شناسهٔ خبر: 57501925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اقتصاد آمریکا در ترس

داستان کنونی اقتصاد آمریکا خیلی خوشایند نیست اگر به بازار مسکن نگاه کنید همه چیز یک فاجعه است و اگر به میزان هزینه مصرف کنندگان نگاه کنید شاهد عقب نشینی مصرف کنندگان از خریدهای خود هستید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، داستان کنونی اقتصاد آمریکا خیلی خوشایند نیست. اگر به بازار مسکن نگاه کنید همه چیز یک فاجعه است و اگر به میزان هزینه مصرف کنندگان نگاه کنید شاهد عقب نشینی مصرف کنندگان از خریدهای خود هستید، بر خلاف این دو شاخص اما اوضاع بازار اشتغال در آمریکا خوب است.

اتان هریس، کارشناس بانک آمریکا، معتقد است به نظر می‌رسد در کف بازار شاهد ۳ نوع اتفاق اقتصادی هستیم. در حوزه مسکن بازار در رکود است، از طرف دیگر مصرف‌کنندگانی داریم که از خرید دست نگه داشتند و در عین حال بازار داغی در حوزه اشتغال داریم.

پس از آنکه شیوع ویروس کرونا بسیاری از بخش‌های اقتصادی در جهان را با بحران مواجه کرد، اقتصاد آمریکا هم مدتی است که شبیه یک معمای بدون حل شده است.

در طول بحران کرونا آمریکا درگیر یک رکود عمیق و سریع شد به‌گونه‌ای که میلیون‌ها نفر در این کشور شغل خود را از دست دادند و بسیاری از شرکت‌ها هم ورشکست شدند و عملاً اقتصاد آمریکا به زمین خورد. اما متعاقب آن شرایط بهبود اوضاع اقتصادی تا حدودی مبهم و غیر قابل پیش بینی بوده است.

وضعیت بورس آمریکا چگونه است؟

بورس آمریکا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ و تقریباً در تمام سال ۲۰۲۱ روندی صعودی داشت و در سال ۲۰۲۲ شاهد عملکرد نسبتاً متعادل‌تری در وال استریت بودیم. اگر چه اختلال در زنجیره عرضه کالاها کاهش یافته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

در بسیاری از بخش‌های اقتصاد آمریکا اوضاع بهبود یافته اما با توجه به همه این اتفاقات تقریباً همه حس بدی نسبت به اوضاع دارند.

تورم بالا که بسیاری از سیاستمداران امیدوار بودند که موقتی باشد ادامه دار شده و بازار مسکن که تا همین چند وقت پیش در حال رشد بود به خاطر افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا که با هدف پایین آوردن تورم اجرایی شده روندی نزولی در پیش گرفته است.

نگرانی درباره رکود بعد از اعمال سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو

در حال حاضر یک نگرانی جدی وجود دارد که اقدامات بانک مرکزی آمریکا اقتصاد این کشور را آنگونه که در گذشته شاهد بودیم دوباره وارد رکود کند. با این حال اما بعید است که شاهد رکود سنگین اقتصادی باشیم.

جیسون فورمان، کارشناس اقتصادی و دبیر شورای مشاوران اقتصادی دولت اوباما، طی مصاحبه‌ای به شوخی گفت احتمال رکود پنجاه پنجاه است. اگرچه این پیش‌بینی تا حدودی غیر واقعی به نظر می‌رسد اما بازخوردی صادقانه از ذهنیت افراد و نسبت به اوضاع کنونی است.عواملی نظیر شیوع کرونا، جنگ روسیه و اوکراین، و تداوم محدودیت‌های کرونایی در چین در کنار دیگر عوامل همچنان پابرجا بوده و در حال اثرگذاری منفی هستند.

ارگران و مردم در کنار سیاستگذاران و کارشناسان اقتصادی همگی در تلاش هستند تا پازل‌های اقتصادی را در کنار هم قرار دهند اما تکه‌های این پازل با هم همخوانی ندارند.

در پس ماجرا همین نگاه که همه چیز در اقتصاد آمریکا در شرایط خوبی قرار دارد خیلی زود امکان تغییر و منفی شدن دارد به خصوص اگر بانک مرکزی آمریکا به راه کنونی‌اش ادامه دهد.

آنگونه که به نظر می‌رسد ممکن است به زودی شاهد بهبود اوضاع باشیم اما این مسئله قطعی نیست و بعید به نظر می‌رسد احساس منفی موجود در اذهان مردم آمریکا را از بین ببرد.

با یک اشتباه همه چیز از بین می‌رود

کلودیا ساهم، بنیانگذار مؤسسه مشاوره ساهم و کارشناس سابق بانک مرکزی آمریکا، می‌گوید اوضاع به گونه‌ای است که انگار ما در یک فروشگاه لوازم شکستنی هستیم، کافیست یک اشتباه کنیم و همه چیز از بین برود.

در فضای اقتصادی دیگر هیچ چیز منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که مدتهاست که اوضاع از تعادل خارج شده است.

به طور کلی بخش‌های مختلف اقتصاد با هم حرکت می‌کنند، شاخص‌های مختلف نظیر تولید ناخالص داخلی، درآمد، اشتغال، و تولید صنعتی پیش از بروز رکود اقتصادی همه با هم ضعیف می‌شوند و یا در زمان بهبود رشد مثبت می‌کنند. در شرایط کنونی این موضوع صادق نیست و شاهد سیگنال‌های متناقض و متفاوت هستیم.

طی ماه‌ها و سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان اقتصادی تلاش کردند تا تفسیر و توضیحات مختلفی را درباره آنچه که در اقتصاد آمریکا در جریان است ارائه دهند اما بیشترشان تاکید کرده‌اند که نمی‌توان یک تعریف کامل و جامع و درست در این زمینه ارائه کرد.

جین پاولسن، کارشناس ارشد مؤسسه لئوتولد، می‌گوید به صورت طبیعی باید شاهد آن باشیم که همه چیز نرخ منفی رشد به ثبت برساند اما اینگونه نیست.

شیوع ویروس کرونا به شکلی بی سابقه روند عرضه و تقاضا را از هم جدا کرده است که ما قبلاً چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم.

به صنعت خودروسازی توجه کنید، در طول بحران کرونا تقاضا برای خودروهای نو و دست دوم افزایش یافت و به لطف بحران در زنجیره تأمین شاهد کمبود عرضه خودرو بودیم.

اتفاق مشابهی هم در حوزه تولید الوار افتاد مردم به سمت بازسازی و ساخت بیشتر مسکن در سال ۲۰۲۰ رفتند اما در بخش عرضه به شکل معکوس فرض شد و تولید پایین آمد و زمانی که تولیدکنندگان متوجه شدند که اشتباه فرض کرده‌اند روند افزایش تولید بسیار کند پیشرفت.

اقتصاد آمریکا در ترس فرو رفته است

پائولسن معتقد است اقتصاد آمریکا به گونه‌ای در ترس فرو رفته و رفتاری محافظه‌کارانه در پیش گرفته است چراکه اعتماد شرکت‌ها و مصرف کنندگان خیلی پایین آمده و همه نگران کاهش رشد در آینده هستند.

وی می‌گوید نگرانی‌های جدی در این باره وجود دارد.

به اعتقاد فورمان بزرگترین ابهام کنونی در اقتصاد آمریکا این است که چگونه طی یک سال گذشته شاهد ثابت بودن نرخ تولید و افزایش اشتغال بوده‌ایم. در واقع هیچ تناسبی نسبت به عدم افزایش تولید با بالا رفتن تعداد کارگران وجود ندارد.

فورمان یکی دیگر از تناقضات موجود را بالا بودن بیش از حد تورم و عدم هماهنگی آن با نرخ بیکاری عنوان می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ می‌گوید که انتخاب مردم نشان می‌دهد که چقدر احساس مردم نسبت به اوضاع اقتصادی در این کشور بد است.

به طور معمول حزب حاکم بر دولت معمولاً انتخابات میان دوره‌ای را با پیروزی پشت سر می‌گذارد اما با توجه به اوضاع تورم و بالا بودن قیمت بنزین در روزهای پیش از برگزاری انتخابات شاهد آن بودیم که جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود کرده و دموکرات‌ها فقط در حفظ کنترل بر سنا موفق بودند.

کریستیان پاز، کارشناس مؤسسه وکس، می‌گوید نتایج انتخابات نشان می‌دهد که بسیاری از رأی دهندگان آمریکایی نسبت به اوضاع اقتصادی در این کشور احساس 'نه چندان خوب' یا 'بد' دارند.

اگرچه ممکن است مردم آمریکا در زمان تصمیم گیری برای رأی دادن در انتخابات دیگر عوامل به غیر از تورم را هم در نظر گرفته باشند اما نمی‌توان احساس بد آنها درباره اوضاع اقتصادی را نادیده گرفت.

در واقع آنچه مشخص است اثر منفی تورم اثر مثبت اوضاع خوب اشتغال در این کشور را خنثی کرده است.

یک کارشناس اقتصادی به نام کنکزال می‌گوید زمانی که قدرت خرید مردم بسیار کوچک شده شما نمی‌توانید به مردم بگویید که به جای غذا، اشتغال ایجاد شده را بخورند.

وی می‌گوید هیچکس نمی‌داند که اقتصاد آمریکا به کدام سمت می‌رود.

نظر شما