امروز (۱۶ آذر) به مناسبت بیست و دومین جشنواره ملی چاپ و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان این صنعت در استان کرمانشاه، با اشاره به مشکلات متعدد صنعت چاپ، گفت : تا پیش از انقلاب اسلامی بعد نظارتی روی صنعت چاپ از سایر ابعاد آن مانند بعد توسعه‌ای قوی‌تر بود و دلیل آن هم این بود که به چاپخانه‌ها به عنوان کانونی که می‌تواند بحران ایجاد کند، نگاه می‌شد.

وی ادامه داد: تنها صنعتی که در آن زمان از بدنه صنعت کشور جدا شده و به زیر مجموعه وزارت اطلاعات و جهانگردی رفته بود، صنعت چاپ بود تا نظارت بیشتری روی آن صورت گیرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران کرمانشاه با بیان اینکه این نوع نگاه تا چندین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه داشت، افزود: به نظر می‌رسد سیر تکنولوژی و پیشرفت بود که از روی این تفکر عبور کرد.

وی به تحولات ایجاد شده در حوزه صنعت چاپ به دلیل پیشرفت تکنولوژی اشاره کرد و ادامه داد: این مسئله سبب شد تا صنعت چاپ ساختار و شرایط متفاوت‌تری پیدا کند، با این وجود طی این مدت عمده چاپخانه‌ها بویژه آن‌هایی که در حوزه تبلیغات، چاپ و نشر فعالیت می‌کنند با مشکلات متعددی روبرو بوده اند.

کاشفی از گرانی مواد اولیه به عنوان یکی از این مشکلات نام برد و اضافه کرد: گرانی مواد اولیه باعث می‌شود تا مشکلات نقدینگی برای چاپخانه داران بوجود آید و از آن سو میزان سفارشات و تقاضا‌های آن هم کم می‌شود، بنابراین مجموعه این عوامل سبب شده تا طی چهار، پنج سال گذشته صنعت چاپ به عنوان یکی از صنایع در خطر شناسایی شود که باید برای آن تدبیری در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته برنامه ریزی دقیقی برای این صنعت از سوی متولیان امر انجام نگرفته، افزود: حتی این صنعت تشکل ملی هم ندارد تا در سطح ملی پیگیر مشکلاتش باشد، هرچند که طی یکسال گذشته تلاش‌هایی را برای این کار انجام دادیم و تا مراحلی هم پیش رفتیم، اما به مشکلاتی برخوردیم و هنوز به نتیجه نرسیده است .

نظر شما