شناسهٔ خبر: 57543302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

به‌هم‌ریختگی تمام‌عیار در تل‌آویو / جنگ قدرت بین سیاسیون، سردرگمی بین نظامیان

صاحب‌خبر -



سرويس خارجي-
اختلافات سياسي ميان سياسيون تل آويو كار را به آنجا رسانده كه ارتش اين رژيم گوشت قرباني ميان آنها
شده و اكنون بر سر تقسيم قدرت ارتش رژيم صهيونيستي در تل آويو جنگی تمام عیار به راه افتاده است.
تل آويو اين روزها حساس ترين روزهاي خود را سپري می‌كند. در شرايطي كه قرار است تا كمتر از يك هفته ديگر، كابينه نتانياهو به صورت رسمي كار خود را در تل آويو آغاز كند، اختلاف نظرها در ر‍ژيم صهيونيستي به قدري بالا گرفته كه مشخص است بارديگر كشتي سياست در تل آويو به گل خواهد نشست. با وجود آن كه رژيم صهيونيستي خود را جامعه‌اي تك قومي برمبناي اعتقادات مذهبي نشان مي دهد، اما حقيقت ماجرا آن است كه اين رژيم ميان گرايش‌هاي مختلف سياسي و عقيدتي به شدت تقسيم شده و چهره امروز اين رژيم به جامعه‌اي موزائيكي با شكاف‌هاي عميق شبيه است. جامعه‌اي كه در آن نقاط اشتراك ميان بخش‌هاي مختلف وجود ندارد و هر بخش بدنبال سهم خواهي خود از قدرت است. همين سهم خواهي‌ها نيز باعث شده تا عمر كابينه‌ها در تل آويو از 4 سال قبل تا كنون هيچ‌گاه به بيشتر از يك‌سال نرسد و در همه اين چهار سال، همه كابينه‌هاي تل آويو قبل از يك سالگي سقوط كنند. حتي اختلافات داخلي در تل آويو باعث شده تا شكل گيري كابينه تا كمتر از يك هفته ديگر هم در ابهام باشد و شايد بارديگر نتانياهو نتواند كابينه سياسي خود را تشكيل دهد.
چشم انتظار شكست نتانياهو
با اين حال بسياري از رقباي نتانياهو در كمين فرصت نشسته‌اند تا شكست او را براي تشكيل كابينه ببينند. «گیدئون صعر»، رهبر حزب امید جدید و متحد گانتز و مخالف نتانياهو از هرتزوگ، رئیس‌رژيم صهيونيستي خواست تا با درخواست نتانیاهو به منظور تمدید مهلت تشکیل کابینه موافقت نکند و این فرصت را از وی سلب نماید تا كابينه نتانياهو تشكيل نشود.
چهره‌هاي تندرو و افراطي كه در كابينه نتانياهو حضور دارند، هركدام بدنبال سهم بيشتري از قدرت هستند و نوعي آشفتگي به چشم مي خورد. به عنوان نمونه «تصلائل اصموطریچ»، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی با ارسال پیامی به نتانياهو گفته است از وزرات دفاع چشم پوشی مي کند و به وزارت دارايي قانع است، اما اختيارات نيروهاي نظامي هم به وزارت دارايي انتقال يابد. اصموطریچ مي خواهد كه كنترل فرماندهان ارشد ارتش رژيم صهيونيستي را در دست داشته باشد و به نظر مي رسد كه نتانياهو هم در برابر اين درخواست عجيب براي كنترل فرماندهان نظامي از وزارت دارايي موافقت كرده، اما مشكل آنجاست كه خود ارتش چنين تغيير غيرطبيعي را نمي‌پذيرند. شب گذشته نيز «آویو کخاوی»، رئیس‌ستاد کل ارتش رژيم اسرائیل علیه توافق پشت پرده نتانیاهو و اصموطریچ به منظور واگذاری اختیار تعیین افسران عالی رتبه ارتش اسرائیل به اصموطریچ اظهارنظر كرد و گفت كنترل نظاميان از وزارت دارايي غيرممكن است.کاریکاتور صبح سه شنبه «معاریو» نيز به خطر چندپاره شدن ارتش اسرائیل و تضعیف آن در دوره کابینه جدید نتانیاهو اشاره دارد و در آن فردي نظامي نشان داده شده كه ميان نتانياهو و اصموطریچ تقسيم شده است.
