شناسهٔ خبر: 57491278 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

دلرباترین چاشنی پائیزی که شما را شیدا می‌کند!

ترشی لبو یکی از ترشی‌های بسیار خوشمزه و خوشرنگ پاییزی است که طعم ملسی دارد و یک چاشنی خوشمزه برای غذاست.

صاحب‌خبر -

فرارو: ترشی لبو یکی از ترشی‌های بسیار خوشمزه و خوشرنگ پاییزی است که طعم ملسی دارد و یک چاشنی خوشمزه برای غذاست.

ترشی‌ها ازجمله مخلفات خوشمزه‌ای هستند که در کنار وعده‌های غذایی سرو می‌شوند و تنوع بالایی دارند. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است؛ ولی برخی از ترشی‌ها هستند که می‌توان مواد مورد استفاده آن‌ها را در همه فصول سال تهیه کرد. در فصل پاییز و زمستان خوردن ترشی در کنار غذا دلچسب‌تر از خوردن ماست و سالاد و سایر چاشنی‌هاست، به همین دلیل تنوع ترشی‌های این فصل بسیار زیاد است.

دلرباترین چاشنی پائیزی که شما را شیدا می‌کند!

به گزارش فرارو، لبو یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین ریشه‌های خوراکی است که در بین ایرانیان طرفدار زیادی دارد. لبو در فصل پاییز به بازار می‌آید و خوردنی خوشمزه محبوب در شب‌های سرد پاییزی و زمستان است. در این میان ترشی لبو یکی از ترشی‌های خوشمزه و خوشرنگ پاییزی است که می‌توانید با روشی آسان در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی لبو همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این ترشی خوشمزه تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه ترشی لبو

لبو متوسط: ۱۰ عدد
سیب: ۴ عدد
انار دانه شده: ۲ لیوان
شکر: ۳ قاشق غذاخوری
سرکه قرمز: به میزان لازم
نمک، پودر گلپر و سیاه دانه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

دلرباترین چاشنی پائیزی که شما را شیدا می‌کند!

۱ ـ نکات مربوط به لبو

لبو یا چغندر قرمز ریشه اصلی گیاه چغندر است. این ماده غذایی سرشار از فیبر، ید، کلسیم، ویتامین C، نیترات، بتائین و آنتی اکسیدان‌های قوی مثل بتاکاروتن، کاراتنوئید‌ها و فلاونوئیدهاست. لبو همچنین طبع معتدلی دارد. هنگام خرید لبو توجه داشته باشید که لبوی مرغوب باید کوچک و سفت و رنگ آن نارنجی پر رنگ باشد. اگر لبو خیلی بزرگ همراه با ریشه‌های پشمی زیاد بود، هرگز آن را خریداری نکنید؛ زیرا نشان دهنده یک لبوی پیر است. لبوی خیلی بزرگ معمولا وسطش سفت است و مغزپخت نمی‌شود. به طور کلی همیشه سعی کنید لبو‌های کوچک یا متوسط را خریداری کنید که پخت‌شان هم راحت‌تر است.

۲ ـ نکات مربوط به سرکه

دلرباترین چاشنی پائیزی که شما را شیدا می‌کند!

سرکه‌ها انواع گوناگونی دارند و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم‌تری نسبت به سرکه سفید دارد.

طرز تهیه ترشی لبو

دلرباترین چاشنی پائیزی که شما را شیدا می‌کند!

۱ ـ برای شروع کار ابتدا لبو و سیب‌ها را پوست بگیرید؛ سپس هر دو را به صورت جداگانه رنده کنید. لبو‌های رنده شده را داخل یک قابلمه بریزید و سرکه را به آن اضافه کنید، تا جایی که کاملا روی سطح لبو را بپوشاند. اجازه بدهید لبو به جوش بیاید و کمی با سرکه بجوشد.

۲ ـ بعد از اینکه لبو چند دقیقه با سرکه جوشید، سیب رنده شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید یکی دو دقیقه با لبو و سرکه بجوشد؛ سپس نمک، شکر، گلپر و سیاه دانه را اضافه کنید و بعد از اینکه یک دقیقه جوش خورد، اجاق گاز را خاموش کنید. (اضافه کردن شکر به این ترشی کاملا اختیاری است. اگر دوست ندارید ترشی شما طعم شیرین و ملس داشته باشد، می‌توانید شکر را حذف کنید.)

۳ ـ اجازه بدهید ترشی شما کاملا خنک شود؛ سپس دانه‌های انار را اضافه کنید و هم بزنید تا با بقیه مواد ترشی مخلوط شود. در آخر ترشی را داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید. ترشی را در جای خنک بگذارید و یک هفته زمان بدهید تا جا بیفتد؛ سپس آماده سرو است. نوش جان.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید:
۱- ترشی را در ظرف شیشه‌ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته‌اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می‌شود.
۲- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.
۳- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده‌روی نکنید. بعضی‌ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می‌ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.

نظر شما