شناسهٔ خبر: 57510570 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس ارشد مسائل فلسطین:

صحنه تحولات در فلسطین وارد فاز جدیدی شد

اکرم احقاقی

کارشناس ارشد مسائل فلسطین با بیان این‌که «با توجه به تحولات اخیر در منطقه و عرصه بین‌الملل موضوع فلسطین وارد مرحله جدیدی شده است»، تاکید کرد: در همین چارچوب گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش فتح و حماس به این نتیجه رسیده‌اند که گزینه‌ای جز وحدت و همکاری پیش روی آن‌ها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدمهدی شکیبایی با اشاره به اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری دور جدید مذاکرات بین گروه‌های فلسطینی در ادامه بیانیه و گفت‌وگوهای الجزایر و چشم‌انداز موجود از این گفت‌وگوها تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور و تصمیماتی که وی درخصوص موضوع فلسطین و اجرای طرح معامله قرن بدون مشورت و در نظر گرفتن دیدگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی گرفت، صحنه تحولات در فلسطین وارد فاز جدیدی شد و از آن فضای قبلی که مبتنی بر طرح اسلو بود، عبور کرد.

وی با بیان این‌که «پیش از این آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از طریق حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی، به نوعی رژیم صهیونیستی را در برابر گروه های جهادی و مقاومت ساپورت می‌کردند و در واقع به نوعی تشکیلات خودگردان فلسطین وکیل امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد»، گفت: در آن مقطع هر کاری که رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در ارتباط با فلسطینی‌ها می‌خواست انجام دهد از ظرفیت تشکیلات خودگردان استفاده می‌کرد و این تشکیلات را به جلو می‌انداخت ولی بعد از این‌که ترامپ بر روی کار آمد اعلام کرد که قرارداد اسلو را قبول ندارد و در تصمیم‌گیری‌های خود از جمله در تهیه طرح معامله قرن نظرات فلسطینی‌ها از جمله تشکیلات خودگردان را جویا نشد و بدون مشورت با آن‌ها سعی کرد این طرح را به پیش ببرد. ترامپ در همین چارچوب سفارت آمریکا از تلاویو را نیز به قدس منتقل کرد و این اقدامات به معنای پایان قرارداد اسلو بود.

این کارشناس ارشد مسائل فلسطین افزود: در پی این تحولات جریانات فلسطینی به یکباره متوجه شدند که در یک خندق گرفتار شده‌اند و در تصمیمات اتخاذ شده برای موضوع فلسطین از جایگاهی برخوردار نبوده‌اند.

شکیبایی با بیان این‌که «در همین چارچوب شاهد این بودیم که تحولاتی در جنبش فتح فلسطین ایجاد کرد و جریاناتی در این جنبش بر این موضوع تاکید کردند که نباید به اسرائیل و آمریکا اعتماد کرد»، افزود: آن‌ها در چارچوب این تحولات به سمت گروه‌های جهادی فلسطین سوق پیدا کردند و بحث تحقق وحدت بین گروه‌های فلسطینی به صورت جدی‌تر مطرح شد.

این کارشناس ارشد مسائل فلسطین با بیان این‌که «در مدت اخیر تمایل بیشتری بین گروه‌های فلسطینی برای وحدت و تاکید بر جهاد برای مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد شده است»، افزود: از دیگر سو باید به این موضوع نیز توجه داشت که نتانیاهو و جریان راست افراطی بار دیگر قدرت را در اراضی اشغالی در دست گرفته‌اند و آن‌ها نیز اعتمادی به تشکیلات خودگردان فلسطینی ندارند.

وی در پایان گفت: سیاست‌ها و رفتارهای رژیم صهیونیستی و آمریکا گروه‌های فلسطینی را به این نتیجه رسانده است که باید در برابر ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با یکدیگر اتحاد و وحدت داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما