شناسهٔ خبر: 57539753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امیر مروی‌نام: مرجع آموزش‌های کوانتوم و متاورس در نیروهای مسلح هستیم/ هدف ما دستیابی به دانشگاه تمدن‌ساز است/ قطب آموزش‌های پهپادی نیروهای مسلح هستیم

فرمانده دانشگاه شهید ستاری با اشاره به حرکت به سوی علوم جدید گفت: در حوزه‌های کوانتوم، هوش مصنوعی، واقعیت‌ مجازی و متاورس مشغول به فعالیت هستیم و پژوهکشده‌های ما فعالیت و پژوهش دراین حوزه را دنبال می‌کنند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مرجع اصلی آموزش‌های هوانوردی در کشورمان است که توانسته در بسیاری از زمینه‌های این حوزه فعالیت‌های مهمی را انجام بدهد. امیر محمدرضا مروی‌‌‍‌نام فرمانده این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطالب مهمی را درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه مطرح کرده است. 

امیر سرتیپ دوم محمدرضا مروی‌نام فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش متولد یزد و از ورودی‌های دوران دفاع مقدس به ارتش جمهوری اسلامی ایران است. وی در کارنامه خود خلبانی با جنگنده‌های F-4 و Su-24 را در کارنامه خود دارد.

فرمانده کنونی دانشگاه شهید ستاری آموزش‌های ابتدایی خود را در مرکز آموزش‌های هوایی شهید خضرایی نیروی هوایی طی کرده و پس از آن نیز دوره‌های پرواز خود را با هواپیمای PC-7 در اصفهان گذرانده است. بوشهر، همدان، چابهار و شیراز را به عنوان محل‌های خدمت خود در کارنامه‌اش دارد.

فعالیت به عنوان جانشین بازرسی نیروی هوایی ارتش، ریاست دانشکده پرواز دانشگاه هوایی شهید ستاری، فرمانده پایگاه هوایی کوشک نصرت قم(شهید اکبری)، جانشین مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی نیروی هوایی ارتش، دبیر اشراف راهبردی فرماندهی نیروی هوایی ارتش، جانشینی معاونت طرح، برنامه و بودجه نیروی هوایی ارتش جزو سوابق فرمانده کنونی دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش است.

وی دارای مدارک کارشناسی،کارشناسی ارشد مدیریت سوانح دانشگاه هوایی شهید ستاری و دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل از دانشگاه عالی دفاع ملی است.

امیر سرتیپ دوم محمدرضا مروی‌نام فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مطالب مهمی را درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه مطرح کرده است.

متن کامل گفت‌وگوی فارس با امیر محمدرضا مروی‌نام به شرح ذیل است:

فارس: دانشگاه هوایی شهید ستاری به چه علت بنیان‌گذاری شد و اکنون که بیش از 3 دهه از تاسیس آن می‌گذرد چه تفاوت‌هایی با گذشته داشته است؟

امیر مروی‌نام: ما تا پیش از سال 1367 دانشگاه هوایی نداشتیم و به جای آن مرکز آموزش های هوایی را داشتیم که افسران و درجه داران ما در این مرکز مدارج آموزشی خود را طی می کردند. در زمان شهید ستاری تدبیری اندیشیده شد تا همه آموزش ها همانند سایر نیروهای منسجم شود. البته نگاه استانداردسازی آموزش های حوزه هوانوردی سایر کشورها نیز در این کار موثر بود.

قاعدتاً در شروع هر کاری با توجه به نیازمندهای زمان خود تعداد دانشگاه‌های مرتبط تأسیس شد. پایه و اصول دانشگاه هوایی دانشکده هوا فضا، برق و سایر دانشکده‌های اساسی این دانشگاه بودند. حسب نیاز در بازه‌های زمانی بعدی دانشکده‌هایی به این دانشگاه افزوده شد. اکنون با توجه به اهمیت موضوعات جنگال، سایبری، پهپاد نیز این دانشکده‌ها به ساختار دانشگاه افزوده شده است.

از بازه سال 1367 که تا به امروز بیش از سه دهه از سپری شده است به مرور با توجه به مطالبات زمان خود دانشکده‌های مورد نیاز را تأسیس کرده‌ایم. در برهه‌ای نیاز شد سطح تحصیلات را از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقاء بدهیم که این کار را با ایجاد مرکز تحصیلات تکمیلی انجام دادیم که هم‌اکنون یکی از پایه‌های اساسی و مهم‌ترین ارکان تحصیلات تکمیلی در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امروز مرجعیت دانشگاه شهید ستاری در حوزه تحصیلات تکمیلی به گونه‌ای است که ما به سایر نیروهای ارتش نیز خدمت‌رسانی می‌کنیم. البته مطالبات نیروهای ارتش و نیروهای مسلح برخی از این تحقیقات را به ما گوشزد می‌کند. چراکه نگاه ما به موضوع قدرت ملی است.

