شناسهٔ خبر: 57497829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

خطای تکراری دولت در انتخاب وزیر راه/ رویای بذرپاش تعبیر می‌ شود؟

قرار است یکشنبه آینده بیستم آذرماه مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار است یکشنبه آینده بیستم آذرماه، مهرداد بذرپاش رئیس فعلی دیوان محاسبات کشور رسما از سوی دولت به عنوان وزیر پیشنهادی راه ‌و شهرسازی معرفی شود. نامی که از ابتدای زمزمه‌های استعفای رستم قاسمی مطرح شده بود و پیدا بود اصلی‌ترین گزینه دولت برای جایگزینی قاسمی است.

پیشتر نیز در شهریورماه و پس از استعفای حجت عبدالملکی، نام بذرپاش به عنوان گزینه وزارت رفاه مطرح شده بود و حالا هم قرار است رسما به عنوان گزینه دولت برای وزارت راه معرفی شود. نکته جالب توجه در این میان نبود هر گونه ارتباط میان تخصص وی و وزراتخانه‌هایی است که برای ورود به آنها تلاش می‌کند! بررسی سوابق تحصیلی و کاری بذرپاش نیز موید همین مطلب است.

گزینه پرحاشیه

مهرداد بذرپاش با 42 سال سن دو سالی است بر کرسی ریاست دیوان محاسبات کشور تکیه زده است؛ سمتی که البته تصاحب آن با حاشیه‌های فراوانی روبرو بوده است؛ سابقه کاری ناکافی و غیرمرتبط بذرپاش در کنار حمایت برخی محکومان پرونده‌های فساد بانک سرمایه از وی، بخشی از حاشیه‌هایی است که وی را در مسیر دستیابی به ریاست دیوان محاسبات همراهی کرده‌اند.

گفتنی است بر اساس قانون، برای تکیه زدن بر صندلی ریاست دیوان محاسبات، دست‌کم به ۲۰ سال سابقه کاری نیاز است؛ گزینه‌ای که در آن زمان (سال 99) درباره بذرپاش صادق نبود و وی تنها 17 سال سابقه کار آن هم در حوزه‌هایی کاملا غیرمرتبط را در کارنامه خود داشت.

اگرچه او تلاش کرد با ارائه مدرکی، سه سال سابقه کار در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف را اثبات کند و بدین ترتیب سابقه فعالیت خود را به 20 سال برساند اما با این حال این مستندات به دلیل مخدوش بودن، هرگز مورد قبول آرای عمومی قرار نگرفت و تنها نمایندگان مجلس بودند که در نهایت قانع شده و ریاست وی بر دیوان محاسبات را تایید کردند.

تلاش‌های بذرپاش برای پست ریاست دیوان از یک سو و حاشیه‌های زیادی که او هرگز نتوانست با سند و مدرک از آنها برائت جوید، در نهایت صدای طیف اصولگرای مجلس را هم درآورد؛ در همان زمان الیاس نادران نماینده مجلس یازدهم در این مورد به ایسنا گفته بود: « ایشان (مهرداد بذرپاش) با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است».

این بار هم معرفی وی به عنوان وزیر راه با انتقادهای زیادی روبرو بوده است. مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس به تازگی در توئیتی نسبت به این انتخاب واکنش نشان داده و به سوابق قبلی بذرپاش اشاره کرده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد بذرپاش همچنان با مخالفت برخی نمایندگان مجلس مواجه باشد.

مرد موقعیت‌های اشتباه

در حالی بذرپاش توانست در نهایت ریاست دیوان محاسبات را از آن خود کند که در سوابق اجرایی وی هیچ گزینه مرتبطی با این پست دیده نمی‌شد. این بار نیز به نظر می‌رسد بذرپاش در موقعیتی کاملا بی‌ربط و اشتباه قرار گرفته است؛ بررسی رزومه تحصیلی او نشان می‌دهد وی رشته مهندسی صنایع، با گرایش تولید صنعتی را در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانده و در سال ۱۳۸۲ فارغ‌التحصیل شده است؛ در همین حال بذرپاش مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده است.

همچنین گفته می‌شود وی دکترای تخصصی (PhD) خود را در رشته مدیریت تکنولوژی در دانشگاه علامه طباطبایی گذرانده است اما صحت این مدرک نیز مورد تردید قرار دارد. حاشیه‌های زیادی درباره ظن سفارشی‌بودن پذیرش وی در این مقطع و صحت پایان‌نامه وی مطرح است.

در این میان اما نکته بااهمیت دیگری که در رابطه با سابقه تحصیلی بذرپاش مطرح است، بی‌ربطی تمام و کمال مدارج تحصیلی و سوابق کاری وی با حوزه مسکن و شهرسازی است! همان گونه که پیشتر نیز درباره تصدی وزارت رفاه و همچنین ریاست دیوان محاسبات مطرح می‌شد! همین پیشینه سبب شده است بذرپاش به مرد موقعیت‌های اشتباه تبدیل شود.

نه تنها در سوابق تحصیلی که در سوابق کاری بذرپاش هم نشانه‌ای از ارتباط با وزرات راه و شهرسازی دیده نمی‌شود. او صاحب‌امتیازی روزنامه وطن امروز، نمایندگی مردم تهران و عضویت در هیات‌ رئیسه مجلس نهم، قائم‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، معاونت اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام، ریاست هیات مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیریت عاملی شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر، معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان ملی جوانان(دولت احمدی‌نژاد)، مدیریت عاملی سایپا و پارس خودرو را در کارنامه خود ثبت کرده است.

وضعیت مسکن بحرانی‌تر می‌شود؟

بررسی سوابق کاری در کنار سوابق تحصیلی وی، نشان می‌دهد بذرپاش تا چه میزان با حوزه مسکن بیگانه است؛ بر همین اساس به وضوح پیداست که دولت در حال تکرار خطای قبلی خود یعنی تعیین قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی است و قرار است این بار هم سکان بازار حساس مسکن، طرح‌های عمرانی بر زمین مانده کشور و وضعیت بحران‌زده حمل و نقل به دست فردی بدون تخصص بیفتد و همچنان به عقبگرد خود ادامه دهد.

در حالی بیستم آذرماه بذرپاش به عنوان وزیر راه به مجلس معرفی خواهد شد که دولت همچنان بار تعهد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را به دوش می‌کشد و اکنون با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم حتی یک واحد مسکونی از این تعهدات نیز ساخته و تحویل نشده است!

حالا مشخص نیست بذرپاش قرار است با چه معجزه‌ای عقب‌ماندگی‌های طرح نهضت ملی مسکن را جبران و ابروعده دولت سیزدهم را اجرایی کند؛ وعده‌ای که به دلیل کمبود منابع مالی و زمین مناسب هیچ‌گونه پیشرفت عینی نداشته و حالا با این سوال روبروست که وزیر احتمالی قرار است پول مورد نیاز اجرای آن را از کدام منبع تامین کند؟

اخبار و تحلیل‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظر شما