شناسهٔ خبر: 57500460 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فسیل‌های تی‌رکس چند؟/ نرخ نجومی گنج‌های دیرینه‌شناسان!

Tyrannosaurus rex فقط یک گنج برای دیرینه شناسان نیست بلکه این دایناسور به طور فزاینده ای بر دنیای حراج های هنری سلطنت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک اسکلت تقریباً کامل که به نام Stan the T. rex شناخته می‌شود، در اکتبر ۲۰۲۰، زمانی که یک جنگ پیشنهادی قیمت آن را به ۳۱.۸ میلیون دلار رساند، رکورد شکست. قبل از آن، Sue T. rex مقام اول را داشت و قیمت آن در مزایده‌ای در سال ۱۹۹۷ به ۸.۳ میلیون دلار رسید.

این نوع تبلیغات به این معنی است که ارزش T. rex بسیار بالاست و دایناسور همچنان دندان های خود را محکم در دنیای حراج در سال ۲۰۲۲ فرو می برد؛ در دسامبر زمان مزایده ماکسیموس، جمجمه T. rex، خواهد بود. مرکز حراج ساتبیز در شهر نیویورک این مزایده را برگزار خواهد کرد و پیش بینی می شود این جمجمه حدود ۱۵ میلیون دلار به فروش برسد.

فسیل دیگری از T. rex به نام شن پیش بینی می شد که در حراج کریستی در هنگ کنگ در اواخر نوامبر بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار به فروش برسد. با این حال، خانه حراج آن را به دلیل نگرانی در مورد تعداد استخوان های ماکت استفاده شده در این فسیل متوقف کرد.

نرخ نجومی‌ فسیل‌های تی‌رکس هوش را از سر می‌پراند!

دونا یتس، جرم شناس در دانشگاه ماستریخت هلند که به مطالعه مجموعه های با ارزش بالا می پردازد، می گوید:" این ها مبالغ نجومی و واقعاً شگفت انگیزی هستند."

یاتس می‌گوید قیمت نهایی Stan «کاملاً غیرمنتظره بود». این فسیل در ابتدا حدود ۶ میلیون دلار ارزیابی شد - هنوز مبلغ بسیار زیادی است، اگرچه هیچ شباهتی به آمار نهایی ندارد، که نتیجه یک جنگ سه جانبه مناقصه بود.

اما مقادیر سرسام‌آور پولی که فسیل‌های T. rex اکنون در حراج به با آن به فروش می‌رسند می‌تواند به معنای زیان بزرگی برای علم باشد. محققان می گویند با این قیمت ها، موسسات دولتی که ممکن است تلاش کنند این نگاه های اجمالی به گذشته عمیق را ادعا کنند، قادر به رقابت با خریداران خصوصی نیستند.

یتس می‌گوید یکی از دلایل قیمت‌های بسیار بالا ممکن است این باشد که فسیل‌های T. rex به طور فزاینده‌ای بیشتر شبیه آثار هنری کمیاب هستند تا شواهد علمی.

اما ارزش واقعی فسیل‌ها اطلاعاتی است که دارند، توماس کار، دیرینه‌شناس در کالج کارتاژ در کنوشا، ویس، می‌گوید: «آنها تنها ابزار ما برای درک زیست‌شناسی و تکامل حیوانات منقرض شده هستند.»

نگهداری فسیل‌های T. rex و سایر دایناسورها و حیوانات در مخازن عمومی، مانند موزه‌ها، تضمین می‌کند که دانشمندان به مطالعه اشیاء، از جمله توانایی تکرار یا ارزیابی مجدد یافته‌های قبلی، دسترسی مداوم دارند. اما فسیلی که به دست شخصی یا تجاری فروخته می‌شود هر لحظه ممکن است هر اتفاقی برای آن بیفتد.

منبع: ساینس‌نیوز

۲۲۷۲۲۷

نظر شما