* دانشگاه شهید ستاری اکنون قطب پهپاد کشور است/ فعالیت در رشته‌های جنگال و سایبر

فارس: سرلشکر موسوی در بازدید سال ۹۹ خود از این دانشگاه بر دانش، تخصص و زیرساخت های موجود به ویژه در بخش هوانوردی بر ارتقای مرجعیت این دانشگاه در امور پهپادی، سایبری و جنگال تاکید کرده بودند، این مرجعیت چقدر وجود دارد؟ آیا دانشگاه شهید ستاری در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد؟

امیر مروی‌نام: ما در دانشگاه شهید ستاری به فرمایش امیر موسوی علاوه بر لزوم دستور بودن علاوه بر بحث‌های راهبردی آن نگاه می‌کنیم. تحقیقاً و الزاماً اتفاقی که در حوزه پهپاد رخ داد این است که شاهد جهش بودیم و نه حرکت؛ دانشگاه شهید ستاری اکنون قطب پهپاد کشور است و از هر حوزه‌ای که بحث آموزش‌های مربوط به آن مطرح شود قطعاً مرجعیت با دانشگاه شهید ستاری است.

نگاه ما به فرمایشات سرلشکر موسوی در سه حوزه است که اگر می‌خواهیم به حوزه‌ای وارد شویم علاوه بر محوریت باید مرجعیت و پیش‌رو بودن را هم داشته باشیم و با این تفکر راهبردی وارد حوزه پهپادی شدیم.  حوزه پهبادی علاوه بر حوزه آموزش ما با دو نگاه دیگر وارد آن شدیم و توجه ویژه داشتیم.

نخست بحث طراحی و ساخت نمونه‌های مورد نیاز و مطالبات دکترین‌های دفاعی خود است که به طور کامل در دانشگاه انجام می‌شود. یعنی اگر باید تحلیل هایی اتفاق بیفتد و همه مستندات مدیریتی دانشی یک ساختار و سامانه باید اتفاق بیفتد این کار باید در دانشگاه رخ بدهد.

دومین مورد بازتعلیم است؛ یعنی دانشجو و فراگیر خود را رها نمی‌کنیم و دانشجو در بازه‌های زمانی مختلف به دانشگاه بازگشته و آموزش‌های مورد نیاز را فرا می‌گیرد.

سومین مورد نیز در حوزه طراحی و ساخت شبیه‌سازهای پهپادی است که دانشگاه برای همه تولیدات پهپادی خود شبیه‌سازهای مرتبط را طراحی کرده و ساخته است. به طور مثال دانشجویی که از پهپاد سفیر و ستار به عنوان پهپاد آموزشی به صورت عملیاتی در میدان فعالیت می‌‌کند درمراحل مختلف آموزش خود از شبیه‌سازهای مربوط به این پهبادها استفاده می‌کند که قدم بسیار بزرگی است.

ترکیب سامانه، طراح، استفاده‌کننده، فراده و سامانه‌های شبیه‌ساز در حوزه پهپادی در یک مجموعه باعث شده دانشگاه شهید ستاری در این به قطعیت حرف برای گفتن داشته باشد.

افرادی که باید در این حوزه نظر بدهند که ما در حوزه‌های سیاسی و کلان در کجای منطقه قرار داریم و رتبه ما در حوزه جهانی چگونه است. در هیچ دانشگاهی در کشور جمهوری اسلامی ایران نگاه مرجعیت پهبادی که ما داریم، نداشته‌اند چرا که تمرکز ما در این حوزه بوده است.

در حوزه جنگال در نیروهای چهارگانه ارتش محوریت به دانشگاه شهید ستاری واگذار شده است و در این راستا ما دانشکده جنگال را هم تأسیس کرده‌ایم. البته پیش از این دانشکده مستقل برای جنگال وجود نداشت و ما به دلیل اهمیت این موضوع اقدام به تأسیس دانشکده مستقل برای این حوزه کرده‌ایم. اکنون جلسات متعددی با سامانه‌های متولی جنگال نیروها در دانشگاه در حوزه‌های عملیاتی و مطالباتی و همچنین آموزشی داریم.

در حوزه پژوهشی نیز ارتباطات بسیار خوبی داریم و بیشتر پژوهش‌های ما که باید به صورت کاربردی انجام شود به صورت ترکیبی از اندیشمندان و پژوهشگران سایر نیروها بهره می‌گیریم. اکنون چند پروژه سطح یک در دانشگاه داریم که تعدادی از آن مختص به نیروی هوایی ارتش بوده و برخی دیگر به صورت ترکیبی با نیروهای دیگر انجام می‌شود که این کار با مدیریت جنگال راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم می‌خورد.

در حوزه سایبر نیز قدم‌های بلندی برداشته‌ایم، اگرچه معتقد هستیم که افق‌های بلندی پیش‌روی ما قرار دارد و باید برای رسیدن به آن‌ها همت عالیه‌ای به خرج بدهیم. اما، مرجعیت و محوریت سایبر نیز با دانشگاه شهید ستاری است. ما در حال رایزنی برای تأسیس دانشکده سایبر به صورت مستقل هستیم. البته تاسیس دانشکده سایبر به صورت مستقل به این معنی نیست که در این حوزه فعالیت نداریم بلکه اکنون حوزه‌های سایبر و رایانه در قالب یک دانشکده فعال هستند.

 

* سه ضلع تربیت، آموزش و پژوهش را به صورت همزمان مدنظر داریم/ ایجاد دوره‌های آموزشی میدانی پس از 18 سال

فارس: سردار شیرازی رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا در ماه‌های اخیر از دانشگاه هوایی شهید ستاری بازدید کرده بودند. ایشان در بازدید اخیر خود از دانشگاه گفته بودند که فرمانده کل قوا نگاه ویژه ای به این دانشگاه دارند. از نظر شما این نگاه ویژه چه ابعاد و جنبه هایی دارد؟ آیا ایشان رهنمود یا رهنمودهای خاصی به دانشگاه داشته اند؟

امیر مروی‌نام: تعدد تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید ستاری از همان روز تأسیس و نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و به مؤسس آن یعنی شهید ستاری داشتند. ایشان معتقد بودند که جهاد خودکفایی نیرو خروجی حوزه دانشی نیروی هوایی است و باید به منبع و مرجع که دانشگاه است نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که ماحصل خروجی دانشگاه تربیت افسران مجرب در یک نیروی تجهیزات‌محور است. نیروی تجهیزات محور یعنی با سامانه‌‌هایی سرکار دارند که در حوزه هواوفضا لبه دانش هستند و لبه فناوری را در حوزه هواوفضا در همه کشورهای مختلف شاهد هستید.

قاعدتاً نیروی هوایی ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. وقتی که برای آن نیروی تجهیزات محور و در لبه فناوری می‌خواهید افسرانی و متخصصانی تربیت کنید الزاماً باید نگاه ویژه‌ای به مهد دانشی و دانش‌پرور آن حوزه داشته باشید. تأکیدات رهبر انقلاب و سردار شیرازی که نگاه ویژه‌ای به دانشگاه دارند علاوه بر بخش آموزش به دو حوزه تربیت و پژوهش نیز نگاه و تاکید ویژه ای داریم و باور داریم این اتفاق رقم می‌خورد. یعنی ما سه ضلع تربیت، آموزش و پژوهش را به صورت ترتیبی با یکدیگر داریم.

دانشجویان ما علاوه بر موضوع آموزش در حوزه پژوهش و مهارتی و مهارت‌افزایی باید فعال باشند. تأکید رهبر انقلاب این است که دانشجو در دانشگاه جهت‌دهنده و تحرک‌آفرین است و از همین کلیدواژه‌ها استفاده کردیم و پس از 18 سال دانشجویان به پایگاه‌های عملیاتی برای دوره مهارت‌ورزی و کارورزی تزریق شدند. همزمان، اساتید یگان‌های عملیاتی ما به عنوان فراده در دانشگاه‌ها حاضر شدند که یعنی ارتباط ما و یگان‌های عملیاتی رقم خورده است. نگاه از آموزش صرف کلان‌تر است.

ما کنار هر پژوهشگر خود تعدد دانشجویان را شاهد هستیم که کلاس‌های درسی خود را به طور همزمان در کارگاه‌های پژوهشی می‌گذرانند. معتقدیم دانشگاه هوایی شهید ستاری به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز به تعبیر رهبر معظم انقلاب در حوزه قدرت آفرینی در آسمان این کار را رقم خواهد زد و این رسالت برای ما لازم الاجرا است و حتماً به این منزل خواهیم رسید.

 

* الگوی دانشگاه تمدن‌ساز فراتر از الگوهای جهانی دانشگاه‌ها است/ باید عظمت ایران اسلامی را برای جوانان تبیین کنیم

فارس: پیش تر گفته شده بود که دانشگاه شهید ستاری در حال تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهارم است. دانشگاه های نسل چهارم چه شاخصه هایی دارند؟ آیا اکنون این مهم محقق شده است؟

امیر مروی‌نام: دانشگاه نسل 4 و 4 پلاس و 5 معیاری است برای درجه‌بندی دانشگاه‌ها؛ البته خوب است و استانداردهایی هم دارد که دانشگاه ها و مراکز علمی ما را به نگاه بالاتر سوق می‌دهند. شاید در هیچ کلام رهبر انقلاب و دکترین سطح بالای خود ما به این سطح‌بندی دانشگاه‌ها نگاه نمی‌کنیم، بنده هم نگاه نمی‌کنم بلکه معتقدم دانشگاه تمدن‌ساز فوق این شاخصه‌ها است.

دانشجو در دانشگاه‌های سطح 4 از آموزش‌های صرف به پژوهش گرایش پیدا می‌کند. ما دانشجو را در نگاه کلان طراحی سامانه‌های آتی مورد نیاز دخیل کرده و او را ایده‌پرداز و متفکر بار می‌آوریم. البته این کار ابعاد و مقدمات و مراحلی دارد. اما، نگاهم صرفاً این است که وقتی می‌خواهیم تمدن‌سازی انجام دهیم، پارامترهای دیگری داریم که شاید دانشگاه‌هایی که در سطح‌بندی‌های 4 و 4 پلاس و 5 قرار گرفته‌ا‌ند به این پارامترها توجه چندانی ندارند.

شما باید دانشجوی خود را با پشتوانه نیاکان عظیم ایران، ایران بزرگ اسلامی خودمان آشنا کنید و پهناوری بزرگ کشورمان را به او معرفی کرده و سپس امیدآفرینی کنید و به او بگویید که در کجای دنیا قرار دارید و قرار است در کجای دنیا قرار بگیرید. همچنین باید به او بگوئید که موقعیت ژئواستراتژیک ما کجا است و فلسفه وجودی ما چیست. همه این موارد باعث می‌شود که اگر شما به دانشجوی خود این موضوعات را تعلیم دهید آنگاه به نگاه تمدن‌ساز می‌رسید. نگاه ما رسیدن به دانشگاه تمدن‌ساز است و برای رسیدن به این دانشگاه زمان کمی داریم و باید قدم‌ها و جهش‌های بزرگی را برداریم.

