شناسهٔ خبر: 57544305 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

بگونیا خالدار؛ گیاهی شبیه بال فرشته

برگ‌های بگونیا خالدار درشت و به رنگ سبز تیره هستند. نقاط نقره‌ای روی برگ‌ها و رنگ قرمز زیر برگ‌ها زیبایی خاصی به این گیاه بخشیده است. یکی دیگر از بخش‌های زیبای این گیاه، گل‌های صورتی آن است. به دلیل شباهت فرم برگ‌های این گیاه به بال، آن را بگونیای بال فرشته‌ای هم می‌نامند.

صاحب‌خبر -

بگونیای خالدار بومی آمریکای جنوبی است که به‌دلیل زیبایی، تنوع فراوان و تکثیر راحت طرفداران بسیاری دارد. در این مطلب با نحوه نگهداری و تکثیر بگونیای خالدار آشنا می‌شوید.

به گزارش شفاف ، بگونیا از آن دسته گل‌هایی است که طرفداران بسیاری دارد. به‌عنوان نمونه بگونیای خالدار یکی از انواع خانواده این گیاه است که بومی آمریکای جنوبی است و در هندوستان هم یافت می‌شود.

رشد طولی گیاه بگونیای خالدار بسیار سریع است به‌طوری که حتی تا یک متر هم می‌رسد برای همین نیاز به هرس کردن دارد.

برگ‌های بگونیا خالدار درشت و به رنگ سبز تیره هستند. نقاط نقره‌ای روی برگ‌ها و رنگ قرمز زیر برگ‌ها زیبایی خاصی به این گیاه بخشیده است. یکی دیگر از بخش‌های زیبای این گیاه، گل‌های صورتی آن است. به دلیل شباهت فرم برگ‌های این گیاه به بال، آن را بگونیای بال فرشته‌ای هم می‌نامند.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب بگونیای خالدار تکثیر راحت آن است. زیرا شما می‌توانید حتی با یک برگ ساده هم آن را تکثیر کنید.

نگهداری این گیاه مقاوم هم چندان سخت نیست. زیرا با فراهم کردن نور غیرمستقیم و نسبتا زیاد، آبیاری منظم، و کوددهی در فصل بهار و تابستان می‌توانید یک گلدان همیشه سرحال داشته باشید.

نور | علت سوختن نوک برگ بگونیا خالدار چیست؟

نور مناسب بگونیای خالدار نور غیرمستقیم است. اگر گیاهتان را پشت پنجره جنوبی که با پرده پوشش داده شده یا شیشه مات قرار دهید بسیار مناسب است، نور مستقیم و زیاد باعث سوختگی برگ‌های بگونیا خواهد شد.

دما

دمای مناسب یرای گیاه بگونیا در دمای اتاق ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. اگر گرمای محیط بیشتر باشد به آبیاری بیشتری هم نیاز دارد.

آبیاری بگونیای خالدار | بهترین زمان برای آبیاری

بگونیای خالدار یا بال فرشته‌ای نیاز به آبیاری زیادی ندارد. بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده باشد. بهتر است در آبیاری از آب بدون املاح استفاده کنید.

برای این کار آب را به مدت ۲۴ ساعت در محیط اتاق قرار دهید تا هم دمای محیط و املاح موجود در آن ته نشین شود. یکی از نشانه‌های آبیاری زیاد زرد شدن برگ‌هاست.

خاک

این گیاه خاک سبک با زهکشی بالا را دوست دارد. ترکیب خاک برگ با پرلیت یا کوکوپیت برای بگونیای خالدار مناسب است. همچننی باید زهکشی خاک مناسب باشد تا موجب پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

بگونیا خالدار

رطوبت

بگونیا جزو گیاهان رطوبت دوست هست. بهتر است برای تامین رطوبت آن از روش ساخت جزیره برای گلدان استفاده کنید. برای این کار یک سینی یا زیر گلدانی مناسب انتخاب کنید و درون آن چند تکه سنگ قرار دهید.

گلدان را روی سنگ بگذارید و سپس درون سینی را پر از آب کنید. انتهای گلدان نباید با آب تماس مستقیم پیدا کند. با تبخیر آب درون سینی یا زیر گلدانی، محیط اطراف گیاه مرطوب می‌شود.

غبارپاشی

استفاده از روش غبارپاشی برای افزایش رطوبت بگونیا مناسب نیست و بهتر است انجام نشود. اگر برگ‌های گیاه را به شکل مداوم با غبارپاشی خیس کنید دچار بیماری قارچی می‌شوند. غبارپاشی گیاه در مقابل نور خورشید باعث صدمه دیدن برگ‌ها و سوختن آن‌ها هم می‌شود.

کوددهی

اگر دلتان می‌خواهد بگونیای خالدار گل دهد حتما در فصل بهار و تابستان هر دوهفته یک‌بار به آن کود دهید تا رشد بهتر و گلدهی داشته باشد.

بهترین زمان برای تعویض گلدان بگونیای خالدار

بهترین زمان برای تعویض گلدان بگونیای خالدار زمانی است که ریشه‌های گیاه از زیر گلدان خارج شده باشند. اگر گلدان شما کوچک باشد باعث کوچک شدن برگ‌ها خواهد شد. بهتر است گلدان بگونیا را در فصل بهار تعویض کنید. هر سال یا هر ۲ سال یک بار گلدان بگونیا را با گلدانی که یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد عوض کنید.

نحوه تکثیر بگونیای خالدار

یک ساقه جوان و سالم را انتخاب کنید و با استفاده از قیچی یا چاقوی تیز که استریل شده برش بزنید. سپس برگ‌های اضافی را از قلمه جدا کنید. قلمه را به مدت یک روز در محلی با نور کم قرار دهید تا محل برش ببندد، سپس قلمه‌ها را به خاک منتقل کنید و یا در آب قرار دهید تا ریشه بزنند و سپس به گلدان منتقل کنید.

همچنین بگونیای خالدار را می‌توان از طریق برگ هم قلمه زد. برای این کار برگ‌های اضافی را از روی ساقه جدا کنید و در آب قرار دهید تا بعد از حدود یک ماه ریشه بزند.

دوره گلدهی

اگر بگونیای خالدار را در شرایط مناسبی نگهداری کنید، در فصل تابستان و پاییز گل‌های زیبایی می‌دهد. گلدهی این گیاه از اواخر بهار شروع می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد. گل‌ها روی بخش بالایی ساقه و بر روی یک شاخه تشکیل می‌شوند و فرمی خوشه‌ای دارند.

 

منبع: فرارو

نظر شما