شناسهٔ خبر: 57533174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان؛

ترکیه برای آمریکا و روسیه ضرب الاجل تعیین کرد/ اسرائیل به قتل عام «طنطوره» اعتراف کرد

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

ترکیه برای آمریکا و روسیه ضرب الاجل تعیین کرد

یک منبع رسمی ترکیه‌ گفت که آنکارا برای منصرف شدن از انجام حمله زمینی به مناطق شمالی سوریه شروطی را برای آمریکا و روسیه تعیین کرده و به آنها فرصت داده است تا گروه‌های کُرد مسلح مورد حمایت واشنگتن را از سه شهر در این مناطق خارج کنند.شبکه خبری الجزیره به این منبع رسمی ترکیه ای بدون ذکر نام گفت: به آمریکا و روسیه فرصت داده شده است تا عناصر گروه مسلح موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) را از سه شهر "منبج"، "تل رفعت" و "عین العرب" در شمال سوریه خارج کنند. این منبع اظهار داشت: مهلت تعیین شده تمدید نخواهد شد و جایگزین عدم خروج عناصر قسد از این سه شهر، عملیات نظامی است. طبق گفته این منبع ترکیه‌ای، واشنگتن پیشنهاد کرده است که ساختار قسد تغییر داده شود و همچنین برخی از اعضای آن که مورد اعتراض ترکیه هستند، حذف شوند. منبع مذکور افزود: واشنگتن همچنین پیشنهاد داده است که نقش بیشتری به عرب‌ها در اداره منبج، تل رفعت و عین العرب داده شود. وی گفت: آنکارا به آمریکا اعلام کرده است که پیشنهادهای آن را تنها در صورتی بررسی خواهد کرد که عناصر قسد از میادین نفتی مناطق شمالی سوریه خارج شوند. این منبع مدعی شد که "مسکو شروطی را در ارتباط با پرونده اوکراین در مقابل امتیازدهی های میدانی و سیاسی در پرونده سوریه تعیین کرده است".ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد. بشار الجعفری معاون وزیر خارجه سوریه شهریور ماه ۱۴۰۱ درباره علل طولانی شدن بحران این کشور گفته بود که آمریکای اشغالگر حامی تروریستها و سارق منابع ملت سوریه است و ترکیه نقش ویرانگری از طریق ترانزیت تروریست ها ایفا می کند. بشار الجعفری شهریورماه در دیدار طارق تلاحمه معاون مدیر دفتر سازمان ملل در زمینه هماهنگی امور بشردوستانه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (اوچا) "پیامدهای خطرناک‌ دخالت های خارجی در امور داخلی سوریه و طولانی کردن بحران این کشور و خصوصا نقش ویران کننده ترکیه در تشدید بحران سوریه و اقدام آنکارا در نقض قوانین و موازین بین المللی از طریق عبور دادن تروریست ها و دستاویز قرار دادن پرونده آب در شمال سوریه و نیز نقش اشغالگران آمریکایی در حمایت از گروهک های تروریستی و تأثیر انسانی غارت منابع ملی سوریه از سوی این اشغالگران بر اوضاع ملت سوریه را تشریح کرده بود".معاون نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اخیرا تاکید کرد: شورای امنیت باید ترکیه را وادار کند به اشغال غیر قانونی‌اش در خاک سوریه را پایان دهد.

منبع: ایرنا

بیمارستان ها زنگ خطر را در آمریکا به صدا در آوردند

انتشار آمار موارد ابتلا، بستری و فوت ناشی از شیوع آنفلوآنزا در ایالات متحده آمریکا، علاوه بر مقامات کاخ سفید، موجی از نگرانی را در میان مردم این کشور به وجود آورده است.مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی اعلام کرد از ابتدای فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا در این کشور، تاکنون ابتلای دست کم هشت میلیون و هفتصد هزار نفر از مردم به این بیماری ویروسی تائید شده است و در همین مدت ۷۸ هزار نفر در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. بنا بر اعلام این مرکز، ۴۵۰۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت: علاوه بر افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا، شمار مراجعه و بستری بیماران کرونایی و مبتلایان به ویروس خطرناک "سین سیشیال" (respiratory syncytial virus) در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایالت‌های مختلف این کشور به طرز بی سابقه‌ای روند صعودی دارد. وی همچنین افزود: در مقایسه با سال گذشته، موارد واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه سنی بالای ۶۵ سال، سالمندان، کودکان و مادران باردار بسیار پایین است. از سوی دیگر، درصد بستری بیماران مبتلا به آنفلوآنزا از اول ماه اکتبر تا بیست و ششم نوامبر (۹ مهر تا ۵ آذر)، ۱۶.۶ در ۱۰۰ هزار نفر بوده در صورتی که در ۱۰ سال گذشته میانگین موارد ابتلا به این بیماری در همین دوره زمانی، بین ۰.۱ تا ۲ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است. به گفته مقامات، مردم آمریکا به تازگی در تعطیلی‌های روز شکر گذاری شرکت کردند و فصل تعطیلات سال نو نیز در پیش است و پیش بینی می‌شود موارد ابتلا به آنفلوآنزا باز هم در این کشور افزایش یابد.

منبع: ایرنا

اسرائیل به قتل عام «طنطوره» اعتراف کرد

تعدادی از نظامیان سابق رژیم صهیونیستی به جزئیات تکان دهنده ای از قتل عام فلسطینیان در روستای «طنطوره» در سال ۱۹۴۸ میلادی اعتراف کردند.پایگاه خبری «عربی ۲۱» امروز سه شنبه در باره قتل عام طنطوره نوشت: نظامیان سابق رژیم اسرائیل به تازگی در اعترافات خود تعداد قربانیان فلسطینی این قتل عام را دهها نفر اعلام کردند که همگی به واسطه شلیک تیر مستقیم اعدام شدند. تخمین زده می شود که در جریان این قتل عام، ۲۵۰ غیرنظامی فلسطینی قربانی شدند. واحد «اسکندرونه» وابسته به گروه صهیونیستی تروریستی "هاگانا" شب ۲۲ مه سال ۱۹۴۸ میلادی به روستای طنطوره حمله کردند. در این حمله، ۲۵۰ فلسطینی قتل‌عام شدند. گروه تروریستی هاگانا در کنار چند گروه مسلح تروریستی دیگر صهیونیست بعد از تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی بنیان و هسته اصلی ارتش کنونی این رژیم را تشکیل دادند. پایگاه "عربی ۲۱" افزود: یکی از این نظامیان سابق اعتراف کرده که در آن زمان خودش به تنهایی بین ۱۵ تا ۲۰ اسیر فلسطینی را با تیر مستقیم هدف قرار داده و به قتل رسانده است. درحالی که مشخص شده که که یکی از افسران صهیونیست این واحد نیز با سلاح کمری خود تعداد دیگری از فلسطینی ها را در قتل عام طنطوره به قتل رسانده است. یک نظامی دیگر پرده از وحشیانه ترین جنایت در این قتل عام پرده برداشته است. او گفت که تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی را در بشکه‌های حلبی قرار داده و با مسلسل به آنها شلیک کرده است؛ به طوری که خون از سوراخهای ایجاد شده براثر اصابت گلوله به این بشکه ها جاری شده بود. به نوشته پایگاه عربی ۲۱، این اعترافات در فیلم مستند "طنطوره "به کارگردانی آلون شوارتز ثبت شده اند. یکی دیگر از نظامیان سابق صهیونیستی در روایتی غم انگیز درباره جنایت هایش علیه فلسطینی ها فاش کرد: در سه ماهه یا چهار ماهه اول جنایتکار بودم! در میدان جنگ، کسانی که دست های خود را بالا می بردند، اسیر نمی کردم. هرکس دستهایش را بالا، آنها را اسیر نمی کردم. شلیک می کردم. او در پاسخ به این پرسش که چه تعدادی را اینگونه به قتل رساندی"، با خنده ای تمسخر آمیز گفت: نمی توانم آماری بدم، نمی دانم چندتا ... اما یک مسلسل با خشابی ۲۵۰ گلوله داشتم. نمی توانم دقیق بگویم چند نفر را کشتم. "قتل عام فلسطینیان در طنطوره در ماه مه سال ۱۹۴۸ انجام شد و هدف از آن تکمیل روند پاکسازی قومی کشور به زور اسلحه و ارعاب مردم بود تا زمینه آواره کردن و راندن تعداد بیشتری ازفلسطینیان از سرزمینهای اصلی شان فراهم شود.

منبع: ایرنا

آمریکایی ها بازهم دست به سرقت زدند

منابع محلی در حومه «الیعربیه» در شمال شرق شهر حسکه اعلام کردند که یک کاروان متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا متشکل از ۶۶ تانکر نفت سرقتی سوریه، خاک سوریه را ترک کرد. بر اساس اعلام این منابع، محموله نفت سرقتی سوریه از طریق گذرگاه غیر قانونی المحمودیه در حومه حسکه به عراق منتقل شد. با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین این گروهک شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: مهر

ماراتن پنالتی‌ها جان ماتادورها را گرفت

تیم ملی فوتبال اسپانیا که تصور می‌کرد برابر نماینده آفریقا کار آسانی برای پیروزی و رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی دارد در ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی مراکش شد و از دور مسابقات کنار رفت. روز آخر از مرحله یک هشتم نهایی بیست و دومین دوره رقابتهای جام جهانی از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه امروز با دیدار تیم‌های ملی اسپانیا و مراکش در ورزشگاه اجوکیشن قطر پیگیری شد که طی آن جدال دو تیم در ۱۲۰ دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در ضربات پنالتی مراکش ۳ بر صفر پیروز شد و به مرحله بعد صعود کرد.

منبع: مهر

رژیم صهیونیستی رزمایش هوایی مشترک برگزار کرد

ارتش رژیم صهیونیستی از پایان رزمایش مشترک هوایی بین این رژیم و فرانسه با عنوان «باد شرقی» خبر داد. بر اساس این گزارش، دفتر رسانه ای ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در بیانیه ای گفت که رزمایش مشترک هوایی بین این رژیم و فرانسه پایان یافت. در این بیانیه آمده است که نیروهای فرانسه و رژیم صهیونیستی در این رزمایش، حملات مشترک و مقابله با خطرات هوایی را تمرین کردند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از این تمرین به عنوان مرحله مهمی برای توسعه همکاری راهبردی بین نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و فرانسه یاد کرد که در افزایش آمادگی رزمی این نیروها سهیم بوده است.

منبع: مهر

فشار شمالی ها افت کرد

شرکت ملی گاز اعلام کرد: با افزایش مصرف در کشور، استان‌های شمالی دچار افت فشار گاز شده‌اند. شرکت ملی گاز از مردم خواست، برای حفظ پایداری شبکه گاز در استانهای شمالی کشور تا حد امکان مصرف خود را کاهش دهند. بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت ملی گاز، مصرف گاز خانگی در مقایسه با یکشنبه پانزده درصد افزایش یافته است‌. شرکت ملی گاز اعلام کرد مصرف گاز کشور به آستانه هشدار رسیده است.

منبع: مهر

عوامل تهدید بازاری ها دستگیر شدند

معاون دادستان عمومی و انقلاب ایلام گفت: چند نفر از عوامل ایجاد نا امنی و تهدید به تعطیلی بازار و اصناف در شهر ایلام دستگیر شدند. امیری مقدم معاون دادستان عمومی و انقلاب ایلام بیان کرد: افرادی که قصد ایجاد ناامنی در بازار استان را داشته اند تعدادی از مرتبطین با این موضوع دستگیر شده و تعدادی نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارند. وی افزود: مرتبطینی که با شبکه‌های جاسوسی دشمن در ارتباط هستند تحت تعقیب سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای امنیتی استان قرار گرفته و پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل شده است. معاون دادستان عمومی و انقلاب ایلام ادامه داد: کسانی که بدون اینکه دلیل قانونی داشته باشند اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کرده اند دستگاه قضایی برخورد قاطع و قانونی با آن افراد خواهد داشت.

منبع: خبرنگاران جوان

هسته های عملیاتی منافقین متلاشی شدند

وزارت اطلاعات اعلام کرد چند هسته‌ عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین در ۳ استان شناسایی و متلاشی شد در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: به استحضار ملّت شریف ایران می‌رساند با الطاف الهی و عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق شدند چند هسته‌ی عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین را شناسایی و متلاشی نمایند. هسته‌های مزبور با انجام اقدامات تروریستی و خمپاره‌زنی‌های متعدد علیه مراکز اداری، نظامی، انتظامی و مسکونی، ضمن وارد کردن خسارت‌هایی، به فضای رعب و ناامنی نیز دامن می‌زدند. پس از ردیابی و شناسایی هسته‌های خرابکار، سلسله عملیات هماهنگی در استان‌های تهران، اصفهان و کردستان صورت گرفت و منجر به بازداشت ۱۰ عنصر عملیاتی و پشتیبانی منافقین شد. اعضای این هسته‌ها در عملیات‌های متعدّد تروریستی به پرتاب نارنجک دست‌ساز در تجمعات مردمی و حملات خمپاره‌ای به مراکز فوق‌الاشاره پرداخته بودند و در حال طرّاحی اقدامات به مراتب شدیدتری بودند. تمام فعالیت‌های تروریستی یادشده با هدایت مستقیم مقر اروپایی گروهک تروریستی منافقین واقع در کشور آلبانی صورت گرفته و در عملیات‌ها حتی از عناصر سابقه‌دار و قدیمی گروهک منافقین که در دهه ۶۰ مورد عفو و تخفیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند استفاده شده است. همراه با دستگیری اعضای این شبکه، تمامی اقلام و تسلیحات و ادوات عملیات تروریستی همچون خمپاره، نارنجک، مواد و تجهیزات ساخت نارنجک دست‌ساز، سلاح کمری و کوکتل‌مولوتوف، کشف و ضبط شد. جان بر کفان گمنام ایران اسلامی ضمن تجدید عهد با ملّت شریف ایران اعلام می‌نمایند که مقابله با تروریسم را تا انهدام کامل آن‌ها و با قدرت ادامه خواهند داد و طبیعتاً در میدان جنگ با تروریسم غدّار خون‌آشام، حامیان و پشتیبانان تروریست‌ها منفعتی نخواهند داشت.

منبع: خبرنگاران جوان

زور اروپا به گاز روس ها نرسید

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا امروز سه‌شنبه گفت جایگزینی کل گاز روسیه با منابع جایگزین برای اروپا امکان‌پذیر نیست. سیمسون طی مصاحبه‌ای با شورای آتلانتیک گفت: ما همچنین می‌دانیم که جایگزینی ۱۰۰ درصد گاز روسیه با تامین کنندگان جایگزین غیرممکن است. این بدان معناست که ما به اقدامات موازی و جایگزین دیگری نیز نیاز داریم. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که ائتلافی از کشورها به سرکردگی آمریکا و اروپا با اعمال سقف قیمتی قابل تنظیم ۶۰ دلاری برای نفت روسیه به دنبال کاهش درآمد روسیه از صادرات انرژی هستند. اروپا پس از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین در ۲۴ فوریه، از روسیه به عنوان تامین کننده انرژی دور شد. پروژه‌های اتصال این قاره به منابع جدید انرژی شامل روی آوردن به آمریکا به عنوان تامین کننده سوخت و برنامه‌های اسلوونی برای ساخت خط لوله به مجارستان برای گاز الجزایر است. با این حال، مجارستان هنوز حدود ۸۵ درصد گاز خود را از روسیه دریافت می‌کند. اوایل ماه جاری، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان گفت که به دنبال معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا بر گاز و انرژی اتمی روسیه است.

منبع: خبرنگاران جوان

اینتر هم به صف خریداران طارمی پیوست

یک رسانه معتبر ایتالیایی از اقدام احتمالی تیم تحت هدایت سیمونه اینزاگی برای جذب مهاجم تیم ملی ایران خبر داد. سایت «کالچو مرکاتو وب» ایتالیا خبر داد که باشگاه اینتر در نقل‌وانتقالات تابستانی سال ۲۰۲۳، مهدی طارمی ستاره ایرانی پورتو را هدف قرار خواهد داد. این سایت درباره اقدام نراتزوری نوشت: «طارمی در جام جهانی ۲۰۲۲ با پیراهن ایران درخشید و می‌تواند یک هدف برای ماروتا و مدیران باشگاه در نقل وانتقالات باشد. این بازیکن خودش را به عنوان یکی از مهمترین بمب‌افکن‌های بین‌المللی (بازیکنان مورد توجه در نقل‌وانتقالات) مطرح کرده است. طارمی دیگر جوان نیست، اما حدود ۲۵ میلیون یورو ارزش دارد که این رقم ممکن است در تابستان کاهش یابد. قرارداد طارمی در سال ۲۰۲۴ با پورتو به پایان می‌رسد و تابستان سال آینده، آخرین فرصت برای باشگاه پرتغالی محسوب می‌شود تا از فروش بازیکن متولد سال ۱۹۹۲ بهره ببرد. اینتر می‌تواند قیمت پیشنهادی خود را کمی افزایش بدهد و پورتو از این فروش تقریباً قطعی، سودی اقتصادی به دست می‌آورد. اینتر در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف پورتو، تیم فعلی طارمی می‌رود.» ستاره ایرانی پورتو که با ۳۴ گل در جایگاه دهم برترین گلزنان سال ۲۰۲۲ (تا پایان ماه نوامبر) جای گرفته، در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دو بار دروازه انگلیس را گشود و در دیدار با ولز، هشت موقعیت گلزنی برای سایر بازیکنان ایران ایجاد کرد. پیشتر اخباری مبنی بر تمایل باشگاه‌های چلسی، منچستریونایتد، میلان و رُم به طارمی مطرح شده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

پزشک شیمیایی ها درگذشت

گرهارد فرایلینگر پزشک اتریشی که تعداد زیادی از جانبازان شیمیایی ایران در جنگ تحمیلی را درمان کرد بود درگذشت.سفارت اتریش در تهران اعلام کرد: ملت ایران هیچگاه دوستان خود را فراموش نمی کند. نقش برجسته و تلاش های وی در درمان مجروحان شیمیایی جنگ و دفاع از مظلومیت و غربت این عزیزان در فضای ناموافق اروپا جاودانه می ماند. سفارت ایران در اتریش درگذشت پزشک معالج جانبازان شیمیایی را تسلیت گفت.

منبع: ایسنا

بنی گانتس به ارتش دستور آماده‌باش داد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ارتش دستور داد که برای احتمال وقوع هرگونه تنش و درگیری شدید در کرانه باختری و غزه آماده باشد.بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: احتمال وقوع هرگونه حادثه‌ای که منجر به درگیری شدید در کرانه باختری یا غزه شود، وجود دارد؛ برای همین ارتش باید آماده باشد. دستور گانتس در سایه توافق‌های ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی با ایتامار بن گویر، رهبر حزب "قدرت یهود" و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب "صهیونیسم دینی" صورت می‌گیرد. قرار است بن گویر وزیر امنیت "ملی" دولت نتانیاهو باشد. به اسموتریچ نیز اختیارات گسترده‌ای در مناطق کرانه باختری داده می‌شود. اسموتریچ و بن گویر مواضع نژادپرستانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارند. تنش و درگیری در مناطق فلسطینی به ویژه در کرانه باختری طی دوره اخیر افزایش یافته است. ده‌ها فلسطینی طی هفته‌های گذشته در عملیات‌های شهادت طلبانه علیه صهیونیست‌ها یا در درگیری‌ها شهید شده‌اند.