 

 

* افسران حوزه جنگال نیروهای مسلح برای آموزش‌ها در دانشگاه شهید ستاری حضور دارند/ مسئله‌محور بودن پایان‌نامه‌های دانشجویان

فارس: ارتباط دانشگاه شهید ستاری با بخش صنعت و جهاد خودکفایی چگونه است؟ آیا آماری از میزان پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویان این دانشگاه که به طرح های صنعتی تبدیل شده دارید؟

امیر مروی‌نام: اکنون با قطعیت می‌توانم بگویم شاید کمترین موردی از پژوهش‌‌ها وجود داشته باشد که کاربردی نشده باشد. دانشگاه با تعاملی که با حوزه‌های ستادی خود دارد پژوهشکده‌های مشترکی را راه‌اندازی کرده و تفاهم‌نامه‌ها و مکان‌های فیزیکی در این حوزه داریم. به عنوان مثال، پژوهشکده مشترک جنگال و دانشگاه. طبق این تفاهم‌نامه تعدادی از افسران عملیات حوزه جنگال از ستاد نیروی هوایی ارتش یا از یگان‌هایی که با جنگال سروکار دارند در محلی در دانشگاه حضور دارند و افسران فراده حوزه جنگال به آن‌ها تعلیمات لازم را آموزش می‌دهند.

این‌ها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و چند مأموریت کلان دارند؛ نخست اگر دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد این حوزه را داشته باشیم باید پایان‌نامه‌های آن‌ها از همین حوزه پژوهشکده مشترک باشد. یعنی دغدغه و سبد نیاز مسائل نهاجا را استخراج کرده و عناوین پایان‌نامه‌ها حاصل این کار است. اساتید راهنما و مشاور همه موارد مرتبط با این حوزه را از این پایان‌نامه‌ها استخراج کرده‌ایم و پایان‌نامه‌های دانشجویان کاملاً مسئله محور تهیه می‌شود. پژوهش ما نیز این‌گونه است و هیچ پژوهشی انجام نمی‌شود مگر اینکه حوزه‌های درگیر در این پژوهشکده ما وجود داشته باشد.

اکنون سامانه‌ها ترکیبی شده و حوزه جنگال با حوزه پهپاد ادغام شده و چون ممکن است خروجی حوزه جنگال در حوزه پهپادی مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل پژوهشکده پهپاد نیز درگیر این حوزه است. حتی حوزه آماد نیز با حوزه جنگال سروکار دارد. یعنی شما یک پروژه دانشجویی را مشاهده می‌کنید که گاهاً تا پنج پژوهشکده با آن سروکار دارند و یک پروژه چند بعدی است.

این نوع پروژه‌های ترکیبی باعث می‌شود کاربر و یوزر نهایی از قبل در این حوزه ورود داشته باشد و درخواست‌های مختلف او بر روی تغییرات آن تأثیرگذار باشد. اکنون ارتباط بسیار خوبی با حوزه صنعت داریم و تفاهم‌نامه‌های متعددی را در این حوزه منعقد کرده‌ایم. هفته قبل در هسا اصفهان تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندیم تا شبیه‌ساز مشترک تولیدی صنعت به صورت همکاری با این نهاد اتفاق بیفتد. قرار است، اولین‌ فراده‌های آن پهپاد خاص در حوزه صنعت در دانشگاه تعالیم کلان خود را طی کنند.

در سایر حوزه‌های تولید و طراحی سامانه‌های هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین ارتباطات بسیار خوبی با حوزه صنعت داریم. ما با معاونین آموزش و پژوهش دانشگاه‌های سطح یک کشور همکاری‌های خوبی داریم که دانشگاه شریف یکی از این دانشگاه‌ها است که چند روز قبل میزبان یکی از اساتید تراز اول آن بودیم و این تعاملات در حوزه تجهیزاتی وجود دارد.

در سایر حوزه‌ها مانند حوزه شناختی نیز ارتباطات بسیار خوبی داریم چرا که معتقدیم در آن حوزه هم باید ورود کلان و اساسی داشته باشیم. در این حوزه به ویژه در بخش دفاعی حرف‌های مهمی برای گفتن داریم و کارهای این حوزه را به صورت ترکیبی به پیش می‌بریم. در این راستا، سعی می‌کنیم تعاملات خود را با حوزه‌های مختلف افزایش دهیم چون معتقدیم هم‌افزایی باعث رشد و تعالی ما و سایر دوستان خواهد شد.

 

* قرار است در آینده نزدیک در حوزه فضا نیز ورود کنیم/ همکاری دانشگاه شهید ستاری با دو خودروساز بزرگ کشور

فارس: آیا دانشگاه هوایی شهید ستاری با بخش‌های مختلف صنعت همکاری دارد؟ این همکاری‌ها چگونه است؟

امیر مروی‌نام: دو موضوع در سطح نیروی هوایی ارتش مطرح شد؛ یکی ساخت و دیگری طراحی. در این راستا، برخی قطعاتی که هم راستا با حوزه کاری ما باشد آمادگی داریم تا آن‌ها را یاری دهیم. مجموعه اوج نهاجا در حوزه ساخت فعالیت می‌کند و باید اطلاعات توسط خودشان اطلاع‌رسانی شوند. ما در حوزه تست و آزمایش سامانه‌های خودروهای هر دو خودروساز بزرگ کشور همکاری داریم و طبق تفاهم‌‌نامه‌هایی به آن‌ها کمک می‌کنیم.

