شناسهٔ خبر: 57542684 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی:

پرداخت ۹۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج تا انتهای آبان ماه

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگاران درباره تسهیلات خرد گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود ۹۳ همت وام ازدواج و ۲۳ همت وام فرزندآوری پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی که در جلسه امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی ۱۰۰۰ شرکت ‎دانش‌بنیان و فناور سخن می‌گفت؛ ضمن قدردانی از فعالیت‌های شبکه بانکی در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور تأکید کرد: بانک مرکزی همواره در کنار سایر فعالیت‌های خود در پشتیبانی از تولید و سایر حوزه‌ها، از فعالیت‌های بانک‌های قرض الحسنه و وام‌های خرد حمایت می‌کند. براین اساس بانک‌های قرض الحسنه ما به نسبت سایر بانک‌ها از نظر صورت‌های مالی و نقدینگی وضعیت مطلوبی دارند. بدین معناکه معوقات آنها نزدیک به صفر است و همچنین از دیدگاه شاخص‌های سلامت بانکی، ترازنامه، سود و زیان وضعیت مطلوب‌تری نسبت به شبکه بانکی دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های این بانک فراهم شدن بستر ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم بوده است، تصریح کرد: همواره در بانک مرکزی تأکید داشته ایم که باید خدمات غیرحضوری در شبکه بانکی محقق شود و مردم برای دریافت برای یک وام خرد نیازی به مراجعه حضوری برای افتتاح حساب و یا ارائه وثیقه نداشته باشند.

وی ادامه داد: براین اساس دستورالعملی در خصوص سفته الکترونیک، امضای الکترونیک و دریافت آن از بانک پیشتر ابلاغ شد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: همچنین در زمینه تسهیل وثایق مرتبط با وام‌های خرد پیش از این دستورالعملی به شبکه بانکی ابلاغ شد و سقف وام‌های قرض الحسنه نیز از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. چراکه نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌های قرض الحسنه و ریسک نکول آن به شدت پایین است.

به گفته صالح آبادی وام‌های قرض الحسنه برای اشخاص حقیقی به ۲۰۰ میلیون و حقوقی به ۵۰۰ میلیون افزایش یافت. مشکل اصلی در حوزه وثایق بود.

وی با بیان اینکه در وام‌های بزرگ تولیدی امکان اخذ قرارداد لازم الاجرا وجود دارد، گفت: برای وام‌های کوچک نیز این امکان فراهم شد و امکان جایگزینی ضامن با چک، سفته، سیم کارت موبایل نیز وجود دارد. براین اساس دریافت وام‌های خرد از طریق یک و یا ترکیبی از ۱۴-۱۵ نوع وثیقه امکان پذیر شد.

وی ضمن تاکید بر نقش اعتبارسنجی در پرداخت تسهیلات خرد عنوان کرد: هرچه رتبه اعتباری مشتری بالاتر باشد، ضروری است امکان دریافت وام با وثایق سهل تر میسر شود. چراکه این امر موجب تشویق افراد به خوش حسابی می‌شود و به نوعی رتبه اعتباری حاصل رفتارهای اجتماعی و اقتصادی فرد خواهد بود.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، رشد ترازنامه بانک‌های قرض الحسنه تا ۵ درصد و سایر بانک‌ها ۱.۵ تا ۲ درصد قرار داده شده است تا اینگونه نسبت به وام دهی به اشخاص تشویق شوند.

وی درباره صندوق‌های قرض الحسنه خاطرنشان کرد: پس از ۳-۲ سال مقررات این صندوق‌ها طی ماه‌های گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شد و صندوق‌های موجود می‌توانند به این واسطه ساماندهی شوند و صندوق‌های جدید نیز شکل بگیرند. همچنین مدتی پیش سامانه شفق در بانک مرکزی رونمایی شد که به صورت رایگان برای انجام عملیات و خدمت رسانی در اختیار صندوق‌های قرض الحسنه قرار گرفت و از طرفی امکان نظارت بر صندوق‌ها برای بانک مرکری مقدور شد.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی دو نهاد بانک‌های قرض الحسنه و صندوق قرض‌الحسنه را کمک حال فعالیت‌های روزمره مردم دانست و گفت: ما نخبگان بسیاری داریم و اقتصاد دانش بنیان از موضوعات مدنظر نظام و مقام معظم رهبری است. چراکه این حوزه می‌تواند ارزش افزوده‌ای ایجاد کند و در اینجا نقش نظام بانکی مهم است.

وی درخصوص نقش صندوق‌های پژوهش و فناوری یادآور شد: پیش از این بانک مرکزی این صندوق‌ها را از مصادیق فعالیت بانکی قلمداد نمی‌کرد. اما در حال حاضر این امکان را فراهم کردیم که این صندوق‌ها جزو اموال مازاد بانک‌ها شناسایی نشوند و باید بانک‌ها به آنها کمک کنند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی توجه خوبی به حوزه دانش بنیان‌ها داشته است، یادآور شد: مانده تسهیلات پرداختی تا انتهای آبان ماه ۱۰۵ همت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۸.۵ درصد رشد داشته است. همچنین تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان طی این مدت ۹۰ همت بوده است که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

گفتنی است در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه تأمین مالی ۱۰۰۰ شرکت ‎دانش‌بنیان و فناور با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به امضا رسید

پرداخت ۹۳ همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تا انتهای آبان ماه

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگاران درباره تسهیلات خرد یادآور شد: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود ۹۳ همت وام ازدواج و ۲۳ همت وام فرزندآوری پرداخت شده است. این در حالی است که کل مبلغ پرداختی وام ازدواج درسال گذشته حدود ۸۰ همت بود. به عبارتی تاکنون از کل سال قبل وام قرض الحسنه ازدواج بیشتری پرداخت شده است ضمن اینکه امسال وام فرزندآوری نیز پرداخت شده است که نشان دهنده رشد چشمگیر نسبت پرداخت‌ها نسبت به سال قبل است و البته باید به خاطر داشت که تقاضا برای این تسهیلات به شدت بالاست.

وی ادامه داد: حجم تسهیلات تکلیفی بر شبکه بانکی بسیار بالاست و از سوی دیگر کنترل ترازنامه بانک‌ها در دستور کار قرار دارد در نتیجه انتظار ما این است که حداکثر مبلغی که بانک‌ها می‌توانند تسهیلات خرد ارائه کنند در بودجه سال آینده تعیین شود و نمایندگان محترم مجلس نیز در همان چارچوب تسهیلات تکلیفی را تعیین کنند و بیش از آن تکالیفی را بر بانک‌ها بار نکند.

صالح آبادی در خصوص نرخ سود اوراق گفت: نرخ سود بازار سرمایه در فضای رقابتی تعیین می‌شود، در این خصوص مشوق‌هایی در شورای پول و اعتبار تعیین شد تا اوراق به جای تنزیل در بازار در چرخه تأمین مالی تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تأمین ارز مورد نیاز واردات خودرو گفت: درباره ارز مورد نیاز این خودروها براساس مصوبه هیأت دولت با وزارت صمت مذاکره شده و پیش بینی لازم برای تأمین ارزی انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در مورد علت تفاوت نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی گفت: محاسبات بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی در مورد بازه زمانی و جزئیات محاسبات و روش‌های کاری دارد اما با توجه به روندهای موجود شاهد کاهش تورم هستیم. سال گذشته و در ابتدای کار دولت تورم حدود ۵۹.۳ بود اما امروز به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است. البته که همچنان مورد تأیید ما نیست اما در حال تلاش هستیم تا این نرخ کاهش پیدا کند.

صالح آبادی در مورد اوراق ارزی گفت: اوراق ارزی را با این رویکرد ارائه کردیم تا افرادی که نگران نوسان نرخ ارز هستند از آن استفاده کنند. این افراد می‌توانند براساس نرخ بازار متشکل ارز دریافت کنند. اگر افراد بخواهند پیش از سر رسید ارز خود را دریافت کنند براساس میانگین نرخ موزون بازار متشکل ارز یا ریال خود را دریافت خواهند کرد. هدف اصلی این اوراق پوشش ریسک نوسانات ارزی بوده است و استقبال از این اوراق در حد مورد انتظار بوده است.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص اوراق سکه بانک مرکزی نیز گفت: همین امروز هیچ محدودیتی برای انتشار این اوراق وجود ندارد و هر شخص حقیقی می‌تواند تا ۱۰۰ سکه دریافت کند. بانک مرکزی می‌تواند در هر زمان که لازم باشد از این اوراق استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم ارائه خدمت به بدحجابان گفت: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و ارائه خدمات بانکی براساس روال قبلی و بدون مشکل در حال انجام است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی در خصوص برخی شایعات در مورد استعفای خود گفت: این موضوع کذب محض است.

نظر شما