شناسهٔ خبر: 57543858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:

استان کرمان صادر کننده ارزش افزوده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، گفت: استان ما صادرکننده ارزش افزوده است، زیرا اقلام صادراتی ما به طور عمده به صورت خام صادر می شود و سرمایه گذاری در فرآوری محصولات خام هنوز انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید مهدی طبیب زاده، در نشست مدیران واحدهای تابعه امور اقتصادی و دارایی استان با فعالان اقتصادی استان کرمان، گفت: استان ما صادر کننده ارزش افزوده است، زیرا اقلام صادراتی ما به طور عمده به صورت خام صادر می شود و سرمایه گذاری در فرآوری محصولات خام هنوز انجام نشده است.

وی افزود: سال هاست که تعداد صادر کننده، بازارها و نوع کالا و محصول صادراتی کرمان مشابه و یکسان بوده و کمتر به فکر ایجاد ارزش افزوده بیشتر بوده ایم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، با اشاره به اینکه گمرک بسیار می تواند به توسعه صادرات استان کمک کند، اظهار کرد: به بیمه های تجاری در استان چندان توجهی نمی شود، در حالی که نقش مهمی در آرامش، امنیت و اشتغال استان دارند و می توان با اصلاح برخی قوانین و مقررات بیمه های تجاری را بهتر اجرا کرد.

طبیب زاده، ابراز کرد: همچنین استان کرمان سهم ۷ تا ۹ درصدی در بورس و فرابورس دارد، اما نتوانسته ایم از این فرصت ها استفاده کنیم که اتاق کرمان در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی برای تامین مالی از بازارهای سرمایه آمادگی خود را اعلام می کند.

وی با اشاره به اینکه سود سهام شرکت های بزرگ از استان خارج و بین سهامداران توزیع می شود، خاطرنشان کرد: مجموع سود شرکت های بزرگ، حقوق دولتی و ... باعث می شود که سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از استان خارج شود.

رئیس اتاق کرمان در ادامه رویکرد جدید اداره کل اقتصادی و دارایی استان را پیگیر و دغدغه مند نسبت به رفع مسائل اقتصادی عنوان و اذعان کرد: این رویکرد با دیدگاه عالمانه و تخصصی تاثیرگذار خواهد بود.

سامانه ای برای ارزیابی رضایت از عملکرد ذیحسابان وجود ندارد

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه اتاق متولی پایش محیط کسب و کار است، گفت: محیط کسب و کار باید قابل پیش بینی باشد و بتوان برای آن برنامه ریزی کرد، اما متاسفانه در شرایطی هستیم که نمی توانیم برای روز بعد نیز برنامه ریزی کنیم، به طوری که به عنوان مثال نرخ ارز از شهریور ماه سال جاری تاکنون تغییر ۲۰ درصدی داشته است.

عباس جبالبارزی افزود: در این شرایط آیا بانک ها سقف تسهیلات سرمایه در گردش را ۲۰ درصد افزایش می دهند و یا در قراردادهای ریالی این تغییرات را اعمال می کنند؟ که قطعا پاسخ خیر است.

وی ادامه داد: ذیحسابان موظف هستند که پول محاسبه شده را در زمان خود پرداخت کنند، در حالی که این مسئله رعایت نمی شود و متاسفانه در سازمان هایی که ذیحسابان فعالیت دارند، هیچ سامانه ارزیابی برای سنجش میزان رضایت مراجعه کنندگان وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به اینکه به نظر می رسد ۹۰ درصد پرونده های مالیاتی رسیدگی می شوند در حالی که باید تعدادی پرونده به صورت رندومی رسیدگی شود، تصریح کرد: همچنین ضمانتنامه های بانکی برای ترخیص کالا از گمرک نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود، که این مسئله به معنای حمایت از تولید نیست.

جبالبارزی بیان کرد: ثبت زمان بر و دردسرساز الکترونیکی شرکت ها، ثبت اطلاعات فعالان اقتصادی در سامانه توسعه تجارت علاوه بر سامانه های گذشته، قطع برق و گاز واحدهای تولیدی در تابستان و زمستان و عدم تمدید تسهیلات در گردش بنگاه های تولیدی توسط بانک ها، بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان است.

نظر شما