دوستان از دو خودروساز بزرگ کشور به قلمرو سرزمین ما آمده و تست‌های مورد نیاز خود را انجام می‌دهند. همچنین اگر به کمک خاصی هم نیاز داشته باشند آمادگی داریم تا به آن‌ها یاری برسانیم. علاوه بر حوزه خودروسازی در سایر حوزه‌ها مانند همکاری با وزارت ارتباطات نیز فعال هستیم. در جاهایی که تخصص دانشی دانشگاه ما باشد، ورود می‌کنیم و در جاهایی که مغایر حوزه‌های مأموریتی دانشگاه باشد ورود نمی‌کنیم. چرا که نگاه اصلی ما قدرت‌آفرینی هوا و فضای جمهوری اسلامی ایران است.

قرار است در آینده نزدیک در حوزه فضا نیز ورود کنیم که مقدمات آن برای تأسیس رشته‌های کارشناسی ارشد و فرصت‌های مطالعاتی آن در حال انجام است که به زودی خبرهای خوبی در این حوزه اعلام خواهیم کرد.

 

* طراحی و ساخت شبیه‌سازهای پهپادی در دانشگاه شهید ستاری

فارس: آیا در حوزه پهپادی با سایر نیروهای چهارگانه ارتش و نیروهای مسلح هم تعامل دارید؟ آیا در حوزه ساخت پهپاد هم فعالیت دارید؟

امیر مروی‌نام: وقتی اعلام کردیم، مرجعیت آموزش پهپادی برعهده دانشگاه هوایی شهید ستاری است یعنی تعدد و تنوع پهپادی کشور با توجه به مأموریت‌ حوزه‌های مختلف مانند نیروی زمینی، دریایی، هوایی و پدافند نیاز به پهپادهای خاص خود دارد و مأموریت‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید حسب مأموریت‌های این نیرو آموزش‌های پهپادی به صورت عملیاتی به آن‌ها ارائه شود.

تنوع و تکثر پهپادهای موجود در نیروهای مسلح آموزش‌های مرتبط به حوزه‌های خود را می‌طلبد. همه این آموزش‌ها از یک مبدأ هوانوردی خاص منشعب می‌شود که در دانشگاه هوایی شهید ستاری تدریس می‌شود. باید تاکید کرد قریب به بیش از سه دهه دانشگاه هوایی شهید ستاری و حدود 100 سالگی نیروی هوایی ارتش این قدمت باعث می‌شود که شما مرجعیت این آموزش را داشته باشید.

اکنون که در سال 1401 قرار داریم مرجعیت آموزش در هر چهار نیرو ارتش به صورت متمرکز به دانشگاه شهید ستاری واگذار شده است. به نحوی که دانشجویان پهپاد نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک کلاس آموزش‌های لازم را فرا گرفته و سپس وارد مراحل آموزش عملیاتی در حوزه پروازی می‌شوند.

مرحله بعدی انتقال این دانشجویان برای انجام پروازهای بعدی به پایگاه قیام نیروی هوایی ارتش است و فارغ التحصیلی این دانشجویان به صورت دسته جمعی انجام می شود. هنگامی که آموزش‌های مقدماتی پهپادی به پایان می‌رسد همین نیروها به بخش‌های مربوطه خود بازمی‌گردند. در حوزه تعاملات و تفاهمات ما با سپاه پاسداران نیز چنین فرآیندی طی می‌شود.

اکنون در حوزه صنعت نیز همین گونه است و به نوعی تمام آموزش‌های مربوط به حوزه پهپادی در اینجا رقم می‌خورد. قرار است، تمام آموزش‌های مرتبط با شبیه‌سازها نیز در این مرکز انجام شود. به نوعی پیش‌روی، مرجعیت و محوریت آموزش‌های پهپادی برعهده دانشگاه هوایی شهید ستاری قرار دارد.

در حوزه پژوهشی و ساخت نمونه اولیه نیز قرار است فعالیت‌های هر چهار نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام شود. اکنون فعالیت های مربوط به نیروی هوایی ارتش به طور کامل انجام و ارتباط ما با ارگان‌های سازنده و بخش‌هایی مانند هسا برقرار شده است. البته اگر در سطح کشوری هم مطالبه‌ای وجود داشته باشد آماده فعالیت و کمک هستیم.

جهاد خودکفایی متولی ساخت و طراحی همه شبیه‌سازهای مورد نیاز نیروهای هوایی ارتش است. با توجه به آنکه نیروی هوایی توانسته شبیه‌سازهای هواپیمایی مانند ایلیوشین، فانتوم، سوخو24 و سایر هواپیماهای با سرنشین را طراحی کرده و بسازد، این کار باعث شده تا مرجعیت این حوزه به نیروی هوایی سپرده شود که در نیروهای چهارگانه ارتش و سطح و سایر نیروهای مسلح نیز بدون رقیب است.

ما با تفاهم‌نامه‌ای که با جهاد نیرو هوایی ارتش منعقد کرده‌ایم، پژوهشکده مشترک و دفتر جهاد خودکفایی را در دانشگاه ایجاد کرده ایم که متولی طراحی، ساخت و توسعه شبیه‌سازهای پهپادی است و همه مراحل مربوط به شبیه‌ سازهای پهپادی توسط دانشگاه هوایی شهید ستاری و نیروی هوایی ارتش انجام می‌شود.

 

* طراحی و ساخت پهپادهای آموزشی توسط دانشجویان دانشگاه شهید ستاری

فارس: هفته دفاع مقدس امسال شاهد برگزاری نمایشگاه هوایی در پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی ارتش بودیم. در این نمایشگاه، تعدادی پهپاد آموزشی حضور داشتند. روند ساخت پهپادهای آموزشی در این دانشگاه چگونه است؟

امیر مروی‌نام: ما در حوزه آموزشی از یک سطحی به بالا نگاه کاملاً دانشجویی به پروژه‌های دانشجویی داریم. چند نفر از دانشجویان که تعلیم داده شده‌اند در کنار یکدیگر یک پهپاد آموزشی سبک را طراحی کرده و می‌سازند. پهپاد بهروز که به یادبود یکی از اساتید خلبان بزرگ ما مرحوم بهروز نقدی‌بیک به این نام نام‌گذاری شده است چون هدایت این پروژه با وی بوده و تعدادی از دانشجویان با وی همراهی کرده تا این پروژه به ثمر نشسته است.

پهپادهای آموزشی در دانشگاه شهید ستاری تنوع بسیاری دارند و اسامی آن‌ها با توجه به نوع پروژه‌های دانشجویی مربوطه متفاوت است. همه این پروژه‌ها در راستای نگاه ما توانستیم است که نشان از عبور از مرحله «ما می‌توانیم» به «ما توانستیم» دارد. سفیر و ستار نیز جزو سایر پهپادهای آموزشی هستند که فرآیند مشابه با پهپاد بهروز را طی کرده‌اند.

باید به این نکته اشاره کنم ما در دانشگاه شهید ستاری کارگاه‌های مختلف برای ساخت بخش‌های مختلف پهپادها را داریم که باعث شده تا ما در حوزه‌های مختلف مانند بال، بدنه، ناوبری، موتور و سایر بخش‌ها به خودکفایی برسیم و دانشجویان با استفاده از همین توان می‌توانند پروژه‌های دانشجویی خود در حوزه پهپاد را به پیش ببرند. البته هدف از این کار آماده شدن ذهن دانشجویان برای ساخت پهپادهای بزرگ‌تر با قدرت عملیاتی بیشتر است.

 

 

فارس: آیا پهپادهای خانواده کمان نیز جزو پروژه‌های دانشگاه شهید ستاری بوده است؟

امیر مروی‌نام: دانشمندی که در این حوزه فعالیت می‌کند و طراحی پهپادهای خانواده کمان را برعهده دارد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هوایی شهید ستاری است و اکنون نیز برای مباحث مربوط به مستندسازی و تحلیل‌های پرنده‌های خود و کلان‌ پروژه‌های دیگر وی تفاهم‌نامه داریم.

دانشجویان هم‌اکنون برای فراگیری تکنیک‌های مختلف در حوزه ساخت پهپاد کنار این دانشمند ما قرار دارند و تکنیک‌های مربوط به آن را فرا می‌گیرند.

 

* به‌روزترین آموزش‌های حوزه هوانوردی را  ارائه می‌کنیم/ آمادگی برای آموزش به دانشجویان کشورهای دوست

فارس: در حوزه آموزش خلبانان، آیا تفاوتی میان آموزش های قدیمی با جدید وجود دارد؟ دافوس ارتش میزبان دانشجویانی از سایر کشورهاست، آیا شما نیز میزبان دانشجویانی از سایر کشورها هستید؟

امیر مروی‌نام: اصول آموزش‌های اولیه هوانوردی در سطح جهان ثابت است. اما، اکنون تغییرات اساسی در حوزه سامانه‌های هوانوردی رخ داده است یعنی اگر شما مجبور بودید برای زدن هواپیمای دشمن در فاصله 10 کیلومتری از موشک استفاده کنید اکنون این فاصله متفاوت با گذشته است. حتی نوع مانور شما نیز برای این کار متفاوت شده و لاجرم نوع مأموریت سامانه‌ها، نوع مأموریت و تسهیلات و همچنین آموزش‌های مرتبط متفاوت است.

علاوه بر بحث تغییرات کلانی که در سطح استانداردهای جهانی رخ داده است باید گفت که ما قسمتی از بدنه جامعه هوانوردی  بین‌المللی هستیم و با همین قوانین زندگی می‌کنیم. در این میان، تعدادی هم مباحث مربوط به موضوعات داخلی خودمان است. یعنی همان چیزهایی که بومی‌سازی کرده‌ایم چه در حوزه پدافند هوایی در نیروهای مسلح و چه در حوزه فناوری در دانشگاه‌های سایر نیروهای مسلح.

تلفیق این سامانه‌ها و سخت‌افزارها نیازمند آموزش‌های متفاوت است که اساتید و فراده‌های ما یا طراحان دوره های آموزشی ما همسو با این فناوری تغییرات مورد نیاز خود را انجام داده‌اند.

اکنون که در خدمت شما هستم اگر به زمان خود بازگردم، تغییرات نحوه واحدهای درسی، میزان زمان آموزش‌های مختلف، نحوه تمرینات متفاوت آموزشی در پرواز، تعداد سورتی‌های متفاوت و تغییرات تدریجی که اکنون با گذشته مقایسه می‌کنیم اتفاق نمی‌افتاد مگر بنابر نیاز عملیاتی در حوزه‌های مختلف و سامانه‌های مربوط به حوزه‌های پروازی.

اکنون ما به‌روزترین آموزش‌های حوزه هوانوردی را  ارائه می‌کنیم حتی این موضوع مطرح است که بتوانیم دانشجوهای خارجی از طریق کشورها را برای آموزش به دانشگاه خود منتقل کنیم که هم‌اکنون در مراحل رایزنی قرار دارد. با این وجود تعاملات خارجی خود را انجام می‌دهیم و آمادگی کامل خودمان را به کشورهای دوست از طریق مبادی ذی‌ربط خود اعلام کرده‌ایم و بازدیدهایی انجام شده است.

فرمانده نیروی هوایی پاکستان طی چند وقت اخیر از دانشگاه شهید ستاری بازدید کرد و از پتانسیل و زیرساخت‌های دانشگاه نیز بازدید داشته و ما نیز آمادگی خودمان را برای پذیرش دانشجویان پروازی به ویژه در حوزه پهپادی کاملاً اعلام کردیم که البته این آمادگی‌ها در حوزه هواپیماهای با سرنشین نیز اعلام شده است.

متقابلاً فرمانده نیروی هوایی پاکستان از دستاوردهای دانشگاه شهید ستاری ابراز خرسندی کرد و مقرر شد ما با اعزام یک هیأت از نیروی هوایی پاکستان بازدید کنیم و تعاملات انجام شود. در واقع، وی با تعجب و تمایل، آمادگی خود را برای انجام این کار ابراز کرد.

* گردهمایی معاونین آموزش و پژوهش دانشگاه‌های کشور به میزبانی دانشگاه شهید ستاری برگزار می‌شود

فارس: تعامل شما با سایر دانشگاه‌های نیروهای مسلح چگونه است. آیا برنامه های آموزشی مشترکی هم با آن‌ها دارید؟ تعامل شما با بخش پرواز نیروی هوافضای سپاه چگونه است؟

امیر مروی‌نام: جزو مأموریت‌های اساسی که فرماندهی نیروی هوایی ارتش در حکم انتصاب ایشان از سوی رهبر انقلاب آمده تعاملات با سایر حوزه‌ها بود که قاعدتاً بر ما نیز ساری و جاری است. به عنوان مصداق قرار است جلسه‌ای در دانشکده عاشورای هوافضای سپاه داشته باشیم که این جلسه متعاقب حضور هیأت این دانشکده در دانشگاه هوایی شهید ستاری انجام خواهد شد.

این تعاملات به صورت سالیانه یا ترمیک انجام می‌شود و زاویه نگاه ما تبادل اساتید در برخی‌ها حوزه‌ها است. به ویژه در حوزه‌های مرتبط با جنگال و پهپاد قرار است این کار رخ بدهد. ما دانشجوهایی از آنجا داریم که مشغول گذراندن تحصیلات تکمیلی خود هستند. ما به شدت به این تعاملات معتقد هستیم و باید این روش و راه را با جدیت ادامه بدهیم. در واقع این هم‌افزایی اشتراک دانش‌ها و بینش‌ها باعث رشد و تعالی خود ما نیز خواهد شد.

ارتباطات بسیار خوبی را با سایر دانشکده‌های ارتش داریم که سالیانه مراوداتی با آن‌ها انجام می‌شود. اما، نیروهای مسلح و دانشکده‌های سطح یک کشور هم در زمره ارتباطات و تعاملات ما قرار دارد. به همین دلیل، قرار است گردهمایی معاونین آموزش و پژوهش دانشگاه‌های نظامی و غیر نظامی را در ماه آینده در دانشگاه هوایی شهید ستاری برگزار کنیم.

* برگزاری تورهای علمی بازدید از دانشگاه شهید ستاری را فراهم می‌کنیم

فارس: آیا دانشگاه شهید ستاری آمادگی دارید تا تورهای آموزشی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به حوزه هوانوردی برگزار کنید؟

امیر مروی‌نام: اساتید من می‌توانند این کار را در حوزه منطقه انجام بدهند و با حضور در کلاس‌های مدارس برخی از سامانه‌هایی که می‌توانیم به مدارس ببریم را برای امیدآفرینی در این حوزه به دانش‌آموزان معرفی می‌کنیم. در این باره، اگر تفاهم‌نامه‌ای برای تورهای علمی جهت بازدید از دانشگاه‌ مورد نیاز باشد آماده‌ایم تا شرایط آن را فراهم کنیم. 

در پایان بر این موضوع تأکید می‌کنم که دانشگاه هوایی شهید ستاری دستیابی به دانشگاه تمدن‌ساز را مدنظر قرار داده و تربیت افسران خود را بر این کلیدواژه متمرکز کرده است. همه ما در دانشگاه شهید ستاری تمام هم و غم خود را بر این گذاشته‌ایم تا سه مؤلفه آموزش، پژوهش و تربیت را به صورت ترکیبی برای انجام این رسالت اجرایی کنیم.

* ورود دانشگاه شهید ستاری به کوانتوم، متاورس، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی

فارس: علوم و فناوری های نوین یکی از الزاماتی است که همه کشورهای جهان در آن ورود کرده و فعالیت می کنند. آیا دانشگاه شهید ستاری در حوزه علوم و فناوری های نوین ورود کرده است؟

امیر مروی‌نام: در قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب فرمانده نیروی هوایی ارتش اینگونه عنوان شده که باید نیروی هوایی دانشی شود و این وظیفه برعهده دانشگاه هوایی شهید ستاری قرار دارد. لذا، برای رسیدن به این منزل و دستیابی به اهداف عالیه دانشگاه فعالیت های خوبی برای دستیابی به آخرین فناوری و علوم انجام شده است. حوزه کوانتوم یکی از این علوم است که مرجعیت آن در تمام نیروهای مسلح به دانشگاه شهید ستاری واگذار شده است. ما در حوزه‌های هوش مصنوعی، واقعیت‌ مجازی و متاورس مشغول به فعالیت هستیم و پژوهکشده‌های ما فعالیت و پژوهش دراین حوزه را دنبال می‌کنند.

ما برای دستیابی به این علوم، نقشه راه کلان را می‌بینیم و نقشه علمی مرتبط با این موضوع را مدنظر قرار دادیم که آن را ترسیم کنیم. در حوزه کوانتوم و متاورس مرجعیت با ما است و در دو حوزه دیگر این اتفاق در آینده نزدیک رقم خواهند خورد چون جزو مأموریت‌ها و رسالت‌های دانشگاه تمدن‌ساز است. برخی از مواد مرتبط با این حوزه دانشجویان و اساتید ما به آن ورود کردند و منتظریم در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری را از آن‌ها بیان کنیم. متاورس در سطح ارتش، کوانتوم، دو قسمت در سطح نیروهای مسلح و همه آن در ارتش که دو قسمت به دانشگاه امام حسین (ع) واگذار شده است. مرجعیت حوزه هوش مصنوعی و استفاده از واقعیت مجازی در آینده نزدیک در سطح ارتش به دانشگاه هوایی شهید ستاری واگذار خواهد شد.

* پیشرفته‌ترین تجهیزات و آزمایشگاه‌های حوزه لیزر را داریم/ تهیه ابرروند دانشگاه‌های ارتش تا پایان سال

فارس: آیا در حوزه لیزر ورود داشته‌اید؟

امیر مروی‌نام: ما در حوزه لیزر از سال‌ها قبل مشغول فعالیت هستیم و متخصصان ما در دانشگاه هوایی شهید ستاری مشغول به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌ها و سخت‌افزارها و همچنین آزمایشگاه مرجع در این حوزه داریم.

ما در حوزه مگاترندها یا ابرروندها آموزشی جهان فعالیت می‌کنیم و تا پیش از عید نوروز ابرروند دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را بیرون خواهیم داد و اگر مورد استفاده باشد این کار را برای همه نیروهای مسلح نیز انجام می‌دهیم که مباحث مرتبط به خود را می‌طلبد.

دانشگاه شهید ستاری در اردیبهشت‌ماه سال آینده متولی برگزار همایش مربوط به حوزه‌های شناختی به ویژه در حوزه دفاعی خواهد بود و برنامه اجرایی و محورهای آن را تنظیم کرد‌ه و سعی می‌کنیم هم‌گام با لبه دانش و فناوری قطار پرشتاب نیروی هوایی ارتش را به جلو ببریم.

ما در همه حوزه‌ها و به ویژه حوزه‌هایی که به ما محول شده برای دانشجویان خود این افق را ترسیم کرده‌ایم که باید اولین باشند و به جز اولین هم به چیز دیگری راضی نمی‌شویم. یعنی مقام دوم اصلاً برای ما ارزشی ندارد و همواره باید اولین باشیم، همانند حوزه‌هایی اکنون اولین هستیم.

* جوانان و نوجوانان نیم‌نگاهی به نیروهای مسلح داشته باشند/ لزوم توجه به تمدن‌سازی در حوزه هوانوردی

فارس: در پایان، توصیه شما به نوجوانان و جوانانی که علاقه مند حضور در نیروی هوایی هستند، چیست؟

امیر مروی‌نام: معتقدم جوانان و نوجوانان قبل از انجام هر کاری و انتخاب هر شغلی داشتن شناخت کافی در آن حوزه بسیار مهم است. دعوت می‌کنم در کنار همه شغل‌هایی که مدنظر دارند نیم‌نگاهی را به حوزه‌های مرتبط با نیروهای مسلح داشته باشند و با افراد خبره در این حوزه مشاوره کنند که باعث می‌شود فضای جدیدی در فراروی آن‌ها ایجاد شود. یعنی به گونه‌ای نباشد که به دلیل عدم وجود شناخت بیان کنند که این رشته‌ها ارزشی ندارد.

دانشگاه هوایی شهید ستاری علاقه‌مند است و هم درب‌های خود را برای پاسخ به هر سؤالی باز گذاشته و آماده‌ است هر کمکی که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم.

سومین مورد این است که جوانان و نوجوانان نگاه بلند راهبردی را مدنظر خود قرار بدهند و این چند روزه و چند قدم مقابل خود را نگاه نکنند. باید به اتفاقی که قرار است رقم بزنیم و تاریخ‌سازی کنیم و تمدن‌سازی در این حوزه را مدنظر قرار بدهند. به همین دلیل برای گام برداشتن در این حوزه به مردان مرد نیاز داریم تا در این حوزه گام بردارند و با تفکر خود لشکریان آینده این حوزه را فرماندهی کنند.

در حوزه خلبانی که حوزه کاری بنده است علاوه بر همه این موارد عنوان می‌کنند که وارد فضایی پر از عشق، نشاط و افتخار خواهید شد و ارج، قرب و رضایت خود و جامعه خودتان را خواهید داشت. در این راستا، از آنان دعوت می‌کنم تا به عنوان هم پروازی خودمان کنار آن‌ها باشیم تا آینده کشورمان را به بهترین شکل بسازیم.

پایان پیام/

نظر شما