شناسهٔ خبر: 57525784 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

انتخاب واژه سال آکسفورد

صاحب‌خبر -

واژه سال لغت‌نامه آکسفورد برای نخستین بار از طریق رأی‌گیری عمومی از بیش از ۳۴۰ هزار انگلیسی‌زبان در سراسر جهان انتخاب شد. واژه "Goblin mode" از سوی مردم به‌عنوان واژه سال ۲۰۲۲ لغت‌نامه آکسفورد انتخاب شد؛ در توضیح این واژه آمده است: نوعی رفتار بدون حس پشیمانی، خودخواهانه، تنبل، شلخته یا حریصانه که معمولاً به‌گونه‌ای برخلاف هنجارها یا انتظارات اجتماعی است.
این نخستین باری است که لغت‌نامه آکسفورد از آرای عمومی برای انتخاب واژه سال انتخاب می‌کند. مسئولان انتشارات دانشگاه «آکسفورد» با اشاره به این نکته که قاضی حقیقی زبان،‌ مردم سراسر جهان هستند از مردم خواسته بودند از میان سه واژه‌ای که توسط فرهنگ‌نویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد معرفی شده است،‌ یک گزینه را انتخاب کنند.
در نهایت بیش از ۹۳ درصد از مردم واژه «Goblin mode» را انتخاب کردند. در این نظرسنجی درمجموع ۳۴۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که بر اساس اعلام مسئولان آکسفورد، کمتر از پیش‌بینی آن‌ها بوده است. این عبارت برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ در توییتر مشاهده شد، اما در فوریه ۲۰۲۲ استفاده از آن در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد.
دو واژه‌ای دیگر که نامزد انتخاب به‌عنوان واژه سال بودند شامل «#IStandWith» هشتگی که در فضای مجازی برای اعلام همبستگی استفاده می‌شود و «metaverse» واژه‌ای که به محیط واقعیت مجازی اشاره دارد، می‌شوند.
لغت‌نامه آکسفورد در سال ۲۰۲۱ «Vax» (واکسیناسیون)، در سال ۲۰۱۹ «Climate Emergency» (اضطرار اقلیمی) و در سال ۲۰۱۳ واژه «Selfie» (سلفی) را به‌عنوان واژه سال برگزیده بود.

 

دلیل خروج نام فغانی از لیست داوران یک‌هشتم جام جهانی
فیفا نام داوران دو بازی آخر مرحله یک‌هشتم نهایی را اعلام کرد که دراین‌بین فغانی دیده نمی‌شود. داور ۴۴ ساله ایرانی که در دومین جام جهانی خود، شروع درخشانی با قضاوت بازی صربستان - برزیل داشت، با انتقاداتی در خصوص پنالتی بازی پرتغال - اروگوئه مواجه شد که او را در میان جنجال قرار داد.
به گزارش شفقنا، پنالتی گرفته‌شده توسط علیرضا فغانی برای پرتغال، شایعاتی درباره دلیل خروج نام این داور از لیست یک هشتم نهایی جام جهانی به وجود آورده است. این خطای پنالتی اثر بزرگ خود را نشان داد، زیرا اروگوئه و کره جنوبی در دقایق پایانی رقابت سختی برای صعود داشتند. کره در دقیقه ۹۱ از پرتغال قدرتمند پیش افتاده بود و اروگوئه نیز ۲ گل وارد دروازه غنا کرده بود. امتیاز و تفاضل گل‌ها برابر بود؛ اما کره ۴ گل زده و ۴ گل خورده داشت و اروگوئه ۲ گل زده و ۲ گل خورده.
طبق قوانین فیفا، در این شرایط، هر تیمی که گل‌های زده بیشتری داشته باشد، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. درنتیجه، اروگوئه برای صعود باید در وقت‌های اضافه یک گل دیگر وارد دروازه غنا می‌کرد؛ اما دیه‌گو آلونسو مهره‌های تهاجمی تیمش ازجمله داروین نونیز، لوئیس سوارز و جورجیان آراسکائتا را تعویض کرده بود و تیم او زهر لازم را در حملات نداشت.
تلاش‌های سلسته برای رسیدن به گل سوم بی‌فایده بود و بازی با همان نتیجه ۲ بر صفر به سود اروگوئه به پایان رسید. کره جنوبی فقط به دلیل گل زده بیشتر و نه به خاطر تفاضل بهتر راهی دور بعد شد. این نتیجه، داغ دل اروگوئه را بیشتر کرد. اگر اتاق VAR در بازی با پرتغال، علیرضا فغانی را مجبور نکرده بود که برای بازبینی صحنه پای مانیتور برود و پنالتی اشتباه را به سود پرتغال اعلام کند، اکنون اروگوئه با ۲ گل زده، یک گل خورده و تفاضل مثبت یک، بالاتر از کره جنوبی راهی مرحله یک هشتم نهایی شده بود. در بعضی رسانه‌های به نقل از اروگوئه آمده است: «مسئولیت حذف اروگوئه از جام‌جهانی با تو است؛ تو بدترین قضاوتت را در بازی اروگوئه و پرتغال انجام دادی.»

نظر شما