شناسهٔ خبر: 57509880 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توسعه پلتفرم ایرانی مشابه توییتر

شبکه اجتماعی «ویراستی» که ظاهرا به تازگی آغاز به‌کار کرده است، طراحی‌ شبیه به رسانه اجتماعی توییتر دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، در نگاه اول می‌توان از آن به‌عنوان «توییتر بومی» یاد کرد. اگرچه مدیرعامل این شبکه اجتماعی آن را توییتر بومی نمی‌داند، اما شباهت‌های طراحی و تجربه کاربری ویراستی با توییتر  زیاد و حتی لوگوی آن یادآور پرنده آبی توییتر است.

این شبکه اجتماعی در زمانی عرضه شده که فارغ از افزایش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلتر شده، همه تصمیم‌گیران فضای مجازی از دولت گرفته تا مجلس و نهادهای بالادستی تأکید می‌کنند، کاربران باید وارد پلتفرم‌های داخلی شوند و نیاز آنها به پلتفرم‌های خارجی کاهش پیدا کند.

در چنین شرایطی، پلتفرمی که شباهت بسیاری با یک توییتر ایرانی دارد، در حال توسعه و آماده جذب کاربران می‌شود. مدیرعامل ویراستی در گفت‌وگو با دیجیاتو، البته هرگونه حمایت دولتی را در مقطع کنونی رد می‌کند اما باید دید آیا در آینده از حمایت‌های متنوع دولت برخوردار خواهد شد یا خیر. «مهدی انجیدنی» معتقد است که این محصول یک «توییتر بومی» نیست و اهداف متفاوتی دارد.

او در این‌باره گفت: «ما باور داریم که ویراستی یک توییتر بومی نیست تا کاربران در آن مطلب بومی بنویسند بلکه دنبال این هستیم تا زیرساخت عرضه محتوای پرمیوم را فراهم کنیم تا افراد بتوانند محتواهای اختصاصی خودشان را در ویراستی منتشر کنند. همچنین به‌دنبال ساخت یک رسانه تعاملی هستیم که جایش در ایران خالی است.» انجیدنی با ذکر یک مثال، موضوع پرمیوم کانتنت بودن ویراستی را شرح داد و گفت:‌ «به‌عنوان مثال یک خبرنگار یا تحلیل‌گر یا هر متخصص دیگری می‌تواند محتوای اختصاصی و دقیق خود را در ویراستی منتشر کند و از دنبال‌کنندگان خود برای بازدید از این محتواها حق عضویت بگیرد.»

نظر شما