شناسهٔ خبر: 57509338 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات هوایی از مازندران، لنگ یک مشت دلار

هزینه بالای حمل و نقل هوایی سبب شده است با وجود فرود هواپیمای باری در فرودگاه ساری، صادرات مرکبات هنوز کلید نخورد.

صاحب‌خبر -

عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: استانداری از مدت‌ها قبل با سازمان هواپیمایی کشور در خصوص مهیا نمودن شرایط صادرات هوایی از فرودگاه‌های استان رایزنی کرده است.

او افزود: نتیجه این رایزنی ها، فرود یک فروند هواپیمای مخصوص حمل و نقل هوایی در فرودگاه ساری بود که همه شرایط برای صادرات را نیز دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، میزان کرایه حمل کالا از مازندران به مقاصد کشور‌های هدف را مهمترین مشکل در این زمینه دانست و ادامه داد: قیمت و کرایه حمل مرکبات از مازندران به روسیه یک تا یک و دو دهم دلار است که با قیمت این محصول همخوانی ندارد.

عبداله مهاجر گفت: قیمت هر کیلوگرم پرتقال اکنون در بازار‌های خارجی یک تا یک و دو دهم دلار است و منطقی نیست بازرگان ایرانی معادل قیمت تمام شده محصول، فقط برای کرایه حمل، هزینه کند.

او افزود: برای حل این مشکل استانداری مازندران پیگیری کرد تا وزارت صمت یارانه‌ای را برای کمک به این بخش پرداخت کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه وزارت صمت با پرداخت این یارانه‌ها موافقت اولیه کرده است، گفت: محصول صادراتی به اندازه کافی در مازندران موجود است و هر زمانی که این یارانه‌ها پرداخت شود به فاصله یک روز می‌توان صادرات هوایی مرکبات از مازندران را کلید زد.

مهاجر افزود: حتی اگر ۱۰ هواپیما هم برای صادرات مرکبات در فرودگاه‌ها موجود باشد، مشکلی در تامین محصول نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران سرعت در ارسال محصول را از جمله مزایای حمل و نقل هوایی دانست و ادامه داد: با پیگیری‌هایی که استانداری مازندران انجام داده است به نظر می‌رسد موضوع پرداخت یارانه به صادرکنندگان بزودی حل و صادرات هوایی مرکبات از مازندران نیز آغاز شود.

نظر شما