شناسهٔ خبر: 57524090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیات طرح‌های اشتغال‌زایی، اقتصادی و زیربنایی دولت در روستاها اعلام شد

گزارشی از جزئیات اشتغال‌زایی برای ۳۰۰ هزارنفر، چهار هزار طرح اقتصادی و هشت هزار طرح زیرساختی و زیربنایی روستایی که در دولت سیزدهم تا مهرماه سال جاری به بهره‌برداری رسیده است منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اعلام کرد که از آغاز دولت سیزدهم تا مهر ماه سال جاری ۲۴۲ هزار و ۶۹۴  طرح اشتغالزایی برای اشتغال  ۳۰۰ هزار نفر با ۸۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات صورت گرفته است.همچنین چهارهزار طرح اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ ، ۲۳۰ هزار طرح خرد اشتغالزایی، هفت هزار و ۹۷۴ طرح صنایع دستی، ۱۲۴ طرح اقتصادی عشایری و احیای ۵۷۰ واحد اقتصادی تعطیل و غیرتعطیل از جمله این طرح هاست.

دستگاه‌های اجرایی نیز در مجموع هشت هزار و ۵۸ پروژه جمعا به ارزش ۲۹۳ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال در دولت سیزدهم انجام داده اند که عبارتند از:

شرکت آب و فاضلاب کشور ۴۱۹ پروژه بااعتبار  ۲۶ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۲۸ پروژه بااعتبار ۴۷۲۱ میلیارد ریال

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  ۱۰۳۷ پروژه بااعتبار ۵۰ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۱۰ پروژه بااعتبار شش هزار و ۵۴ میلیارد ریال

وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۱۹ پروژه بااعتبار ۵۲ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال

وزارت راه و شهرسازی ۵۷۱ پروژه بااعتبار ۳۶ هزار و ۶۲۰  میلیارد ریال

سازمان امور عشایر ۱۲۴ پروژه بااعتبار ۶۳۸ میلیارد ریال

شرکت ملی گاز ۳۷۲ پروژه بااعتبار ۲۸ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۳۳۱ بااعتبار ۶۴۳۷ میلیارد ریال

وزارت ورزش و جوانان ۱۱۴ پروژه بااعتبار  ۳۳۶۶ میلیارد ریال

سایر دستگاه ها ۳۴۳۳ پروژه بااعتبار ۷۷ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال.

در ادامه این گزارش آمده است؛ از طرح های به ثمر رسیده در دولت سیزدهم می‌توان از آبرسانی به  ۱۵۰۰ روستا در کشوربا اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومان ، بهره برداری از ۲۴۶۲ کیلومتر راه روستایی و روکش آسفالت ۲۴۴۱ کیلومتر در کشور با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان ، بهره برداری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار  هکتار اراضی آبخیزداری در کشور با اعتبار ۱۷۸۱ میلیارد تومان، بهره برداری از ۱۱۷ هزار و ۵۹۴ واحد مسکن روستایی در کشور با اعتبار ۴۳ هزار میلیارد تومان، بهره برداری از ۱۲۴ طرح عشایری در سطح کشور و  بهره مندی ۶۶۵۰ خانوار عشایری با اعتبار ۱۷۸ میلیارد تومان و بهره برداری از ۷۹۷۴ طرح و پروژه روستایی و اشتغال ۶۰۸۵ نفر  با اعتبار ۴۶۴ میلیارد تومان نام برد.

دستگاه های اجرایی نیز درحوزه اقتصاد روستا در دولت سیزدهم اقداماتی را انجام داده‌اند که در ادامه آمده است:

بانک توسعه تعاون ۲۷ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات مربوط به طرح اشتغال روستایی و عشایری به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده و ۸۲۷ پروژه تعاونی و ایجاد اشتغال برای ۲۵ هزار و ۷۷۶ نفر نفر با سرمایه گذاری به ارزش ۱۰ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان را انجام داده است.

 از خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث مسکن روستایی شامل آغاز عملیات ۳۴ هزار و ۷۰۷ طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت ۱۱۷ هزار و ۳۶۵ تسهیلات مسکن مقاوم و ۳۷۷۰ فقره تسهیلات بازسازی مسکن، واگذاری ۳۵ هزار و ۵۳۷ قطعه زمین روستایی، اجرای پنج طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی و اقدامات مربوط به تهیه و اجرای بیش از ۹۰۰۰ طرح هادی روستایی شامل تهیه ۷۸۹ طرح، بازنگری ۴۳۳۶ طرح، اجرای ۱۰۰۳ طرح هادی جدید، اجرای ۳۳۵۵ طرح هادی نیمه‌تمام، اجرای هشت طرح بافت با ارزش روستایی، اجرای دو طرح روستای هدف گردشگری و تهیه ۱۰ طرح روستای هدف گردشگری بوده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ۱۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی  به تعداد ۱۶ هزار و ۸۲۰ پروژه با اشتغالزایی برای تعداد ۳۰ هزار و ۵۲۷ نفر از محل اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری پرداخت کرده و ۲۰ درصد منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور به پروژه‌های واقع در مناطق روستایی تخصیص داده است . همچنین بهره برداری از تعداد ۳۱۴۴ اقامتگاه‌های بوم گردی در مناطق روستایی و شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری از دیگر خدمات این وزارتخانه است.

 بانک کشاورزی هم ۶۳ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار و نیز تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی روستایی با ایجاد ۱۰۵ هزار فقره اشتغال جدید و ۱۹۰ هزار و ۶۹۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۴ هزار و ۳۲۰  میلیارد ریال از طریق کشاورز کارت و دامدار کارت پرداخت و پوشش بیمه‌ای ۲۲ میلیون راس دام سبک و بومی و آمیخته انجام داده است.

از اقدامات سازمان بهزیستی نیز می‌توان به شناسایی و هدف گذاری ۱۶ هزار روستا و در قالب سه طرح سحاب ، آسمان و کسب و کارهای خرد خانوادگی  و اجرای ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۱ هزار و ۷۷۶ میلیارد ریال و با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۳۲۴ هزار و ۸۶۸ نفر اشاره کرد.

وزارت نیرو برنامه توانمندسازی اقشار محروم و کم توان روستایی از طریق ایجاد تعداد ۵۵۰ هزار نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی با توان تولید ۲۷۵۰ مگاوات انرژی پاک تجدیدپذیر را اجرا کرده است.

پست بانک نیز حمایت مالی از طرح‌های سرمایه گذاری در مناطق روستایی و عشایری در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گیاهان دارویی، توسعه گلخانه ها، شیلات و آبزیان و ... از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه، انجام برنامه های آموزشی و ترویجی در زیربخش های مختلف و مشارکت در اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی از طریق شناسایی و معرفی طرح ها و نظارت بر اجرای آن‌ها را در کارنامه خود دارد.

بنیاد برکت نیز ذز ۱۶ هزار روستا و در قالب سه طرح سحاب ، آسمان و کسب و کارهای خرد خانوادگی شناسایی و هدف گذاری و تعداد ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۰۱ هزار و ۷۷۶ میلیارد ریال و با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۳۲۴ هزار و ۸۶۸ نفر اجرا شده است.

در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اجرای ۶۷۸ طرح گردشگری، بازارچه‌های محلی و طرح‌های درآمد زا در راستای توسعه اقتصادی روستا به ارزش ۷۳۵ میلیارد ریال، راه‌اندازی بیش از ۹۰۰ شرکت تعاونی دهیاری‌هادر کشور، شناسایی و معرفی نمانام‌ یا همان برندهای روستایی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در روستاها و تهیه محتوا و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با اقتصاد روستایی و کارآفرینی از جمله اقدامات انجام شده است.

در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر افزایش دو برابری افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان ، اجرای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و شاغلین فصلی در کشور و افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۱ از جمله اقدامات است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این مدت از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد اقتصادی سرمایه‌گذاری شده به ارزش چهارهزار و ۱۱۳ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر بهره‌برداری کرده است.

در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز احداث مسکن روستایی شامل آغاز عملیات ۳۴ هزار و ۷۰۷ طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت ۱۱۷ هزار و ۳۶۵ تسهیلات مسکن مقاوم و ۳۷۷۰ فقره تسهیلات بازسازی مسکن، واگذاری ۳۵ هزار و ۵۳۷ قطعه زمین روستایی و اجرای برنامه‌های استعدادسنجی و مشاوره شغلی، آموزش‌های مقدماتی مهارتی و حرفه‌ای، کاریابی از طریق ارائه مشوق با تامین سرمایه، حمایت از مشاغل نوین و دانش بنیان و توسعه خوشه های کسب و کار و پرداخت تسهیلات حمایتی و اشتغالزایی از محل منابع تبصره های ۱۶ و ۱۸ و قانون اشتغال پایدار روستایی و صندوق امداد ولایت از جمله اقدامات انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما