شناسهٔ خبر: 57502347 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

واکنش باران‌چشمه به یک حاشیه

ورزش زورخانه‌ای به نام ایران به کام آذربایجان/ حق عضویت به یونسکو کار را خراب کرد؟

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: چهار اثر ایران در فهرست میراث معنوی و ناملموس ایران ثبت شده و فکر نمی‌کنم به خاطر حق عضویت ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان ثبت شده باشد.

صاحب‌خبر -

مهرعلی باران چشمه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا درباره ثبت فدراسیون ورزش زورخانه‌ای و آیین پهلوانی به نام آذربایجان در یونسکو به دلیل عدم پرداخت حق عضویت در یونسکو گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم، اما فکر نمی‌کنم چنین چیزی درست باشد چرا که اگر ایران حق عضویتش را در یونسکو پرداخت نمی‌کرد در همین اجلاس مراکش چهار اثر ایران در فهرست میراث معنوی و ناملموس ایران ثبت نمی‌شد. ضمن اینکه در همین اجلاس مراکش معاون و قائم مقام وزارت‌خانه میراث فرهنگی حضور داشتند؛ بنابراین احتمال این خیلی ضعیف است که به خاطر عدم پرداخت حق عضو ورزش زورخانه‌ای به نام آذربایجان ثبت شد.

وی گفت: ضمن اینکه در سال ۸۹ طبق درخواست جمهوری اسلامی، در فهرست میراث معنوی یونسکو آیین‌های فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای به نام ایران در یونسکو ثبت شده است. در اجلاس مراکش که هفته گذشته برگزار شد آذربایجان که قبلا در زمان قاجار در قلمرو ایران بوده پیشنهاد داده که فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای به نام آن‌ها ثبت شود که تصویب هم شد.

باران چشمه با بیان اینکه این موضوع را از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند، گفت: متأسفانه برخی مغرضان می‌گویند وزارت ورزش یا فدراسیون زورخانه‌ای خواب است، در حالی که ما از مدت‌ها قبل این هشدار را داده بودیم، اما مگر وزارت ورزش یا فدراسیون زورخانه‌ای در یونسکو نماینده دارند که ما خواب باشیم یا بیدار؟! ما بار‌ها به صورت شفاهی و کتبی این موضوع را عنوان کردیم؛ حتی گفتیم آذربایجان باید ورزش زورخانه‌ای را حذف کند، اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای اظهار داشت: به هر حال آذربایجان در زمان قاجار جزء قلمرو ایران بوده و این ورزش در آنجا هم انجام می‌شده؛ آن‌ها هم اسنادی نشان دادند که مردم کشورشان به این ورزش علاقه دارند و در آنجا هم این ورزش انجام می‌شده است. البته آذربایجان یک گود زورخانه دارد و در ایران ۹۰۰ گود زورخانه‌ای داریم و اصلا این دو کشور در ورزش زورخانه‌ای با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. اما به هر حال آن‌ها توانستند این ورزش را به نام ملی خودشان ثبت کنند.

باران چشمه عنوان کرد: از اتفاقی که افتاده بسیار ناراحت هستم؛ البته که مغرضان ما را مورد انتقاد قرار می‌دهند و از همان اول که من به فدراسیون زورخانه‌ای آمدم بنای مخالفت گذاشتند، در صورتی که مسئولیت اصلی این کار برعهده وزارت‌خانه میراث فرهنگی است؛ با این حال باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم این یونسکو این ابلاغیه را برای کشور آذربایجان صادر کند؛ من امید دارم که این کار شدنی باشد. ولی بحث حق عضویت در یونسکو بعید می‌دانم که درست باشد چرا که برخی مراسم ما مثل همین عید نوروز در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت شد.


وی در پاسخ به این سوال که معاون وزیر ورزش گفته وقتی یونسکو تبریک گفته دیگر نمی‌توان کاری کرد، اظهارداشت: من این طور فکر نمی‌کنم. به هر حال از زمان تصویب تا ابلاغ چندماه می‌گذرد و می‌توان در این مدت زمان کاری از پیش برد. ما از یک ماه قبل نامه رسمی به وزارت میراث فرهنگی زدیم و کاملاً آن‌ها در جریان بودند. حتی الان هم به وزیر ورزش و جوانان نامه زدیم و سجادی هم به وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی نامه زده است؛ این مصوبه هنوز در یونسکو ابلاغ نشده و امیدواریم بتوانیم با این پیگیری‌ها کاری از پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما