شناسهٔ خبر: 57526085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روسیه:

کنترل دائم آژانس بر نیروگاه زاپروژیا غیر ممکن است

مشاور مدیر عامل شرکت روزنرگواتوم روسیه حضور دائم نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپروژیا را از نظر قانونی نادرست دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از تاس، مدیر عامل شرکت انرژی اتمی روزنرگواتوم روسیه از حضور دائم نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه اتمی زاپروژیا انتقاد کرد.

«رنات کارچا» مشاور مدیر عامل شرکت روزنرگواتوم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا -۲۴ اعلام کرد که قرارگرفتن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی‌ای اتمی امری غیرممکن خواهد بود، زیرا این سازمان صلاحیت مدیریت نیروگاه‌های هسته‌ای را ندارد.

این مقام مسئول شرکت اتمی روزنرگواتوم در ادامه تاکید کرد که ایده قرار دادن نیروگاه تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی و به واقع تحت کنترل اوکراین، یک سوال حقوقی را موجب می‌شود: اینکه چگونه می‌توان نیروگاه را تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد؟ چنین رویه‌ای نه در منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی و نه در سایر اسناد نظارتی بین المللی توضیح داده نشده است.

کارچا در بخشی از مصاحبه خود به اظهارات سیاستمداران اوکراینی مبنی بر اینکه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا باید تحت کنترل کی یف و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد، اشاره داشت و این کار را از اساس غیرممکن ارزیابی کرد.

مشاور مدیر عامل شرکت روزنرگواتوم در پایان خاطرنشان کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی وظایف زیادی بر عهده دارد، نهادی است که مسئولیت ایمنی هسته‌ای را بر عهده دارد، اما کارکرد نیروگاه‌های هسته‌ای در حیطه وظایف آن نیست. مقرراتی در این باره وجود ندارد.

زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است. روسیه در اواخر فوریه و اندکی پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، کنترل این نیروگاه را به دست گرفت. در حال حاضر، ۶ واحد انرژی این نیروگاه در حالت «خاموشی سرد» قرار گرفته، زیرا نیرو‌های اوکراینی دائماً تأسیسات را بمباران می‌کنند.

نظر شما