منبع: ایسنا

نیروهای سایبری اسرائیل فراری شدند

روزنامه هاارتص در گزارشی فاش کرد، ارتش اسرائیل مدتی است که با معضل بزرگی به نام فرار و ریزش متخصصان فضای سایبری مواجه است و این نیروها به پیشنهادهای وسوسه برانگیز بخش خصوصی پاسخ مثبت داده و ارتش را ترک می‌کنند، همین امر باعث شده است تا ارتش اسرائیل دیگر ظرفیتی برای رقابت در بعد حقوق و مزایا به متخصصان سایبری نداشته باشد. به اعتقاد این رسانه عبری زبان، با توجه به حقوق و مزایای محدودی که ارتش اسرائیل قادر به اعطای آن به متخصصان فن‌آوری به ویژه اینترنت دارد، شمار زیادی از نیروهایش دچار ریزش شده‌اند، از اینرو در حال رایزنی با وزارت دارایی است تا بتواند با افزایش حقوق و مزایای متخصصان شاخص سایبری خود در واحد ۸۲۰۰ و واحد افق وابسته به نیروی هوایی آنها را حفظ و از تضعیف این یگان‌ها جلوگیری به عمل آورد.

منبع: تسنیم

عملیات تیراندازی در الخلیل صهیونیست ها را به وحشت برگرداند

خبرگزاری فلسطینی شهاب با انتشار تصویری از یکی از عملیات‌های سه گانه انجام گرفته در منطقه بیت امر واقع در شمال استان الخلیل اعلام کرد، اعضای مقاومت به سوی نظامیان صهیونیست که در این منطقه مستقر هستند، تیراندازی کردند. در ادامه این گزارش آمده است، این عملیات نگرانی‌هایی را در میان ساختار امنیتی رژیم صهیونیستی به وجود آورده است و صهیونیست‌ها نگران آن هستند که عملیات مسلحانه مقاومت از شمال کرانه باختری یعنی جنین و نابلس به مرکز و جنوب آن منتقل شود، امری که در حال حاضر به طور بالفعل شاهد آن هستیم. علاوه بر الخلیل اطراف شهر رام الله در مرکز کرانه باختری نیز طی ۴۸ ساعت گذشته شاهد چند مورد عملیات تیراندازی علیه نظامیان و مهاجران صهیونیست غاصب زمین‌های فلسطینیان بود که آخرین آنها تیراندازی به سوی شهرک مهاجر پذیر عوفرا بود.به اعتقد کارشناسان، وقوع ۳ عملیات ظرف چند ساعت در بیت امر بیانگر شکل‌گیری هسته مقاومت مسلحانه در این منطقه و تهدیدی برای چهار شهرک مهاجر پذیر ایجاد شده در این منطقه است.

منبع: تسنیم

یخبندان ۷ جاده را بست

سرهنگ احمد شیرانی، درباره آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی و پایش‌های صورت گرفته، درحال حاضر شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های اصفهان، کرمان و چهارمحال و بختیاری و بارش باران در برخی از محورهای استان‌های گیلان، اردبیل، یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر هستیم. وی با بیان اینکه در ارتفاعات محورهای چالوس و فیروزکوه مه‌گرفتگی گزارش شده است، گفت: در شرایط مه‌گرفتگی لازم است که رانندگان حتماً با چراغ روشن رانندگی کرده و احتیاط بیشتری در حین رانندگی داشته باشند. اگر راننده‌ای امکان ادامه رانندگی را نداشت، بهتر است در حاشیه امن مسیر توقف کند تا از غلظت مه‌گرفتگی کاسته شود.رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: با توجه به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور لازم است که رانندگان با احتیاط بیشتری در جاده‌ها تردد کنند. بهتر است که زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و با برنامه ریزی وارد جاده‌ها شوند تا به دلیل سریع‌تر رسیدن به مقصد، سرعت خود را افزایش ندهند. در این شرایط رعایت فاصلی طولی با سایر خودروها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. شیرانی درباره وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی نیز گفت: در حال حاضر شاهد ترافیک عصرگاهی در برخی از آزادراه و محورهای محدوده شهر تهران هستیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده ترافیک در آزادراه تهران - کرج – قزوین حدفاصل شهرک جهان نما تا پل فردیس و محدوده مهرویلا، آزادراه قزوین – کرج محدوده‌های پل مهرشهر و پل فردیس و محور تهران – شهریار در برخی از مقاطع نیمه سنگین اما روان گزارش شده است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی درباره محدودیت تردد و انسداد بعضی جاده‌های کشور نیز گفت: محور قدیم خرم آباد - پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد _ کوهدشت انجام می‌شود. همچنین محورهای ریگان – ایرانشهر، جدید هشتگرد – طالقان، لاسم_ ارجمند، وازک _ بلده، سروآباد _ پاوه و سی سخت_ پادنا تا اطلاع بعدی مسدود هستند. شیرانی با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از شروع سفر حتماً با این شماره تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و نیز محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند.

منبع: تسنیم

کمک هزینه دارو به بیماران صعب‌العلاج اختصاص یافت

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان کمک هزینه تامین دارو به بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص یافته است. وحید سلیمی سه شنبه شب در همایش تجلیل از جوانان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان یزد ضمن گرامیداشت روز جهانی داوطلب، افزود: سرمایه‌های اصلی جمعیت هلال احمر، داوطلبان هستند و اگر هلال احمر ایران جزو پنج کشور برتر جهان است بخاطر فعالیت و تلاش های داوطلبان و امدادگران این جمعیت است. وی اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های سازمان داوطلبان، اشاعه فرهنگ داوطلبی است که عملکرد موفق داوطلبان در این موضوع بسیار تاثیرگذار استسلیمی جذب کمک ها و مشارکت های مردمی و خدمات حمایتی را از دیگر ماموریت های اصلی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بیان کرد و گفت: در راستای ماموریت جذب کمک های مردمی، بر اساس قانون مدیریت بحران، بحث جذب، توزیع و هدایت مشارکت های مردمی به هلال احمر واگذار شده و با همکاری کمیته امداد، بسیج و غیره در سال جاری اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد هم در این همایش گفت: داوطلبان هلال احمر نماد مردم محوری و خدمت محوری هستند. استاندار یزد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از پیشکسوتان هلال احمر یزد، اظهار داشت: هر جا نام ایثارگری، صلح و آرامش به گوش می خورد، بی‌شک نام هلال احمر به عنوان پیشقراول در این عرصه می درخشد. مهران فاطمی با بیان اینکه ما خدمات این مجموعه خدوم را بارها در بحران ها دیده ایم، افزود: در سانحه قطار مشهد- یزد، اولین گروهی که در کنار اورژانس حضور پیدا کرد، هلال احمر بود و خدماتی که در این سانحه دلخراش توسط اورژانس و هلال احمر یزد به رغم دوری از محل حادثه ارائه دادند، بی نظیر بود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های داوطلبان هلال احمر استان گفت: همه داوطلبان و امدادگران هلال احمر در راستای آرامش و سلامت مردم و همنوعان خود تلاش می کنند و این اقدامات شایسته تقدیر است. محسن حرازی زاده با اشاره به تعامل مسئولان و دستگاه های مختلف استان یزد با هلال احمر گفت: امیدواریم همه در کنار هم با تعامل با یکدیگر زمینه خدمت رسانی بهتر و مطلوبتر به مردم را فراهم کنیم. در این مراسم کارت داوطلبی هلال احمر به استاندار یزد اهدا و وی ملبس به لباس داوطلبی شد. همچنین در این مراسم از امدادگران و داوطلبان برگزیده استان یزد با اهدا لوح تقدیر شد.

منبع: ایرنا

استعفای میرکاظمی تکذیب شد

یک منبع آگاه در مورد استعفای رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد و میرکاظمی این روزها به شدت روی تدوین برنامه هفتم و لایحه بودجه سال تمرکز دارد. وی افزود: جای تعجب است که در زمانی که با توجه ابلاغ سیاست‌های کلی همه در تدوین برنامه هفتم کمک حال سازمان برنامه باشند با این شایعات اغراض سیاسی رو دنبال می‌کنند. وی در پایان تاکید کرد: میرکاظمی در هماهنگی کامل با تیم اقتصادی دولت مشغول پیش بردن برنامه‌های دولت سیزدهم هست و شایعات خللی در کار سازمان برنامه و بودجه ایجاد نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

هواپیمای متروکه به ناوگان هوایی پیوست

مدیر اموال تملیکی استان خراسان رضوی از بازگشت یک هواپیمای متروکه به ناوگان هوایی کشور خبر داد.«محمدحسین شیخ‌زاده» با تشریح عملکرد این سازمان، اظهار داشت: یکی از اقدامات انجام شده، رایزنی و تعاملات گسترده برای تعیین تکلیف اموال متروکه است. در همین راستا یک هواپیما از سه سال پیش در فرودگاه «شهید هاشمی‌نژاد» مشهد متروکه شده بود که برای بازگشت آن به چرخه و استفاده حداکثری جلسات و پیگیری‌های مجدانه و گسترده‌ای با دستگاه‌های مختلف انجام شد. مدیر اموال تملیکی استان خراسان رضوی افزود: این هواپیما از نوع فوکر ۱۰۰ متعلق به یک شرکت هواپیمایی بوده که پس از ورود به کشور بنا به دلایلی متروکه اعلام شد و سرانجام با اقدامات و تلاش‌های انجام شده در روزهای اخیر به این شرکت بازگشت. وی خاطرنشان‌کرد: در شرایط تحریمی به‌کارگیری این هواپیما یا قطعات آن، به جوان‌سازی ناوگان هوایی و نیز ارتقای ظرفیت سفرهای هوایی کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: ایرنا

آمریکا پرونده شهادت ابوعاقله را از دیوان کیفری بین‌المللی برگشت زد

وزارت خارجه آمریکا با ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره قطر به دیوان کیفری بین المللی مخالف کرد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود که دولت آمریکا با اقدام شبکه تلویزیونی الجزیره در ارجاع پرونده شهادت شیرین ابوعاقله به دیوان کیفری بین المللی مخالف است. وی مدعی شد که دیوان کیفری بین المللی باید آخرین اقدام در این زمینه باشد. این اظهارات پس از آن مطرح می شود که شبکه خبری الجزیره روز سه شنبه پرونده ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار خود در فلسطین به دست نظامیان اسرائیلی را در دیوان کیفری بین‌المللی مطرح و شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی تنظیم کرد. نظامیان رژیم صهیونیستی اواخر اردیبهشت سال جاری در حمله به منطقه «جنین» در شمال کرانه باختری، ابوعاقله؛ خبرنگار شبکه الجزیره قطر را در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت، از فاصله ۱۰۰ تا۱۵۰ متری به شهادت رساندند. شهادت ابوعاقله نخستین مورد در پرونده سیاه رژیم صهیونیستی در قتل و کشتار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیست زیرا براساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، این رژیم از سال ۲۰۰۰ و آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین تاکنون ۴۵ روزنامه‌نگار را به قتل رسانده است.

منبع: ایرنا

سودانی ها به توافق رسیدند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از امضای توافقنامه میان نیروهای سیاسی غیرنظامی و ارتش در سودان برای حل بحران سیاسی در این کشور آفریقایی استقبال کرد. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی اظهار امیدواری کرد این توافق بتواند راه را برای بازگشت حکومت غیرنظامی در سودان هموار کند. گوترش از همه طرف های سودانی خواست بدون تاخیر بر مرحله بعدی روند انتقال قدرت متمرکز شوند تا به مسائل باقیمانده با هدف دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار و فراگیر رسیدگی کنند. دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: سازمان ملل متحد همچنان متعهد به حمایت از روند انتقال سیاسی در سودان است. گوترش تاکید کرد که سازمان ملل به حمایت از آرمان های مردم سودان جهت دستیابی به دموکراسی، صلح و توسعه پایدار ادامه خواهد داد. منابع رسانه‌ای از امضای توافقی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر دادندخبرگزاری رسمی سودان در این باره اعلام کرد: این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد. گروه‌های مدنی و نظامی در سودان بر سر یک دوره انتقالی ۲۴ ماهه توافق کردند که از زمان انتخاب نخست وزیر انتقالی آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، این قدرت انتقالی کاملا مدنی و دموکراتیک و بدون مشارکت نظامیان خواهد بود. همچنین در این توافق آمده است که نیروهای واکنش سریع باید در یک دوره زمانی معین با نیروهای مسلح سودان ادغام شده و هیچ گروه شبه نظامی در این کشور تشکیل نشود. نشست امضای توافق سیاسی در سودان با حضور نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا برگزار شد. توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور استقبال طرف‌های بین‌المللی حاضر در این نشست و در رأس آنها نمایندگان آمریکا عربستان و امارات را به همراه داشت. سودان که یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، از سال گذشته در پی کودتای نظامی گرفتار بحران سیاسی نیز شده است.

منبع: ایرنا

ایتالیایی‌ها تظاهرات ضد اوکراینی به راه انداختند

صدها نفر در اعتراض به حمایت نظامی دولت ایتالیا از اوکراین در شهر میلان تظاهرات کردند.صدها نفر در اعتراض به حمایت نظامی دولت ایتالیا از اوکراین در شهر میلان در این کشور تظاهرات کردند.در پی درگیری‌ها بین پلیس و معترضان ضد جنگ در شهر میلان، یک افسر پلیس زخمی شد. تظاهر کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن‌ها از دولت ایتالیا خواسته شده بود که کمک نظامی به اوکراین را متوقف کند. آن‌ها همچنین خواهان پایان تحریم‌ها ضد روسیه و روس هراسی در ایتالیا شدند. همزمان یک تجمع در حمایت نظامی دولت ایتالیا از اوکراین هم برگزار شد. نیروهای امنیتی به محض نزدیک شدن دو گروه به هم تلاش کردند که از هرگونه درگیری بین آن‌ها جلوگیری کردند.

منبع: شبکه خبر

ناتو آماده جنگ سایبری شد

بیش از ۱۰۰۰ متخصص سایبری در اعضای ناتو و متحدان آن در سراسر جهان در تمرینی که این هفته برای آزمایش و تقویت دفاع سایبری برگزار شد، شرکت کردند.حدود ۱۵۰ کارشناس امنیت سایبری ناتو این هفته در یک ساختمانی در قلب پایتخت پوشیده از برف استونی گرد هم آمدند تا برای جنگ سایبری آماده شوند. نیروهای سایبری ناتو جنگ در اوکراین را از نزدیک تماشا می‌کنند، هم برای یافتن راه‌هایی برای کمک به اوکراین و هم برای پیدا کردن چگونگی هک کردن زیرساخت‌های کشورهای عضو ناتو و متحدانشان برای روسیه و دیگر دشمنان ناتو. این درگیری میان اوکراین و روسیه به تمرین سالانه ائتلاف سایبری ناتو؛ که در آن بیش از ۴۰ کشور عضو، متحدان و سایر سازمان‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به حملات سایبری شبیه‌سازی‌شده به زیرساخت‌های حیاتی مانند شبکه‌های برق و کشتی‌ها پاسخ دهند. نزدیک به ۱۰۰۰ متخصص سایبری از راه دور از کشورهای خود شرکت کردند. مسئله پیچیده‌تر این است که شبکه‌های حیاتی در کشورهای ناتو چقدر در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. این‌ها می‌توانند از عملیات پیچیده تا نصب بدافزار در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار تا حملات باج‌افزاری رایج‌تر اجرا شوند – که در آن هکرها کاربر را فریب می‌دهند تا روی یک پیوند کلیک کند و سپس شبکه را برای استخراج پرداخت می‌بندند.

منبع: شبکه خبر

آلمان دوسلدورف را تعطیل کرد

پلیس آلمان پس از دریافت تهدید امنیتی، بازار کریسمس در شهر دوسلدورف را تعطیل کرد.پلیس آلمان پس از دریافت تهدید امنیتی، بازار کریسمس در شهر دوسلدورف را تعطیل کرد. هر چند محتوای تهدید امنیتی هنوز مشخص نیست، اما منابع مطبوعاتی در آلمان خبر دادند، فردی به صورت تلفنی تهدید کرد با کامیون در داخل بازار کریسمس و نزدیک ساختمان شهرداری شهر اقدام خواهد کرد. گفته می‌شود تخلیه بازار و استقرار نیروهای ویژه از اقدامات احتیاطی پلیس بوده است.

منبع: شبکه خبر

لندنی ها با تخم مرغ به شاه انگلیس خوشامد گفتند

شاه چارلز هنگام بازدید از شمال لندن به طرفش تخم مرغ پرتاب شد که بلافاصله ماموران امنیتی جوانی را که مبادرت به این کار کرده بود بازداشت کردند.رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند: شاه چارلز هنگام بازدید از شمال لندن به طرفش تخم مرغ پرتاب شد که بلافاصله ماموران امنیتی جوانی را که مبادرت به این کار کرده بود بازداشت کردند. چارلز سوم شاه انگلیس در یکی از سالن‌های شهرداری لوتون واقع در شمال لندن هدف حمله با تخم مرغ این جوان قرار گرفت که بلافاصله محافظان وی او را از محل دور کردند. پلیس بدفورد شایر اعلام کرد در حال بازجویی از این جوان است. ماه پیش نیز شاه چارلز و همسرش در حال بازدید از شهر یورک با هو و پرتاب تخم مرغ به طرف انان استقبال شدند. مهاجم هنگام پرتاب تخم مرغ فریاد می‌زد که «این کشور بر روی خون بردگان بنا شده است» که بلافاصله بدست نیروهای امنیتی و با خشونت بازداشت شد. مخالفان نظام سلطنتی انگلیس بارها با شیوه‌های مختلف مخالفت خود را با نظام سلطنتی ابراز کردند و به ویژه پس از مرگ ملکه خواستار برچیده شدن این نظام شدند. چندی پیش هم یک مرد معترض به خاندان سلطنت بریتانیا که در شهر یورک به سمت چارلز سوم پادشاه انگلیس و ملکه کامیلا همسر وی، تخم مرغ پرتاب کرده بود، بازداشت شده بود.

منبع: شبکه خبر

نفت کاهشی شد

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) نیز برای تحویل در ماه فوریه، به رقم ۷۹ دلار و ۹۰ سنت رسید.در معاملات روز سه شنبه ششم دسامبر ۲۰۲۲ ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران، بهای هر بشکه نفت سبک شیرین امریکا (وست تگزاس اینترمدیت WTI) برای تحویل در ماه ژانویه، با سه و ۲۴ صدم درصد کاهش در مقایسه با پایان معاملات روز دوشنبه (۷۶ دلار و ۹۳ سنت)، ۷۴ دلار و ۵۶ سنت معامله شد. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) نیز برای تحویل در ماه فوریه با سه و ۳۶ صدم درصد کاهش در مقایسه با پایان معاملات روز قبل (۸۲ دلار و ۶۸ سنت)، به رقم ۷۹ دلار و ۹۰ سنت رسید.

منبع: شبکه خبر

نظر شما