لاپید: نتانیاهو ارتش را به حردالیم فروخت
عملكرد نتانياهو و همراهي او با تندروها با مخالفت‌هاي بسياري در تل آويو رو‌به‌رو شده و «يائير لاپيد» به عنوان نخست‌وزیر فعلي و موقت رژیم صهیونیستی در انتقاد تندی از توافق ائتلافی میان نتانیاهو و حزب صهیونیسم دینی، نتانیاهو را به فروش ارتش به حردالیم متهم کرد. یائیر لاپید در توئیتی نوشت: «طبق توافق بین لیکود و صهیونیسم دینی، تصلائل اصموطریچ به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات در مناطق فلسطینی، رئیس‌اداره مدنی و ژنرالی در ارتش اسرائیل انتخاب خواهد شد که تا به امروز توسط رئیس‌ستاد کل ارتش انتخاب می‌شد. در واقع نتانیاهو ارتش اسرائیل را به حردالیم فروخت.» حردالیم اصطلاح عبری و ترکیبی از واژه حریدی (یهودیان ارتدوکس) و صهیونیسم ملی است و اشاره به چهره‌هاي تندرو و افراطي در كابينه نتانياهو دارد. از سوي ديگر، «یپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی انتقادات شدیدی علیه کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مکلف این رژیم مطرح و درباره سرنوشت صهیونیستها به شدت ابراز نگرانی کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دادن اختیارات کرانه باختری به سران شهرک نشین افراطی و هرج و مرج طلب به معنای الحاق عملی کرانه باختری (به سایر اراضی اشغالی فلسطین) است که باعث شعله‌ور کردن میدان درگیری خواهد شد.» وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در حمله به ائتلاف راست افراطی و تندروی دینی به سرکردگی نتانیاهو افزود: «در حرکت به سمت دولتی غیریهودی و غیر دموکراتیک و برای حتی اینکه این مسئله را درک نکنیم، دادگاه عالی را نابود خواهند کرد و به کودکانمان یاد خواهند داد که دولت بدون برابری، مسئله خوبی است.»
پرونده جنايت تل آويو روي ميز
همچنين در ادامه بررسي جنايات رژيم صهيونيستي، خبرگزاري الجزیره پرونده شهادت شیرین ابوعاقله را به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع می‌دهد. شبکه الجزیره روز سه شنبه اعلام کرد که درصدد ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار شهید فلسطینی ـ آمریکایی این شبکه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی را به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه ارجاع خواهد داد. ابوعاقله 6 ماه پیش در جریان پوشش خبری درگیری‌های اردوگاه جنین به ضرب گلوله مستقیم نظامیان اشغالگر اسرائیلی به شهادت رسید.
ادامه حادثه‌هاي زنجيره اي در مناطق اشغالي
در ادامه روي دادن حوادث زنجيره اي در فلسطين اشغالي، برخی منابع خبری روز سه شنبه از وقوع آتش سوزی در یک کارخانه پتروشیمی در مجتمع پالایشگاهی شهر حیفا در فلسطین اشغالی خبر دادند. به گزارش سایت صهیونیستی وازکام،
آتش سوزی در کارخانه تولید الفین کارمل در منطقه مجتمع پالایشگاهی شهر حیفا در فلسطین اشغالی روی داد. کارمل تنها شرکت تولید‌کننده مواد پتروشیمی است که به عنوان مواد خام صنایع پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما