شناسهٔ خبر: 57509952 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با ستاره صبح:

برقراری رابطه ایران و عربستان به بهبود اوضاع عراق کمک می کند

ستاره صبح/پیام فیض: «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت: که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور روز یکشنبه دستور استقرار ارتش عراق در مرزهای ایران و ترکیه را داده و آنها کنترل مرزها را در دست گرفتند .به نظر می رسد این اقدام السودانی قدم خوبی برای نزدیکی به ایران باشد و بتواند از شرایط صلح و ثبات برای میانجیگری بین ایران و عربستان نیز استفاده کند. در ارتباط ستاره صبح گفتگویی با حسن بهشتی پور تحلیل گر مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

  به نظر شما استقرار نیروهای ارتش عراث در مرز اقلیم کردستان چه کمکی به صلح و ثبات در منطقه می تواند داشته باشد؟
حضور نیروهای پیشمرگه حزب دموکرات کردستان،کومله یا پ ک ک در بخشی غربی اقلیم کردستان عراق یکی از دلایل مهم دولت های ایران و ترکیه برای انجام عملیات های نظامی و مبارزه با تروریسم در این مناطق است. دولت های ایران و ترکیه معتقدند که دولت مرکزی عراق باید مسئولیت نیروهای کرد در خاک خود را به عهده بگیرد. عراق مدعی است که به دلیل مسائل انسان دوستانه به گروه های کرد اجازه زندگی در آن مناطق داده است؛ اما با این وجود دولت عراق باید این نیروها را کنترل کند تا دست به اقدامات تروریستی و بی ثبات کننده علیه ایران و ترکیه نزنند. استقرار نیروهای ارتش عراق اگر با توان لازم باشد می تواند مانع عملیات ها و یا خرابکاری برخی نیروهای کرد که در غرب اقلیم کردستان حضور دارند بشود. بنده فکر می کنم دولت عراق با این اقدام می خواهد مسئولیت اتباع خود را بپذیرد استقرار ارتش عراق در مرز آغاز خوبی برای همکاری امنیتی بین ایران،عراق و ترکیه است.

  به نظر شما چرا آمریکا و برخی کشورها حملات سپاه به مواضع گروه های کرد را محکوم می کنند؟
تعریفی که ایران از اقدامات تروریستی دارند متفاوت از تعریف آمریکا از تروریست است.ایران و ترکیه هر نوع اقدام مسلحانه از جانب گروه های کرد را تروریستی می دانند.اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مدعی هستند که گروه های کرد فقط فعالیت های سیاسی انجام می دهند. نیروهای کرد هم مدعی هستند که اقداماتشان فقط سیاسی است و عملیات های مسلحانه انجام نمی دهند.اما نیروهای امنیتی ایران و ترکیه بارها مقرهای مسلحانه این گروه ها را شناسایی و مورد هدف قرار داده اند.

  به نظر شما آیا السودانی می تواند بیشتر از الکاظمی بین ایران و عربستان نقش میانجی را بازی کند یا خیر؟
مسئله اختلافات بین ایران و عربستان شخصی نیست که السودانی یا الکاظمی بتوانند آن را حل کنند.عراق علاقه دارد که بتواند به ایجاد صلح و همکاری بین ایران و عربستان کمک کند.بغداد مدعی است که عراق به صحنه منازعات ریاض و تهران تبدیل شده است.بنده نمی خواهم بگویم که این ادعا درست است اما دولت مرکزی عراق تصور می کند بخشی از رقابت های سیاسی و امنیتی بین ایران و عربستان به داخل عراق کشیده شده است.
عراق می داند اگر مسئله بین ایران و عربستان حل شود نه تنها اثر خود را در سایر کشورها می گذارد بلکه بخشی از مشکلات داخلی عراق نیز حل خواهد شد.بنابراین فرقی نمی کند که نخست وزیر چه کسی باشد.این مسئله مربوط به رقابت های منطقه ای،معادلات ژئوپلتیک و اختلافات بین دو کشور است.

  به نظر شما مذاکرات ایران و عربستان چه تاثیری بر مسائل یمن و ارتباطات ایران با جهان عرب خواهد داشت؟
از سرگیری روابط تهران-ریاض بر مسائل یمن نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.عربستان با یمن 1500 کیلومتر مرز مشترک دارد. هر گونه نا امنی در یمن تاثیر مستقیم بر مرزهای جنوبی عربستان خواهد داشت. ربستان در مسئله یمن چندین سال است که خود را درگیر یک باتلاق کرده و نمی داند که چگونه باید از آن خارج شود؛ اما این مسئله بدان معنا نیست که تصور کنیم تمام مشکلات یمن مربوط به سیاست های ایران و عربستان می شود.در داخل یمن ایجاد وفاق ملی می تواند تاثیر در ایجاد صلح داشته باشد. مردم یمن باید راهکاری یمنی-یمنی اتخاذ کنند تا بتوانند به صلح در این کشور دست یابند.برخی از این گروه ها در حمایت ایران و برخی دیگر در حمایت عربستان هستند.به همین دلیل اگر ایران و عربستان توافق کنند میتواند بر روند ایجاد صلح کمک کنند.

  به نظر شما مذاکرات ایران و عربستان بازهم احیا می شود یا خیر؟
بنده تصور می کنم و امیدوارم که این مذاکرات از سر گرفته شود.زیرا معتقدم مذاکرات بین ایران و عربستان به نفع ملت های دو کشور است.به صلح و ثبات منطقه هم کمک می کند.کسانی که به روابط ایران و عربستان لطمه وارد کردند در حق دو ملت ظلم فراوانی کردند. به نظر می رسد جنبه های امنیتی اختلاف بین ریاض و تهران حل شده است اگر مذاکرات شروع شود بر سر مسائل سیاسی خواهد بود.این مذاکرات احتمالا در سطح معاونین یا وزیر خارجه خواهد بود.

  آیا می توان از پتانسیل حج برای از سرگیری روابط بین تهران - ریاض استفاده کرد یا خیر؟
بعید به نظر می رسد.این مسئله تاثیر دارند اما نمی تواند دلیل خوبی برای مذاکرات بین دو کشور باشد.اختلاف بین ریاض و تهران عمیق تر از آن است که بتوان آن را با مسئله حج حل کرد.

نظر شما