شناسهٔ خبر: 57510093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

انگل ترسناکی که بیمار را نترس می‌کند!

انگل‌ها در بدن میزبان تغدیه می‌کنند و گاهی فراتر از آن رفتار میزبان بی‌خبر از همه‌جا را به دلخواه خود تغییر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

خبرآنلاین: انگل‌ها در بدن میزبان تغدیه می‌کنند و گاهی فراتر از آن رفتار میزبان بی‌خبر از همه‌جا را به دلخواه خود تغییر می‌دهند.

با مطالعه روی بیش از ۲۰۰ گرگ خاکستری در پارک ملی یلوستون، مشخص شد که گرگ‌های آلوده به انگل‌های تغییردهنده رفتار با افزایش پرخاشگری و رفتارهای پرخطر، به احتمال زیاد یا به رهبران گروه تبدیل می‌شوند یا گله را را به ‌کلی رها می‌کنند. یافته‌های جدید نشان می دهد که انگل توکسوپلاسما گوندی، میزبان خود را به رفتارهای پرخطر سوق می دهد.

انگل ترسناکی که بیمار را نترس می‌کند!

پژوهشگران پس از بررسی گرگ‌ها در مقاله‌ای نوشتند: «در گرگ‌هایی که علائم عفونت با این انگل را داشتند، افزایش چشمگیری در رفتارهای مخاطره‌آمیز داشتند.»

هر چند که چرخه زندگی این انگل در بدن گربه‌سانان تکمیل می‌شود اما انگل می‌تواند در بدن هر میزبان خونگرم دیگری به زندگی خود ادامه دهد. انسان هم می‌تواند به این انگل آلوده شود که البته با داشتن سیستم ایمنی سالم جای نگرانی چندانی ندارد. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که عفونت مزمن می‌تواند با افزایش سطح تستوسترون و تغییرات رفتاری در انسان نیز همراه باشد.

جوندگانی که به این انگل آلوده می‌شوند با افزایش سطح تستوسترون کمتر از گربه‌ها می‌ترسند و در نتیجه امکان شکار شدن آن‌ها و تکمیل چرخه زندگی انگل بیشتر می‌شود. شامپازه‌های آلوده نیز کمتر از پلنگ و شکارچیان طبیعی می‌ترسند و کفتارهای آلوده بیشتر با شیرها درگیر می‌شوند.

در گرگ‌های مورد مطالعه نیز آن‌ها که آلوده شده بودند بیش از دیگران رفتارهای مخاطره‌آمیز مثل رها کردن گروه و نبرد با گرگ‌های سردسته را نشان می‌دادند.

البته که آلوده شدن به این انگل فقط برای گرگ‌ها شجاعت به ارمغان نمی‌آورد و عفونت حاد این انگل در ماده‌ها باعث سقط جنین می‌شود. گرگ‌هایی که از درگیری نمی‌ترسند آسیب‌های در بسیاری موارد آسیب‌های کشنده‌ای می‌بینند.

نظر شما