شناسهٔ خبر: 57499894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان:

بیش از ۳۰ رشته دانشگاهی داریم که هیچ بازار کاری ندارند

سارا سلطانی

مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ رشته دانشگاهی داریم که هیچ بازار کاری ندارند و فارغ‌ التحصیلان این رشته‌ها بعد از گذراندن دوران تحصیل با مشکل بیکاری روبه‌رو هستند، می گوید: به اشتغال یک جوان باید از دوران ابتدایی و دانش‌ آموزی توجه داشته باشیم تا بعد از دانشگاه نگران بیکاری و اشتغال آنها نباشیم.

صاحب‌خبر -

محمدرضا جهانگیری امروز ۱۴ آذرماه در همایش تجلیل از متولیان برتر قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه سپاه استان کرمان ضمن تشکر از همکاری ارگان های نظامی در بحث مهارت آموزی سربازان وظیفه، گفت: یکی از بزرگ ‌ترین مشکلات کشور اشتغال جوانان است، البته در تمام جهان این مشکل وجود دارد.

او با اشاره به جمعیت زیاد جوانان کشور، و در ادامه با یادآوری تحریم های ظالمانه، عنوان کرد: بیشترین دغدغه، اشتغال جوانان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان، رفع بسیاری از معضلات اجتماعی را در گرو اشتغال می داند و می گوید: اشتغال یک متغیر وابسته است و مهارت یکی از عوامل دخیل در اشتغال زایی است.

او از تاثیر مهارت آموزی در اشتغال سخن به میان می آورد و می افزاید: تامین مالی در بحث اشتغال نیز موثر است و به سربازان مهارت آموخته تسهیلاتی برای اشتغال زایی پرداخت می شود.

به گفته مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان کرمان، کشور با جمعیت زیادی از فارغ‌ التحصیلان بیکار مواجه است و نرخ بیکاری فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی، دو برابر نرخ بیکاری افراد با سواد کم است به گونه ای که شانس اشتغال افراد دارای مدرک دانشگاهی نصف افراد کم سواد است.

او می افزاید: همه بنگاه های آموزشی و دستگاه های دولتی کشور با همکاری یکدیگر مهارت و تخصص به جوانان آموزش دهند تا با معضل کنونی مواجه نباشیم و در مدرسه مسیر اشتغال دانش ‌آموزان مشخص شود و براساس نیاز بازار کار آنها به سمت رشته ‌های دانشگاهی سوق داده شوند.

مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ رشته دانشگاهی داریم که هیچ بازار کاری ندارند و فارغ‌ التحصیلان این رشته‌ها بعد از گذراندن دوران تحصیل با مشکل بیکاری روبه‌رو هستند، می گوید: به اشتغال یک جوان باید از دوران ابتدایی و دانش‌ آموزی توجه داشته باشیم تا بعد از دانشگاه نگران بیکاری و اشتغال آنها نباشیم.

او با اشاره به علایق دانش آموزان به چند رشته خاص اظهار کرد: در کشور تناسب بین رشته تحصیلی و رشته ای که فرد در آن مشغول به کار است کمتر از ۱۵ درصد است، لذا حداقل ۸۵ درصد منابع در بحث آموزش را هدر می دهیم.

جهانگیری با بیان این مطلب که بنگاه های آموزشی اصول کسب و کار را باید از دوران دانش‌ آموزی آموزش دهند، می افزاید: والدین فرزندان خود را به مدرسه می فرستند که در آینده شغلی داشته باشد نه اینکه دانشمند شوند البته در کشور در همه زمینه ها دانشمندان زیادی وجود دارد بنابراین مقدمات مهارت آموزی را باید از دوران راهنمایی در مدارس آموزش داد تا فرد متوجه شود که در چه شغلی استعداد دارد.

طبق گفته او، در کشور بیش از 5000 شغل وجود دارد که با ورود مشاغل جدید تا 7000 شغل قابلیت افزایش دارد.

به اعتقاد مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان کرمان، دانش آموزان در دوران دبیرستان باید دوره‌ های تکمیلی مهارت آموزی را ببینند و شغلی را انتخاب کنند که آینده داشته باشند.

او با بیان اینکه برخی شغل‌ ها با توجه به به‌ روز شدن جامعه در حال حذف شدن هستند، ادامه می دهد: افراد باید شغلی داشته باشند که به آن علاقه‌ مند باشند و متناسب با تخصص افراد باشد.

انتهای پیام

نظر شما