شناسهٔ خبر: 57544295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

متن و حواشی «روز دانشجو» در دانشگاه شهید بهشتی؛

نماینده تحکیم: مدعی دفاع از حقوق زن به خواهران ما توهین می‌کنند/ نماینده جامعه: بدخواهان انقلاب ابدا توان ایجاد موج را ندارند

زاکانی با تاکید بر اینکه حضور دانشجویان تحولی عظیمی رخ داد گفت: در گذر زمان متوجه شدیم قد و قواره جنبش دانشجویی مانند سابق نیست، اما دانشجویان رسالت بزرگ بازگشت به خویشتن را برعهده دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم گرامیداشت "روز دانشجو" در دانشگاه شهید بهشتی با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در این برنامه  به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود در مورد مسائل مختلف کشور پرداختند. از این رو در ادامه مشروحی از این مطالبات را می خوانید:

مدعی دفاع از حقوق زن هستند اما به خواهران و مادران ما توهین میکنند

فاطمه سادات مرتضوی، عضو انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت در مراسم روز دانشجو گفت: سلام بر شهدای امنیت که از جانشان گذشتند تا امنیت باشد و وای بر عده‌ای که از این امنیت برای نا امن کردن شرایط برای هموطنانشان استفاده میکنند و فرصت را به وحوشی، چون داعش و گروهک‌های تروریستی برای انجام عملیات در این خاک میدهند.

به نام آزادی و زن و آبادی دیکتاتوری‌ترین اقدامات را علیه آزادی و زن و آبادی میهن انجام دادند. آری، ما نیز به ابعاد مختلفی در جمهوری اسلامی نقد داریم، نقد‌هایی عمیق‌تر از شعار‌های سطحی عده‌ای که فتح الفتوحشان اختلاط موقت سلف است. برای چگونگی حضور و تاثیر زن در تصمیمات کشور حرف داریم و نه برای دیده شدن زن به مثابه کالا.

تمام کسانی هم که نقد واعتراض دارند را مثل برادران و خواهران خود میدانیم و در کنارشان برای رفع عیب‌ها هستیم، اما مطالبه‌ای که با فحاشی و توهین به مقدسات همراه باشد به کدامین آرمان منجر خواهد شد؟ زندگی یا آزادی؟ مدعی دفاع از حقوق زن هستند و به خواهران و مادران ما توهین میکنند. آری؛ همه مان از اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه و عملکرد بعضی مسولین ناشایست به تنگ آمده و معترضیم؛ اما یک آرمان هرچقدر هم که والا باشد اگر راه مطالبه اش به درستی طی نشود، چیزی به ارمغان نخواهد آورد چه رسد به اینکه آرمان عده‌ای به مباحث جنسی ختم میشود و مخالفان خودشان را با رکیک‌ترین الفاظ و اعمال جنسی خطاب قرار میدهند.

مگر نه اینکه اعتراضات با هدف آزادی بیان و رفتار شکل گرفته است؟ مگر نه اینکه هر کس حق دارد نظر و تصمیم خود را برای خود به اجرا بگذارد؟! پس چگونه است؟ دانشجویی که صرفا حضور در کلاس را ترجیح داده از گروه‌های درسی حذف میشود؟ حتی حرمت جایگاه معلمی و استادی را نگه نداشته و به اساتید توهین میکنند در این حال چیزی جز ملعبه بودن این شعار به ذهن آدم خطور نمیکند.

چه کسی دغدغه مشکلات کشور و مردم را دارد؟ آنان که در طول بیش از دو ماه بین شعارهایشان حتی شعار اقتصادی هم نمیبینی یا آنان که به وقت در مناطق محروم جهاد میکنند تا غبار غمی از روی مستضعفین بردارند و به وقت دیگر با مطالبه خود مسئولی را پاسخگو میکند بدون آنکه امنیت نوامیس خود و دیگران را به در خطر بندازد.

 ما دانشجویان معتقد منتقد اعلام میکنیم تا پای جان پشت اصل نظام جمهوری اسلامی هستیم و از مسئولان خواهانیم بر تداوم در فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و توسعه فناوری پافشاری نموده و با صدور دستورات لازم با کسانی که حرمت دانشگاه را حفظ نکرده، مغرضانه دنبال به حاشیه کشاندن دانشگاه، دانشجو و اساتید هستند قاطعانه عمل کنید؛ که هر کس قانون شکنی کند مجرم است خواه دانشجو، خواه هیدت علمی، خواه استاد و خواه کارمند و مسئول سایر بخش‌های دانشگاه.

برادران و خواهران؛ بیایید تا در کنار هم برای حل مشکلات کشورمان کمک کنیم که تا بوده و تاریخ گواه است از خارج این مرز‌ها بوی دلسوزی برای ایران و ایرانی بلند نشده و این ربطی به ایدئولوژی ندارد. ما برای ایران قوی باید کنار هم بمانیم.

شهرداری تهران پاداش کشیدن کنار در انتخابات بود؟

قاسمی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در مراسم روز دانشجو گفت: حقیقت مطلب آن است که بگوییم حوادث روز‌های اخیر، وقایع تاریخی را برای ما ملموس‌تر کرده است؛ ما کودتاندیده‌هایی که سال ۱۳۳۲ نبودیم تا دست‌درازی اجانب و در راس‌شان آمریکا را بر وطن مقدس‌مان ببینیم، امروز بی‌وطن‌هایی را می‌بینیم که همه‌ی فکر و ذکرشان، آمریکا و اذنابش است. ما روضه‌هایی دیدیم به وسعت یک کربلا؛ کربلای ایران. برای آرمان‌هایمان، آرمان‌ها دادیم و به پای اهداف آقا روح‌الله، سید روح‌الله‌ها به مسلخ عشق فرستادیم. دانشجویانی دیدیم که از منابع همین نظام و کشور و مردم مصرف کرده و به جای خدمت به مملکت خود، قصد داشتند تا تیشه به ریشه‌اش بزنند. ما روز‌های عجیبی دیدیم.

با وجود اهداف بلندی که امام عزیز، قدّس سره به ما آموخت، به دلایل داخلی و خارجی گرفتار مشکلات زیادی بوده و هستیم؛ از مشکلات اقتصادی و معیشتی ریز و درشتی که گریبان ملت مظلوم‌مان را گرفته، تا گرانی بی‌سر و سامان مسکن و خودرو، و نوسان همیشگی دلار و ارز، و بالارفتن هزینه‌های زندگی و تحصیل. امید داشتیم با آمدن دولت جدید، بتوانیم راحت‌تر زبان به مطالبه بگشاییم، که اغتشاشگران و فرصت‌طلبانی از گرد راه رسیدند و مسیر اعتراض را به انحراف بردند. ما معتقدیم توجیه، حماقت است؛ تضعیف، جنایت است، و تکمیل، رسالت است. این چکیده‌ی اعتقاد ما به اصل راسخ انقلاب و جمهوری مقدس اسلامی است.

از شهردار تهران که اکنون از کارگزاران این نظام می‌باشید، درخواست داریم شفاف و واضح توضیح بفرمایید که چطور شد که شما، که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودید و تا واپسین روز‌های قبل از انتخابات هم مصرانه به رئیس جمهور شدن، چشم داشتید؛ یک مرتبه بعد از انتخابات چرخش عقیده دادید و شهردار تهران شدید؟ آیا این مسئله چیزی جز پاداش کنار کشیدن برای آقای رئیسی بوده است؟

در آخر لازم است تکرار کنیم که ما دانشجویان انقلابی این مرز و بوم و دانشگاه شهید مظلوم، بهشتیِ عزیز، ذره‌ای از آرمان‌های پیر و مرادمان حضرت امام روح‌الله عقب نخواهیم نشست؛ اما منتظر می‌مانیم تا ببینیم مسئولین در راس امر توفیق حراست از این آرمان‌ها و عمل به منویات امامین انقلاب را خواهند داشت یا خیر.

بدخواهان انقلاب ابدا توان ایجاد موج را ندارند

خادم پیر، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مراسم روز دانشجو گفت: سخنانی که خواهید شنید از این جهت ایراد می‌شود که روز دانشجو یکی از مهم‌ترین وقایع ملی محسوب میشود و تریبون آن برای دانشجویان از اهمیت والایی برخوردار است؛ چرا که میدانیم صدای دانشجو دست کم در این روز شنیده خواهد شد، اما عمل به آن الله اعلم.

وقایع اخیر علی رغم طعم تلخی که برای همیشه در خاطرمان باقی گذاشته، می‌تواند لطفی الهی برای جمهوری اسلامی به شمار رود؛ یک تلنگر و تذکر که همگان بالاخص حاکمیت را متوجه نواقص و اشتباهاتش کند و پیشران اصلاح وضع موجود قرار گیرد؛ البته به شرط عبرت آموزی.

یک مسئله مادامی که حل نشود ممکن است تمام شود، اما باری دیگر به شکلی رادیکال‌تر ظاهر می‌شود؛ همچنان که بحران این، روز‌ها جلوه‌ای از تمامی مسائل حل نشده کشور است که پیشتر در دی ۹۶ و آبان ۹۸ ظهور و بروز پیدا کرده بودند فردای این رخداد‌ها مهم آن است که دوباره همه چیز برایمان عادی نشود، بلکه بیندیشیم که چرا به اینجا رسیدیم و چگونه باید از آن خارج شویم؟ معضل، دوباره زمانی شروع می‌شود که شما به خواب رفته باشید حال آنکه جامعه دیگر ظرفیت بحرانی این چنینی را ندارد.

بیراه نیست اگر بگوییم امروز بزرگترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی خود جمهوری اسلامی است. صغیر و کبیر بدخواهان نظام و انقلاب همچون مگسی هستند که ابدا توان ایجاد موج را ندارند، اما نباید فراموش کرد که در موج سواری ماهرند.

جامعه ما سال هاست که به جامعه‌ای بی صدا تبدیل شده، جامعه صدا‌های محذوف و این امری تکرار شده در تمام بحران‌های اخیر است. آقایان؛ اگر می‌بینید تمامی تحلیل‌های خودتان و مشاوران و اندیشکده‌های بودجه بگیر دور و برتان راجع به بحران‌ها غلط از آب در می‌آید به این خاطر است که این جامعه زنانش، نسل جدیدش و مرزنشین هایش وشاورزان، کارگران و حاشیه نشینانش مجهول هستند مادامی که ایشان صدایی نداشته باشند ما چگونه می‌خواهیم آنان را بشناسیم؟

در پایان لازم میدانیم که اعلام کنیم ما اعضای جامعه اسلامی، دانشجویان به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی کشور خود را نسبت به اینده انقلاب اسلامی امیدوار میدانیم و از همین روست که برای اصلاح و پیشرفت آن از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنیم. هرانچه گفته شد، یقینا از سر نگرانی برای آرمان‌های انقلابیست که عزیز‌ترین جان‌ها همچون ۲۰۰ هزار شهید در دفاع مقدس، مدافعین مظلوم حرم و امنیت، سلیمانی‌ها و شهریاری‌ها فدایش شده اند و تا ابد به عنوان افتخارمستضعفین عالم بر تارک تاریخ می‌درخشد.

قد و قواره جنبش دانشجویی مانند سابق نیست

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود در جمع این دانشجویان گفت: از حدود ۳۳ سال پیش که بنده به عنوان دانشجو در دانشگاه وارد شدم تمام توجه خود را بر تراز دانشجویی قرار دادم. روز گذشته در دانشگاه شریف اعلام کردم که تراز کنونی با تراز گذشته فاصله بسیاری دارد و تراز دانشجویان انقلاب در سطح جهانی بود.

وی افزود: چهار سال پس از کودتای ننگین، آمریکایی‌ها با دنبال دریافت مدال افتخار در دانشگاه تهران بودند، اما خروش دانشجویان بر استبداد خارجی و داخلی بود.سال ۵۸ وقتی دانشجویان وارد لانه جاسوسی شدند انقلاب دومی را رقم زدند و انقلاب دوم مقابله با پلشتی‌های استکبار در لانه جاسوسی و قلب تهران بود.

وی با تاکید بر اینکه حضور دانشجویان تحولی عظیمی رخ داد گفت:، اما در گذر زمان متوجه شدیم قد و قواره جنبش دانشجویی مانند سابق نیست، اما دانشجویان رسالت بزرگ بازگشت به خویشتن را برعهده دارند.

شهردار تهران گفت: من به عنوان یک فرد می‌خواهم بروم دانشگاه شریف، اما از روز قبلش مرا تهدید کردند و این به معنای بروز یک دیکتاتوری نوین و گروه فشار برای ربودن داشته‌های اکثریت است.

زاکانی با بیان اینکه در لحظه‌ای زندگی می‌کنیم که آمریکایی‌ها دیگر شرم بر گفتن توطئه ندارند گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دست‌های خون‌آشام داعش در عربستان کاملاً مشهود است، اما عده‌ای می‌خواهند تحت عنوان گروه فشار مغازه‌ها را ببندد.

وی ادامه داد: یک مغازه دار کردستانی یک شکلات به رئیس جمهور تعارف می‌کند، اما کاری می‌کنند که او توبه کند و این به معنای فشار و ظلم و دیکتاتور است.

شهردار تهران گفت‌: روز گذشته گفتگوی صمیمی و محبت آمیزی با دانشجویان داشتم. تراز کنونی شایسته دانشجویان نیست و باید بالا برود، اما دانشجو حق اعتراض دارد و کسی حق ندارد دانشجو را از کلاس بیرون بی‌اندازد و کسی حق زدن دانشجو را ندارد. جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید:

زاکانی در ادامه این جلسه دانشجویی گفت: پشتیبان این آشوب‌ها کسانی هستند که امروز در عربستان می‌خواهند کودک زیر ۱۰ سال را سر بزنند.

شهردار تهران با اشاره به سفر رئیس جمهور به کردستان گفت: به‌خاطر یک شکلات دادن به رئیس‌جمهور به او حمله می‌کنند! این یعنی دیکتاتوری اقلیت.

علیرضا زاکانی خطاب به برهم‌زنندگان جلسه روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: اینها کسانی هستند که تمام هنرشان سطل آشغال آتش زدن هست.

نظر شما